GPS mobil i svenska fjällen

Vi har hunnit över de sjuttio men vill gärna fortsätta gå i fjällen så länge det går. Finns det en pålitlig GPS via vilken man var som helst kan påkalla ev hjälp? Var köper man den billigast? Behöver inte ha en massa andra finesser men koppling till karta och positionsangivelse är kanske bra som komplement
 
Ditt problem blir att finna en plats där din telefon eller PLB har kontakt med omvärlden.
Väljer ni att vandra i hyfsat befolkade delar så funkar vad som helst nästan, det finns nöd-appar som sänder position med ett fåtal knapptryck.
Vill man vara lite längre bort skulle jag välja en bra "vanlig" mobil med vettig antenn. Att ringa 112 funkar oavsett operatör så mobilens signalförmåga är viktigast.
Kombinera detta med en Garmin eTrex, modell efter plånbok, och slå på dessa när nöd uppstår.
Jag har en gammal Sony Ericsson Cybershot ??? som är liten och nätt, 10 dagar stby påslagen och en evighet avslagen. Den får kontakt med basstationer där mina smartphones gett upp för länge sedan. Förmodligen grillar den min hjärna vid samtal, men det får man stå ut med.
 
Ditt problem blir att finna en plats där din telefon eller PLB har kontakt med omvärlden.

Mobilen kan vara svår att få kontakt med omvärlden med i fjällen har jag förstått.
Men en PLB borde väl funka. Typ en Fastfind 220. Eller har dessa apparater problem i fjällen också?

mvh thomas
 
Vad jag känner till är det satellitbaserade tjänster av olika slag som gäller. Än så länge är det halvdyra abonnemang som gäller om man ska ha en sådan.

Se till exempel
Inreach
Spot

Båda tillverkarna har enheter som kan kopplas till smartphone eller tablet av något slag. Båda kostar en slant både i inköp och löpande.
 
Vad jag känner till är det satellitbaserade tjänster av olika slag som gäller. Än så länge är det halvdyra abonnemang som gäller om man ska ha en sådan.

Se till exempel
Inreach
Spot

Båda tillverkarna har enheter som kan kopplas till smartphone eller tablet av något slag. Båda kostar en slant både i inköp och löpande.

Vad jag förstår så är denna produkt satellitbaserad:
http://www.serviceport.se/sv/produkter/kommunikation/nodsandare-sart/plb/fastfind-plb-220.html
Den finns att köpa i Sverige och den kostar inte löpande.

Men frågan var om dessa apparater också har kontaktproblem i fjällen.

mvh thomas
 
Dom satteliterna som lyssnar på dessa går både i polära banor och fasta geostationära så dessa behöver inte fri sikt mot syd vilket dalgångar och raviner kan bjuda på.

Däremot kan det ta lite längre tid innan en satellit med polärbana passerar rakt ovan innan larmet ta s emot.


Såg föresten att det fanns ett bakstycke nånstans till Iphone som hade satellitradiodel - kommer inte ihåg om det var Irdium eller Globalstar - det förstnämnda är att föredra på arktiska bredgrader.
Det sistnämda arbetar med geostationära satelliter och kräver fritt mot syd vilket kan vara problem i fjällen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pasell Mobil till turer och GPS? Navigering 5
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
Avslut090305 GPS mobil Navigering 2
hhhh GPS till mobil Navigering 1
lea7194 Nokia mobil med färgdisplay och GPS Navigering 48
gps2sms GPS2SMS (sende GPS-posisjon via bærbar PC og mobil. Navigering 0
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg