GPS, Sirf3, Blåtand

Hej,
jag använder idag en GPS mottagare samt Wayfinder till min mobiltelefon men skulle vilja ha en bättre mottagare som:
1) Tar emot även vid sämre mottagning
2) Hittar var den är snabbare
3) Går att köra på vanliga batterier så att man inte behöver ta med sig laddare om man åker utomlands etc.

Punkt 2 och tre borde lösas om jag köper en lite nyare med Sirf3 chip men var hittar jag en bra mottagare som går att köra på standardbatterier?
 
Händig?

Det borde gå att byta batteriet i din mottagare. En händig karl borde då kunna använda höljet från ett kasserat batteri, operera in trådar i batterihöljet, anpassa mottagarens hölje så att trådarna går att dra ut. Sedan gäller det förstås att hitta en lämplig batteribox där det går att kombinera batterier till rätt spänning.

Eller oxå kanske det går att skaffa ett gäng extrabatterier som man kan ha med sig?
 
Åker du utomlands har du ju ändå med dig en laddare till annan utrustning som mobiltelefon. Det finns BT GPS som använder vanliga nokia LiIOn-batterier.

På Cebit köpte jag i förra veckan ett LiIon backupp batterin på 2200 mAh som laddas från USB eller en laddare med USB kontakt och som sedan laddar ansluten utrustning från en miniUSB kontakt. Det finns alla möjliga anslutningar till olika slags utrustning.

Det bästa är dock att hitta en lite kraftigare laddare för fem volt som ger 1-2 ampère stabiliserat. Elfa har små sådana, t o m upp till 4 amp. Därifrån kan man dra flera kablar med olika anslutningar, t ex för kamera, BT GPS, mobiltelefon, PDA etc. En laddare laddar allt utom lapptop. De flesta utrustningar laddas med 5 volt nuförtiden och har 3,6 volt LiIon batterier internt.

Om jag inte är felunderrättad har kinesiska myndighetr bestämt att fem volt via miniusb kontakt ska vara standard för mobiltelefoner etc. Detta för att undvika miljarder olika laddare som så småningom hamnar på sopberget.

Vanliga batterier är ingen bra lösning vare sig för konsumenten eller miljön.
 
USB

Köpte en liten GPS-mottagare med Bluetooth för någon månad sedan. Och den laddas mycket riktigt via mini-usb, antingen från dator eller (medföljande) 12 V cig-uttag i bilen.

Problemet blir ju om man är ute på längre äventyr där varken ström, bil eller laptop finns med. Det är ju för dessa tillfällen man vill kunna använda standard batterier.

Givetvis slänger man sina uttjänta batterier i holken så de tas om hand på bästa sätt.

MåSåBra
/Jannne
 
Touche!

Den är kopplad till en smartphone som går på -just det- uppladdningsbara batterier. Mitt problem brukar faktiskt vara att mobilen dör (gammalt och dåligt batteri) innan gps-mottagaren ger upp. Men det är klart att man kanske skulle kunna göra tricket med ett uttjänt batteri och sladdar med mobilen oxå ;-)

Eller sextant, karta, klocka och kompass kanske löser problemt ;-D

MåSåBra
/Janne
 
Har själv en batteribox som tar 4 AA batterier och har en en usb port för uppladdning av diverse gadgets. Till mobilen har jag dessutom ett nödbatteri att ta till om det kniper (ser ut som en tändare ungefär) som har i princip obefintlig självurladdning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar