Drygt 2 års användning av Garmin GPS II
Användning
Jag har använt min Garmin GPSII sommartid som logg vid segling, kanotturer och inlineåkning, och vintetid som logg vid långfärdsskridskoturer.
Strömförbrukning
Jag använder mig av uppladdningsbara NiMH batterier 1200 mAh. Vintertid krävs dubbla uppsättningar batterier då en laddning bara räcker 4-6 timmar. Sommartid räcker batterierna avsevärt längre.
Noggrannhet
Noggrannheten bättre än för de flesta kartor, men det är knappast någon på lantmäteriverket som vet efter vilket kartdatum den topografiska kartan är gjord. Betydligt lättare med sjökort.
Dock hoppar positionen då man står still, Garmin lär dock ha en bättre algoritm i nyare modeller.
Kollat noggrannheten på trippmätaren jämnfört med cykel med cykeldator, där hjuldiametern mätts upp noggrant. Noggrannheten är mycket bra även vid rundåkning. Åksträckan på långfärdsskridskoturer har dock blivit 10-20 % kortare än med mätning/gissning med hjälp av kartan.
Höjdmätning
Eftersom det är lätt att jämföra höjden över havet i verkligheten med vad GPSen visar när man befinner sig till sjöss är det lätt att kolla att GPSen ibland visar 40-100 m fel, om det beror på att algoritm förutsätter att jorden är en sfär eller beror på SA-koden vet jag inte. Jag har tagit bort fältet för höjd till förmån för stoppuret.
Svensk manual
Den svenska manualen är försedd med flera hundra översättningsfel, stavfel, skrivfel, faktafel och glömda översättningar. Sportmanship har Ni något korrekturläsarjobb åt mig ?
Displayen
Den horisontella displayen som finns på Garmin GPS II, GPS II Plus och GPS III är oanvändbar om man har polariserande solglasögon.
Inomhusanvändning
För att slippa det irriterande meddelandet "MESSAGE PRESS PAGE" vid inom-hus-användning (inmatning av "waypont") ställ in GPSen i läge simulator.
Västindien
Efter flygning till Västindien tog det inte mer än ett par minuter GPSen att hitta rätt position sedan jag ställt in "select country from list" och ändrat kartdatum.
Dessutom vet GPSen att det är 12 grader missvisning i Västindien och räknar ut den kompasskurs man ska hålla när man lagt in en "waypoint". Här hemma med en missvisning på 1  spelar det ingen större betydelse om man inte tar hänsyn missvisningen eller inte, men med en miss-visning 12 grader har det en väldig betydelse, och ännu värre blir det om man tänker fel och korrigerar åt fel håll (12+12=24 grader).
En dag visade GPSen fullständigt vansinniga värden på kursen, hoppade mellan 45 grader, 270 grader, 15 grader, 320 grader osv. flera gånger per minut. Övriga GPSer ombord visade lika taskiga kurser denna dag, så det var nog den amerikanska militären som medvetet eller omedvetet skickade ut taskiga signaler denna dag.
Extern kommunikation
Jag har ej anslutit min GPSII till vare sig autopilot, eller dator. Garmin har valt att göra en egen anslutningskontakt för att man ska vara tvungen att köpa deras dyra anslutnings-kablar. Är det någon som "hittat" kontakten någon annanstans ?
Per Brune
Tel 021-180106 (ring gärna, men före 22:30)