GPS-funderingar

Har aldrig ägt någon GPS tidigare, men börjar nu känna att "Produktgarderoben" har stagnerat, varför en GPS kan vara en rolig pryl att utveckla denna med. Tänkt att användas vid kajakpaddling, vandring både i fjäll och på låglandsleder men helst också som guide vid själva bilkörningen dit.Har kollat en del på Garmins hemsida och även letat runt en del i äldre trådar här på forumet för att sätta mig in i marknaden och vad en GPS faktiskt kan och inte kan. Tycker att Garmin GPSMap 60cs verkar vettig. En del funderingar kvarstår dock:

1-En GPS gillar tydligen inte att vara stilla utan kan tydligen då tappa orienteringen eller i vart fall kan kartbilden på displayen vrida sig i förhållande till verkligheten, så även om man vrider GPSen medan man står och läser av den och jämför med verkligheten och papperskartan. Själv vill jag gärna stanna till och i lugn och ro orientera mig. jag vill även kunna vända mig om och titta bakåt utan att GPSen får spatt. Om jag väljer en GPS med elektronisk kompass bör det väl inte bli några problem för GPSen eller mig i detta avseende? Vilken hastighet krävs för att GPSens krav på rörelse skall vara uppfyllda?

2-GPSen skall tydligen ha optisk kontakt med satteliterna för att fungera, innebär detta att om man använder den i en bil så måste den sitta vid en ruta för att fungera? Fungerar det sämre om passageraren som "skuggas" av taket håller den i handen och agerar kartläsare?

3-Jag tycker att det är klent med minne i samtliga handhållna modeller med tanke på hur små minnen är numera. Garmin Map60cs har en usb-port. Kan man sätta in ett usb-minne (av typen plug-in) där för att få plats med mer kartdata?

4-Barometrisk höjdmätare fanns också på modellen jag kollade på- även detta är något jag aldrig använt tidigare. Jag har dock förstått at det finns de som tycker att denna funktion är bra men inte varför de tycker det. Med 12-kanalig mottagare står det på Garmins hemsida att positionen i 3d blir bra dvs även höjden. Ändå bygger de in en barometer och det antar jag beror på att de vet höjdangivelsen inte GPSen inte blir så jävla bra i alla fall. Rätt eller fel? Kallibreringen av barometern bör väl göras så ofta som möjligt antar jag. Och det är väl helt ok när man har exakta höjdangivelser på kartan ex toppar, och sjöar. Annars får man väl kolla höjdkurvorna på kartan där man är och kallibrera utifrån dessa uppgifter men då känns det ju onödigt att använda barometrisk höjdmätare när den ändå utgår ifrån vad man kan utläsa av kartan.

5-Sen skall det ju köpas kartor att laddas ner och någon datanörd är jag ju inte- snarare rätt okunnig om detta. Använder mig fortfarande av vad som var Göteborgs kommuns personalköpsdator från 1998 tror jag det var. Man skulle väl idag kalla denna dator för långsam och dåligt med minne har den också. Räcker den ändå till för att hantera kartmaterial och annat nödvändigt arbete?

Ja det var mina funderingar denna gång och om det blir köp sker det sannolikt det där portugisiska företaget det skrevs om i tidigare länkar - de lär ju vara billigast. Det är väl exakt samma produkt jag får vare sig jag köper i Sverige eller från ett annat EU-land? Bortsett från Svensk manual och enklare reklamationer om någonting går sönder.

några svar

anderse; sa:
1-Kompass är bra men inte nödvändigt. I min eTREX Vista (med kompass) så kan jag själv välja att kompassen används då hasigheten varit under X km/h under mer än Y sekunder.

2-Moderna GPSer har stor tålighet mot att ha delar av himlen skymd. I bilen bör man dock sätta den så att den skyms så litet som möjligt av plåt.

3-När man talar om minnesbehov bör man vara medveten om att lagring av kartor i vektorformat tar tämligen liten plats. Nej, du kan inte ansluta USB-minne till 60CS.

4-Barometrisk höjdmätare fyller faktiskt flera funktioner: känsligare för den som går i berg eller skärmflyger än GPS. Höjdinfo brukar vara cirka 50% sämre än i sidledd. Viktigare är kanske att man när man är på sjön (samma höjd!) kan använda den som "väderbarometer".

5-Kraven på dataprestanda är oftast små för kartprogrammen. Om du funderar på en 60CS bör du dock ha en USB-utrustad dator. Många program är dock inte ännuanpassade för de nya USB-GPSerna men det går bra att ansluta via serieporten också.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Prova först att GPSn fungerar i din bil. Vissa nya bilar, som t.ex Renault Megane, har framrutor som skärmar av GPSer vilket gör att du inte kan använda GPS i den typen av bilar utan extern antenn.

Köp

Har du råd är 60CS en utmärkt GPS. Din dator räcker gott. Kalkylera med kartorna dvs både CitySelect och Friluftskartan. Användningen i bil är ofta den som man har störst glädje och nytta av.

En extern antenn är det osäkert om du behöver men har du en framruta med metalltrådar för att den skall skydda mot soluppvärmning av kupén så behövs kanske den externa antennen som är rätt billig.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-12-02 kl 17:02]

För att din GPS ska kunna klara ut vilken riktning du har får du flytta dig med en hastighet i storleksordningen 1 km/h eller så.

Jag anser att om man ska ha riktigt bra funktion i bil ska man ha extern antenn på taket. En sådan antenn är såpass billig, i förhållande till nyttan, att det inte alls kan anses motiverat att hoppa över det tillbehöret. Det gör också att det går bra att använda GPS var som helst i bilen, exempelvis om passageraren vill mixtra med den.
Bilar med metalltrådar i rutan brukar ha dem där för úppvärmning. Det är ett mindre problem än de som har en tunn (genomskinlig) metallbeläggning, som ska minska värmeinstrålningen. Den tar ännu effektivare bort GPS-signalerna. Sådana bilar har ofta ett "hål" i beläggningen ovanför innerbackspegeln. Detta hål är avsett för transpondrar för vägavgifter, men kan användas för GPS-antenner också.

USB-minnen kan man bara använda i en USB master. En 60CS är en USB-slav.

Med barometrisk höjdmätare brukar också följa diverse extra funktioner i en GPS, som höjdprofiler, med knytning till kartpositioner osv. Så är det i 60CS.
Dessutom maskerar barometern en del av de ibland ganska kraftiga fluktuationer i höjdangivelsen som GPS-höjden kan ge.
Kalibreringen kan man ta från GPS-höjden automatiskt. Då slipper man att höjden "driver" på grund av väderförändringar, men får ändå utjämningen av knyckarna från GPS-höjden.

En sex år gammal dator går bra att köra Mapsource på. Men du får ju räkna med att det tar en god stund att indexera en kartfil från Metroguide eller City Select. USB får anses vara ett krav, om du ska ha vettiga nerladdningstider för kartorna. Att fylla minnet i en 60 CS tar annars 2-3 timmar via seriekommunikation.
Om inget annat så kan du kanske sätta i ett USB-kort i din dator, och ev. uppgradera till åtminstone Windows 98 SE, så att du får stöd för dessa portar, om du inte redan har det.

Att indexera en 850 MB stor fil från City Select (till iQue) tog ganska exakt en halvtimme på min 3.3 GHz/ 1 GB RAM maskin. Sedan kan du ju multiplicera med skillnaden i prestanda och dividera med skillnaden i filstorlek, så får du väl ett närmevärde, kan jag tro.

Köper du i Europa får du europeisk baskarta.

Anders

Baskarta innebär i stora drag att du har tur om E4:an finns med. ;)

Det finns knappt några vägar med, och du måste köpa till detaljkartor oavsett om du har europeisk baskarta eller annan baskarta. Så i det avseendet är det strunt samma vilken baskarta som finns i GPSn.

svar

Ursäkta dröjsmålet med svaren, men så kan det bli ibland. Nån beläggning i framrutan har jag inte i bilen så det blir nog inga problem. Problemen blir nog snarare i kommunikationen mellan GPS och min gamla dator som är så gammal så att det inte känns lönt att uppgradera för mycket, bättre isåfall att skaffa en modernare, men det får bli en senare fråga. Det verkar som autorutt-funktionen på småvägar inte är perfekt i Sverige, på grund av att småvägarna helt enkelt inte finns med. Sättet att komma förbi detta blir väl att lägga upp en rutt i gröna kartan med "varningssignaler" inlagda en bit innan man skall svänga av på nästa småväg antar jag. Verkar lite bökigt och om det skall bli av vill man ju att åtminstone överföringen skall gå fort och lätt.
Tack för era svar, jag funderar vidare.

Re: svar

anderse; sa:
Det verkar som autorutt-funktionen på småvägar inte är perfekt i Sverige, på grund av att småvägarna helt enkelt inte finns med.

Småvägarna finns med på version 5 och 6 i varje fall ned till två hjulspår bara de är registrerade som bilvägar.

Autorutt har jag dock inte testat själv.

Thure

Windows 98 ...

... fungerar för nedladdning av kartor via com-porten. Laddningstiden är då timmar (även vid högsta överföringshastigheten), men det kan man ju stå ut med om man inte behöver ändra kartuppsättningen stup i kvarten. Man kan ju sätta igång på kvällen när man går och lägger sig. Windows 98 SE stöder USB, och då är uppladdningstiden till fullt minne några minuter. Antagligen går det att enkelt gradera upp personalköpsdatorn till SE men knappast till XP.

Re: svar

anderse; sa:
Det verkar som autorutt-funktionen på småvägar inte är perfekt i Sverige, på grund av att småvägarna helt enkelt inte finns med. Sättet att komma förbi detta blir väl att lägga upp en rutt i gröna kartan med "varningssignaler" inlagda en bit innan man skall svänga av på nästa småväg antar jag.
Ja så kanske man också kan göra men om man vill ha riktig autorutt-funktion är det bästa istället att köpa rätt karta. Med den detaljerade europakartan Garmin CitySelect så finns i stort sett varenda farbar väg i Sverige och stora delar av Europa med. CitySelect kommer i en ny uppdaterad version 7 nu till årsskiftet.

Grundkartan som finns i GPS:en har däremot inte med alla vägar (det hörs nästan på namnet) men den är ett utmärkt komplement i kombination med detaljerade kartor, framförallt när man använder autorutt. Den gör att autorutt fungerar hjälpligt även om man inte har detaljerade kartor laddade över precis hela området mellan startpunkt och destination. Man kan då också få grundläggande autoruttfunktion i de områden där det ännu inte finns detaljerade kartor, t.ex. stora delar av Finland och gamla östeuropa. Åtminstone jag tycker att en basal autoruttfunktion är bättre än ingen alls men det är ju olika hur man resonerar. Sist men inte minst så gör en grundkarta över "rätt" kontinent att skärmen inte blir tom när zoomar ut ordentligt för att få överblick.

Dags för glasögon?

Jag kan upplysa Hedberg om att den mindre baskartan i Garmins mottagare (för internminnet i iQue, i Vista C och 60 CS) har Europa- och riksvägar.
Den större baskartan (iQue på SD-kort, Vista, GPS V, GPSMAP 76 CS) har även med länsvägar.

Så lite mer information än en tursam E4 finns faktiskt.

De angivna mottagarna är bara några exempel.

Gott Nytt År
Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hoistad Funderingar kring GPS industrin Navigering 13
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg