GPS rookie

hej är rätt ny på GPS. har använt en Garmin12 ett par gånger.Frågorna i forumet är rätt tekniska för mig. Jag undrar helt stilla.Kan ni tipsa om någon tråd eller site där man kan få lite grunder om vad man behöver. Jag kanske bara vill ha ett mkt enkelt navigationshjälpmedel eller satsa på en med karta. det verkar ju vara stora prisskillnader, vilka prestand behövs till olika tilläpningar osv.
Hoppas någon kan nedlåta sig till att svara.
Lars
 
Re: Frågan är väl kanske OM du behöver någon ?

Albertsson; sa:
Lite lustigt att du frågar "vad du behöver" ...
Xjag har kikat lite löst på nätet och i butiker men har lite svårt att översätta tekniska data.Jag menar väl ungefär så här: Om jag köper en Geko vad kan jag göra med den och vad kan jag inte göra, och när man i butiken tittar på en med kartor i så visar de en för 7000 spänn för dte är mycket minne i den. Är det någon vits att ha en med färgskärm och kartor och lite minne typ Legend C?
Tack förresten för länkarna!
Lars
 
Re: Re: Frågan är väl kanske OM du behöver någon ?

L.A.; sa:
Är det någon vits att ha en med färgskärm och kartor och lite minne typ Legend C?

Färgskärm ökar läsbarheten mycket. Mera minne på en Garmin minskar behovet av att byta kartor via uppladdning från PC när du byter område.

Om du kör bil och har en laptop i bilen så behövs inte speciellt mycket i GPSen förutsatt att du har kommunikation mellan GPS och dator. Kör du motorcykel eller cyklar på långtur så är en GPS med mycket minne en god idé. Vid t ex veckoturer i fjällen eller paddling räcker minnet även i en svartvit Legend (8MB) långt.

Att åtminstone ha möjlighet att ladda ner spår och waypoints etc mellan dator och GPS tycker jag är baskrav.

Om det bara är en säkerhetsdetalj du är ute efter t ex i fjällen kan det räcka med enklaste modellen men jag tycker att man tappar mycket nöje och en hel del nytta med en så enkel GPS.

Egentligen så måste du bestämma dig själv. Det blir en subjektiv bedömning och kanske din plånbok som avgör.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-10-07 kl 22:23]
 
tack för goda råd till en novis. har nu snurrat runt lite på diverse länkar, samt på olika trådar i forumet. Har några komletterande frågor, om man nu handlar en gps på plats i usa och alltså inte får europeisk baskarta, kan man då stoppa i typ Metroguide och få ungefär samma funktioner, autorutt etc.? Hur gör man förresten om man köpt europeisk gps och vill resa runt med den i usa eller asien?
Lars
 
Man kan ladda in hysteriskt gamla worldMap från Garmin. Ungefär samma dåliga detaljrikedom som i baskartan.

För övrigt kan man alltså ladda in detaljerade kartor. Metroguide om man inte har autorutt i enheten (eTrex Vista, GPSMAP 76S), City Select för "enklare" enheter med autorutt (eTrex Vista C, GPSMAP 60CS, GPSMAP 76CS) eller City Navigator för toppmodellerna för bilnavigering (Streetpilot 26xx).

Modellerna är bara några exempel av många.

Om man inte har någon baskarta över området där man är, och zoomar ut för att få överblick, ser man ingenting alls. Vissa modeller hänger med med de detaljerade kartorna långt ut, men då blir det bara en grötig massa, som är svår att urskilja. Baskartan behövs om du vill ha någon överblick över stora områden. Struntar du i det spelar det ingen roll.

Ska man till andra världsdelar får man klara sig utan baskarta, om man inte har en modell där den går att byta ut. Min iQue 3600a klarar exempelvis att ha alla tre baskartorna inlagda samtidigt, om man vill. Alltså Americas, Atlantic och Pacific. Täcker hela världen.

Anders
 
Den går nog att köpa, kanske, om nu någon fortfarande säljer den.

Hela världen tar knappt 160 MB. Att täcka in Sverige tar 2,7 MB. Men den är alltså så gammal, så att det är knappt man tror det är sant.
Baskartan som följer med i enheterna idag är betydligt modernare. Vissa saker som finns i WorldMap har inte sett ut så de senaste 30 åren, ungefär.

Anders
 
Minimal GPS

Jag skulle vilja ha en GPS med minimal funktionalitet, vilket i mina ögon är 1) att kunna få en positionsangivelse som man kan pricka in på den vanliga fjällkartan/grönsaksbladet som man har med sig och 2) möjligheten att lägga in en waypoint och få en riktningsangivelse till den från den punkt man befinner sig (för att kunna hitta tillbaka till tältet/whatever om man gör en dagstur och kommer hem i mörker/dimma). Jag eftersöker m a o en avancerad kompass...

Eller innebär dessa minimala krav att jag lägger mig på en nivå som leder till att jag får köpa en gammal GPS som i alla fall är tyngre och otympligare än de nyare? Syftet med minimalismen är alltså att minimera såväl pris som otymplighet (=storlek och vikt) och få den funktionalitet jag anser mig behöva. Det är ju också bra om det leder till bra batteriutnyttjande, om man inte behöver färgskärm etc.

(Ber om ursäkt om detta räknas som trådkapning, tyckte det var onödigt att starta en ny nästan identisk tråd.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AWG rookie på gps.. Navigering 4
Egel GPS Rookie Navigering 3
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar