GPS istället för cykeldator

Jag går i GPS-köpartankar.

Kommer främst användas vid cykling, men troligen också vid kajakande och allmänt "naturande".

Cyklingen kräver ju nödvändigtvis inte karta, men jag tror nog ändå det är värt att slå till på en GPS som visar karta.

Jag funderade först på Foretrex eller Forerunner, men eftersom de saknar karta har jag lagt dem i "kanske"-högen.

Det lutar åt någon i eTrex-serien, och högst på önskelistan Legend C, om det nu är värt att slå till på färgdisplay.

Funktioner som jag söker är främst färddata-funktioner som sträcka, tid, höjd osv. Att även kunna lägga in waypoints kan ju vara nyttigt, och det har väl varrenda GPS-apparat.

Det jag funderar mycket över är hur detta med kartorna fungerar. Hur bra är grundkartan? Köper man till exempelvis Friluftskartan? Hur mycket kostar friluftskartan, och hur ofta behöver man uppdatera/köpa ny? Andra vettiga kartor som är värda att tipsa om?

GPS för cykling

Jag använder själv sedan ett par år en Garmin GPS Map 76S vid cykling och kan rekommendera detta. Den karta jag använder är MetroGuide som jag tycker är alldeles utmärkt bra, minsta småväg finns med så man med lätthet kan hålla sig på småvägarna när man cyklar. Att tänka på är att GPS-en bör ha ordentligt med minne, min 76S har 24 MB och det är nog en miniminivå. Om du vill cykla riktigt långa sträckor kan du behöva lägga in många kartdelar och enda sättet att göra detta är m.h.a. datorn hemma. Jag skulle nog satsa på en GPS med färgskärm om jag köpte en idag t.ex. 60CS som både har stort minne och är batterisnål trots sin färgskärm. Batterierna i en 76S räcker ungefär en dag så man får ladda rätt ofta under långa etapper.

Jag använder en extra plastficka av vattentät typ 'AquaPac' för att vara hudraprocentigt säker vid regnväder (som det ju oftast är när man är ute..).

Programmet som följer med kartan (MapSource) är mycket bra vid planering av cykelsträckor och för att lägga upp rutter. Garmin 60 CS har inbyggd 'Autorouting' som förenklar uppläggning och överföring av rutter till GPS-en. Sedan är ju allt en prisfråga ...

Friluftskartan har jag tittat på men tycker nog att den är ganska dålig och framför allt alldeles för dyr.

Hälsn.

mountainbike med hunden

Har kört med min eTREX Vista med Garmin Cykelhållare på grusvägar och bättre stigar med mountainbike för att motionera hunden. Fungerar utmärkt med cykelhållaren!

MVH/christer
http://www.clover.se

Marzocchi; sa:
Hur bra är grundkartan?
Den innehåller bara större vägar och samhällen och är inte användbar vid detaljnavigering eftersom noggrannheten är dålig. Man har nytta av den när man behöver översikt och zoomar ut för att se någon eller några mil framåt. Då spelar den bristande noggrannheten inte någon roll. I enheter med autorutt är den dessutom extra användbar eftersom autorutt då fungerar hyggligt även om man inte har exakt alla detaljerade kartor mellan startpunkt och destination inladdade.
Andra vettiga kartor som är värda att tipsa om?
Garmins vägkartor är bra med god precision och detaljnivå så länge men håller sig på just vägar. I terräng eller på vatten har man dock ingen större nytta av dem.

Jag har sedan nåra veckor en Garmin eTrex Legend (utan C) å är helnöjd. Har den i gamrins styrfäste, å den sitter bra, har svårt att få loss den tom. Men allt hänger ju på den lilla lilla tvärstaget på lockets låsanornding inuti. Ser klent ut.

Har inga problem med mottagningen i skogen, men jag litar dock mer på min Sigma cykeldator än GPS:n, pga noggranheten. Men det börjar bli trång på styret: cykeldator, gps, lampa... snart en karthållare...

Var cyklar du?

Har använt en Garmin Legend i ett drygt år. Tycker att man behöver både Friluftskartan (1695 Kr i rek ca pris) och Metroguide Europe om man cyklar.

Metroguide Europe är prisvärd och bra men innehåller mycket lite topografi och inga cykelvägar bara de vägar där biltrafik är tillåten.

Friluftskartan har en del nackdelar se omfattande debatt här på forumet men är ensam i sitt slag och trots allt användbar till allt möjligt.

Etrex Legend C har betydligt bättre minne och ett bättre köp idag än vad vanliga Etrex Legend med svartvit display och litet minne (8 MB) är.

Med alla kartGPSer från Garmin kan du ladda ned olika MapSourcekartor och välja vilken du vill visa för stunden. T ex om du skall cykla till ett skogsområde för att plocka svamp så använder du Metroguide till skogen och Friluftskartan i skogen.

Metroguidekartan innehåller som sagt betydligt mindre detaljer och på 8 MB så täcks t ex hela cykelsträckan Täby Uppsala Gysinge Gävle Östhammar Täby = 400 km.

Thure

Inget vidare i skogen

Jag har en etrex Summit som jag har monterat på cykelstyret med Garmins fäste.
Tyvärr har jag blivit besviken på hur dåligt det fungerar. GPSen har tappat kontakt med sateliterna och har därmed inte kunnat logga sträckningen mm.
Antar att det kan ha att göra med hur bra sikt och likande man har. Jag har mest kört i småkullrig terräng med inslag av sandåsar.

Däremot funkar den perfekt på sjön i samband med paddling!

Har en Legend utan C. Minnet på 8Mb är fullt tillräckligt tycker jag, om man inte ska på riktigt långa turer bortåt 100 mil eller så...
Däremot så är displayen för liten för att enkelt läsa när man cyklar ( i alla fall om man vill cykla snabbt i terräng och läsa karta samtidigt) då är nog GPSMAP76-serien bättre. Friluftskartan tycker jag är värdelös, visst man får viss topo-info men annars inte värt sitt pris. Åtminstone inte i södra Sverige.

En dyrare GPS än Garmin Legend C är inte aktuell, säger min budget.

Jag cyklar oftast på mindre bilvägar, men ibland på mindre vägar än så.

Jag vill först och främst ha bra färddator-funktioner, både till cykel och kajak. Utöver det är det en bonus att kunna kolla på en karta och försöka hitta hem och til platser man studerat i förväg osv.

Det jag lurar lite på är om jag, till mitt behov, kan nöja mig med en svart-vit-skärm. Köper jag en Vista istället för en Legend C får jag ju, som jag förstått det, en bättre GPS-apparat (bortsett från färgerna i skärmen då förstås), till ett lägre pris.

Fortfarande lite frågetecken kring det här med kartor.
eTrex-serien har en karta inlagd (med i köpet) från grunden, som täcker stora delar av Europa. Endast större orter och halvstora/stora vägar är med.

Vill man ha mer detaljerad information gäller det att köpa en bättre karta att komplettera med.

Vilka kartor finns det? Vad kostar de? Hur ofta "måste" man köpa nya kartor?

Behöver man över huvud taget köpa bättre karta för mina behov (cykling på mindre/äldre bilvägar, även grusvägar)?.

Finns det någon bra sida på internet jag kan läsa reviews om Garmins GPS-modeller?

Halvvägs genom GPS-djungeln ;)

Marzocchi; sa:
Jag cyklar oftast på mindre bilvägar, men ibland på mindre vägar än så.
Är det en väg som någon gång varit avsedd att köra motorfordon på så är den förmodligen med i Garmins detaljerade vägkartor. I stort sett varenda traktorväg i mörkaste skogen och även de flesta privata vägar finns med men rena cykel-, gång- eller ridvägar är däremot aldrig utmärkta.

I MapSource map viwer uppe till höger på denna sida kan du själv se vilka vägar som finns med på vägkartorna.
http://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuro.jsp
Det jag lurar lite på är om jag, till mitt behov, kan nöja mig med en svart-vit-skärm. Köper jag en Vista istället för en Legend C får jag ju, som jag förstått det, en bättre GPS-apparat (bortsett från färgerna i skärmen då förstås), till ett lägre pris.
Jag skulle säga att man klarar sig utan färgskärm för ditt behov men bortsett ifrån skärmen får du lufttryckssensor och elektronisk kompass i Vista och autorutt (enheten föreslår vilka vägar som är bäst att välja för att komma dit du vill) och larmfunktioner i Legend C. Bara du kan veta hur du värderar de sakerna.
Vilka kartor finns det? Vad kostar de? Hur ofta "måste" man köpa nya kartor?
Sjökort (BlueChart), vägkartor som täcker hela Sverige och det mesta av västeuropa (CitySelect för enheter med autorutt annars MetroGuide) och topografisk terrängkarta (Friluftskartan).

Nya versioner brukar komma ungefär en gång om året (vet ej för Friluftskartan) och hur ofta du måste köpa nytt beror ju på hur uppdaterade kartor du vill ha. Rör du dig mest på äldre mindre vägar föreställer jag mig att du klarar dig ganska länge med samma karta.
Behöver man över huvud taget köpa bättre karta för mina behov (cykling på mindre/äldre bilvägar, även grusvägar)?.
Ja definitivt om du räknar med att använda kartan i GPS:en. De vägar du cyklar på finns normalt inte med på grundkartan och även om de är med så är noggrannheten för dålig för att zomma in så att du har någon nytta av det. Vill man använda kartfunktionen måste man köpa detaljerade kartor för att det skall vara någon vits med det och grundkartan är då ett bra komplement men aldrig något mer.

Däremot kan du förstås ändå ha nytta av rutter, spår, sparade positioner och färddatorfunktioner men i stort sett samma saker kan du också göra med en billigare GPS utan karta.
Finns det någon bra sida på internet jag kan läsa reviews om Garmins GPS-modeller?
http://www.gpsinformation.net/
[Ändrat av PR 2004-10-13 kl 02:46]

Tack för alla råd och tips.

Jag tror det lutar åt Vista med Metroguide Europa-kartan.
Paketet finns på dustin för 3120 kronor, vilket jag tror är ett bra pris.

Oops. Såg ett videoklipp på gpscity.com på legend c och den maskinen verkar vara mycket fin. Skärmen gjorde sig så mycket bättre i färg, mer än vad jag trodde faktiskt.

Bra också med USB mellan dator och eTrex.

Vista har kompass, men inte Legend C, har jag fattat rätt?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof Istället för biljakter: Skjut ut en GPS Navigering 6
niking Positionering i mobilen istället för kart-GPS Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg