GPS - Garmin Extrex Legend

Är precis hemkommen från USA med en nyinköpt GPS Garmin Extrex Legend.

Är dock förtvivlad då jag slår på den verkar den inte hitta satelliter. Det står "Vänta söker satelliter." när jag slår på. Har försökt på en rad olika platser utomhus som inomhus utan att lyckas. Vad göra? Tack

hur länge?

Hur länge har du försökt?
jag upplever att det tar mennan en o flera timmar när man startar en ny GPS, även min splitter nya 76:a.
ok jag har ej tagit tid men lagt dem i fönster eller ute. Det tar en rejäl stund! :)

Tålamod bäst

Låt den ligga stilla i 5-10 minuter, på en plats med bra sikt mot himlen, så fixar det sig nog. Ju mer du rantar omkring med den, desto längre tid tar det.

Använd dessutom möjligheten att tala om för den att du är i Sverige (eller var du nu är). Så snart den fått in någon satellit, blir den hjälpt av att veta ungefär var den är.

Anders

gpsarn; sa:
Är dock förtvivlad då jag slår på den verkar den inte hitta satelliter. Det står "Vänta söker satelliter." när jag slår på. Har försökt på en rad olika platser utomhus som inomhus utan att lyckas. Vad göra? Tack
Det tar alltid tid att få en GPS att hitta sin position första gången man slår på den och om du hade den igång i USA är det dessutom ännu mycket värre om du inte utför punkt 2 nedan.
1. Kontrollera att klockan i GPS:en går rätt och se till att WAAS är avstängt.
2. Välj "New location" (översätt till svenska) från menyn när du har Satellitsidan framme och välj "Use map" för att visa GPS:en var den befinner sig, ju noggrannare du är desto fortare går det.
3. Se till att GPS:en har fri sikt mot så stor del av himlen som möjligt (träd ovanför, närhet till ett hus eller att du själv står lutad över den försämrar mottagningen) och låt den ligga i fred ett tag (en kvart borde räcka men låt den ligga längre om det behövs).
4. Om ovanstående inte hjälper kontrollera på Garmins hemsida att du har en hyggligt modern programvara i enheten och gör sedan en fabriksreset, håll knappen Page intryckt och ClickSticken nedåt samtidigt som du slår på GPS:en (Observera att alla inställningar och alla data försvinner) och börja sedan om från punkt 1.

Att få en eTrex att fungera inomhus är vanligen tveksamt överhuvudtaget men att göra det innan den en gång hittat sin position här i Sverige är dödsdömt.

Tack för svar! Har prövat steg 1-3 utan att lyckas så nu återstår punkt 4 men hur går man tillväga för att "kontrollera på Garmins hemsida att du har en hyggligt modern programvara i enheten"?

För kort tid

Jag köpte min också från USA och det tog nästan en timme innan jag fick en ordentlig position.
Sätt på din GPS och låt den ligga ifred och söka över natten.
Ha inte så bråttom.

Raymond

Min Legend ballade just ur bara för att jag förflyttade mig från Linköping till Skövde. Inte ens 20 mil fågelvägen. Ska det verkligen ta så lång tid som flera timmar bara för en sådan förflyttning? Jag har låtit min ligga i max en halvtimme innan jag tröttnat och har inte fått igång den än, så jag får väl försöka igen. Tålamod lär ju vara en dygd...

GPS

Det skall inte ta lång tid att starta upp en Gps ,oavsett var du är på klotet . Heter det inte Global postion system....?
Min i Sverige nyiköpta Geko lade jag i fönstret som vetter mot öster i min bostad .......och se efter 10 min kunde jag börja navigera.
Jag tror de är nåt skumt med era E-trex.
/Bosse

Verkar ovanligt länge

Min Vista brukar tuffa igång efter några minuter, även om den fått åka i bagaget mellan Sverige och Schweiz, exempelvis.
Verkar märkligt trögt, det här.

Anders

Tjoho! Efter att förgäves ha försökt få igång Legenden i flera veckor, lite till och från nu i vintras, gav jag blanka f*n i h-lvetesapparaten tills nu. Problemet var att den aldrig hittade några satelliter, som beskrivs ovan.

Efter en vårstädning i lådorna tog jag med mig eländet ut, knappade igång den och lade den i gräset på ett öppet fält. Jag funderade på det gamla tricket att högt ropa någonting i stil med "Äsch, jag behöver minsann ingen GPS! Löjlig leksak, helt onödig pryl! Det går bättre utan!", men avstod. Dock visade det sig till min förvåning att GPS'en fungerade när jag kom tillbaka, efter 30 min eller så. Slutsats: en kittel kokar aldrig om du tittar på den, och en strulande GPS kan överlistas med lite beräknande psykologi. Eller? :) ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
torpet Live tracking via Garmin GPS? Navigering 1
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
veni Garmin GPS 62stc Navigering 1
xtrem Garmin GPS 62st Navigering 12
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
bosseiskogen Garmin GPS vägnavigator med RT90 Navigering 30
lizardking Garmin GPS karta över Nepal Navigering 2
moosehunter GPS Hero/Garmin vilsen Navigering 8
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
Karlaugust Garmin GPS Map 60 Cs Navigering 13
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
AlexBer Topografisk Garmin GPS karta för Alperna Navigering 2
niking Garmin köper Sportmanship Navigering 16
HMR Tokbillig Garmin bil-GPS Navigering 5
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
BerntI ”Fastighetskarta” för Garmin GPS Navigering 9
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader , v2 Navigering 7
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader Navigering 8
carro1976 Gps Garmin 60cx Navigering 3
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
GPSExpress GPS Garmin TourGuide Navigering 2
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Stående Garmin GPS 12 Navigering 3
olhe Service på Garmin GPS Navigering 2
johsjo Garmin BT GPS Navigering 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg