GPS vs C702

Jag skulle vilja höra om någon provat att använda Sonys nya mobil som de marknadsför så hårt, just i navigeringssammanhang tänker jag på. Är det värt att lägga en tusenlapp extra på mobilen för GPS:n eller inte?
Den mobil jag har nu använder jag t.ex. aldrig till att surfa på eftersom det tar sån tid att jag blir galen! Så den funktionen är helt onödig! (för mig; på den mobilen iaf!)
Man ska inte behöva vänta två minuter på att det händer nåt! Jag vill välja mina andningshål själv...
Vad gäller GPS så haf jag bara erfarenhet av mina vänners olika årsmodeller av Garmins utrustningar och då monterade i terrängfordon. Glaciärtripper t.ex.
Går det överhuvudtaget att jämföra mobilen med en GPS eller är det mer ett försäljningstrick från deras sida? (Jag skulle ju inte kalla mobilen för en riktig kamera bara för att det går att ta bilder med den t.ex.)
Är det citykartor de avser? Funkar den bara där det finns mobiltäckning eller går den verkligen via satellit? (Vilka master använder de mao?)
Det jag tänker mig är att man "ritar ut" sina leder på kartan så man hittar tillbaka etc men det går väl knappast med mobil eller funkar det på alla GPS? Hur många kan man spara i så fall? För mig känns det inte intressant med en röst som talar om vilken gata jag ska svänga höger på utan jag vill använda den i friluftssammanhang. (Ibland!)
Mest som en kul pryl för dokumentation.

Kollade kort på det där med gps och mibiltelefon och då kunde man inte lägga in några kartor i mobilen vilket gjorde hela grejen helt onödig för mig i all fall.

I ett flertal inlägg på olika fora har jag skrivit om mina erfarenheter från att använda GMXT på Nokia N95. GMXT är ett program från Garmin som gör att N95 (eller N82, eller....) funkar precis som vilken Garmin som helst. Dvs kartorna installerar man på minneskort och ingen kostsam teletrafik krävs.

Det finns en del problem i samband med själva installationen men sammantaget så funkar det förbluffande bra!

N95 hittar satelliterna snabbare än någon annan GPS jag testat. Tydlig och anpassningsbar skärmbild som visar en mycket detaljerad kartbild. Små plottriga knappar gör den svår att manövrera "i farten".

Jag har oxå Garmin 278 och den är nog helt oslagbar för MC-bruk med sin överlägsna funktionalitet och högupplösta kartbild. Speciellt möjligheterna att navigera efter uppladdade spår och rutter är bra på MC där VÄGEN är viktigare än MÅLET.

Jag har även en Garmin Nüvi som hustrun använder i sin bil. Den vinner på sitt suveränt enkla användargränssnitt.

Men i bilen och till fots använder jag själv bara N95/GMXT numera. Rent funktionellt så är den något bättre än Nüvi 250 och den är snabb och kompakt . Men framförallt så har jag ju den med mig alltid & överallt.

Jag har testat några andra GPS-program som Nokia Maps och Telia Navigator. Men dom faller både på bristande funktionalitet och på svindyra telekostnader.

I ett flertal inlägg på olika fora har jag skrivit om mina erfarenheter från att använda GMXT på Nokia N95.

Efter att ha läst en recension av en som kallar sig HMR på ett annat forum...

http://forum.soe.se/showpost.php?p=292423&postcount=22

...så tycker jag inte den verkar vara så fantastisk som du beskriver den här i flera diskussioner.

Hur många extrabatterier @ en hundralapp stycket behöver du ha med dig ut för en veckas promenad? Tål den en rejäl störtskur utan att packas in i plastpåsar.

Du tycker att den är snabb på att hitta satteliter, men 5-10 minuter tycker inte jag är nåt vidare som det skrivs om i det där andra forumet på länken ovan.

...så tycker jag inte den verkar vara så fantastisk som du beskriver den här i flera diskussioner.

Hur många extrabatterier @ en hundralapp stycket behöver du ha med dig ut för en veckas promenad? Tål den en rejäl störtskur utan att packas in i plastpåsar.

Min åsikt om N95 som GPS har ändrat sig en hel del med tiden. Men det jag skrev i inlägget som du refererar till avser Nokia Maps och den produkten är jag fortfarande inte imponerad av.

I höstas uppgraderade jag firmware i N95 och därefter tar den hjälp av telemasterna för att lokalisera sig. Numera får den satellitfix på 10-15 sekunder vilket är klart bra. Detta tillsammans med programvaran från Garmin gjorde att alla bitar föll på plats.

För lite mer avancerat skogsmulleri, kanotpaddling, kajak runt kusten, etc så finns det klart mer robusta produkter än Nokias N95. Den duger definitivt inte till att vara framme i ur & skur. Men för dagsturer i skogen eller citypromenad i Rom är den perfekt. På en längre fjälltur så skulle jag nog föredra en vädertålig eTrex med magnetkompass och lång batteritid på billiga standardbatterier. En eTrex kan köras bortåt en vecka på batterier för 20 kr!

Men för mina behov - citypromenad i London eller hyrbil på golfresan i Portugal är N95 med GMXT och ett par extrabatterier klockrent.

Men som jag skrev ovan så finns en hel del problem. Den hänger sig ofta och kräver ominstallation lite då & då. Garmins policy för licensiering av kartor är totalknäpp. Dom kräver att kartor köps på SD-kort och att man använder extern GPS-puck. Då blir det ju meningslöst. För att det skall fungera på ett bra sätt krävs att man installerar kartorna på sitt vanliga 4-8 GB minneskort och använder den interna GPS-mottagaren.

Det den rimligt hederlige användaren gör är då att köpa en kartlicens på DVD från Garmin som man sedan med Mapsource installerar på mobilens minneskort och därefter låser upp med hjälp av crackprogram. Då har man ju i alla fall betalat för sig.

Sammanfattningsvis: GPS i mobilen funkar skitbra med de begränsningar som mobilen i sig innebär - små svårjobbade knappar, begränsad batteritid och bristande vädertålighet.

Ett absolut krav är att alla kartor ligger i mobilens minne annars blir telekostnaderna hopplöst dyra. Ett annat krav är att telefonens normala hårdvara används. Lösa minneskort och separat GPS-puck duger inte.

....så det jag nu hoppas på är att någon lyckas trycka in GMXT på en C702. Den mobilen lär ju vara "robust" och "vädertålig". Kombinationen C702 och GMXT kanske är vad jag m fl väntat på?

Det kommer nog inte gå så bra. C702 har Memory Stick kortplats. Det går inte att köra Garmin XT från nåt annat kort än det levererades på vad jag vet så att kopiera hjälper inte.

Det kommer nog inte gå så bra. C702 har Memory Stick kortplats. Det går inte att köra Garmin XT från nåt annat kort än det levererades på vad jag vet så att kopiera hjälper inte.
Som framgår av inlägg ovan så går det i praktiken inte att köra GMXT på någon annan mobil heller om man strikt följer Garmins licenspolicy. Handpåläggning och datanörderi krävs även för N95 och N82.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg