GPS för svampplockning

Hej!
Om jag skulle vilja använda mig av GPS för att dels inte gå vilse i skogen och sen kunna markera var jag hittar svamp, med en noggrannhet av ca 5 meter. Hur mycket måste jag lägga på en GPS? Måste jag köpa till karta? Vilken typ? Gäller Stockholmstrakten.
Tacksam för tips om modell.

De flesta moderna friluftsbaserade GPS-mottagare borde funka för ditt behov och då snackar i runda slängar 2 000-5 000 kr för en ny enhet + eventuella GPS-kartor (1500-2000 kr/del). GPS-kartorna är inte helt nödvändiga, men underlättar onekligen orienteringen och berikar turen jämfört med papperskartor.

I det här segmentet finns i huvudsak två tillverkare; Garmin och Magellan som båda har en del lämpliga modeller. ( Äldre modeller, med snarlika namn (Garmin), har sämre antenner, vilket ger sämre mottagning - och noggranhet - i bl.a. äldre skog, varför dessa modeller avråds vänligt men bestämt.).

Garmin:
  • Etrex Legend/Vista HCX
  • 60/76 C(S)X
  • Colorado 300
  • Oregon 200/300/400

Magellan
  • Triton 400/500
  • Triton 1500/2000

Garmins friluftskartor heter FriPro och täcker Sverige i 4 delar. FriPro finns både på minneskort (avrådes) och på CD (rekommenderas). För CD-versionen finns ett antal typ-filer, för att anpassa FriPro efter tycke och smak. Någon uppdatering av kartmaterialet görs ej - vilket kan leda till att kartorna är inaktuella redan vid inköp.

Magellans friluftskartor eter Topo+ och täcker Sverige i 9 delar. Topo+ finns bara på minneskort och kartfilerna kan ej anpassas efter tycke och smak. Däremot uppdateras kartmaterialet varje år (mot avgift), vilket borgar för god tillförlitlighet. Då en del objekt kommer ifrån lantmäteriets databas för den ekonomiska kartan, så blir Topo+ mer detaljerad med avseende på bl.a. namn och byggnader än FriPro.

Jag kör själv Magellan då jag tycker att deras friluftskartor (Topo+) är klart trevligare än Garmins motsvarighet (FriPro).
/Niklas

Fast att återvända till kända ställen har ju inget med svampplockning att göra, man förlorar ju all form av upptäckarglädje när man bara skördar.

Fast att återvända till kända ställen har ju inget med svampplockning att göra, man förlorar ju all form av upptäckarglädje när man bara skördar.
Den formen av "skörd" har iaf vi mfl svampentusiaster ägnat oss åt i all tid. Tillämpar du samma när du fiskar? "Här stod de visst i fjol, bäst att kasta på ett annat ställe då!"?

Men visst har man sett en del roliga avarter. T ex de som snitslar in "sitt" svampställe med färgband eller snöre!

Garmins friluftskartor heter FriPro och täcker Sverige i 4 delar. FriPro finns både på minneskort (avrådes) och på CD (rekommenderas). För CD-versionen finns ett antal typ-filer, för att anpassa FriPro efter tycke och smak. Någon uppdatering av kartmaterialet görs ej - vilket kan leda till att kartorna är inaktuella redan vid inköp.

varför är minneskort en dålig lösning och varför skulle man vilja ändra i kartan överhuvudtaget? Kan du elaborera lite?

/Johan

Köpte nyss en Garmin GPS 60, enklaste modellen utan karta, fungerar kanon till att hitta tillbax till kantarellerna med, kostade runt 1500:- + batterier, rekomenderar den starkt...

// M

Har en Garmin Etrex *nånting* av den allra äldsta och enklaste modell, köpt billigt (mycket billigt!) begagnad.

Ingen karta, ingen färgskärm, inget extraflådigt alls. Den är utmärkt till svampställen och hundpromenad.

- Hoppar ur bilen och gör ett klick. Nu har jag alltid en pil som visar fågelvägen tillbaka.

- Hittar svamp och gör ett klick. Svampstället markerat och visas på en "karta" med relativa positioner mellan varje plats. För lite extra flådigt kan jag hemma ändra symbolen till något svampaktigt.

- Går vilse och ser koordinaterna med ett klick när jag behöver ringa 112... ;) Skulle jag vara i radioskugga ser jag senaste koordinaterna som gps känt av.

- Vill ut å röja alla svampställena, då kan jag lägga in ett "trail" så att gps:en automatiskt pekar på nästa ställe när ett är passerat.

varför är minneskort en dålig lösning och varför skulle man vilja ändra i kartan överhuvudtaget? Kan du elaborera lite?

/Johan

Oginalkartan (Fri pro) är inte jättetydlig, innan jag typade om kartan hade jag svårt att skilja stigar från höjdkurvor (jag har en Garmin 60 Cx), efter omtypningen syns stigar och traktorvägar väldigt tydligt. Oftast växer de gula kantarellerna rakt på dessa traktorvägar.

Att ha kartan på DVD gör att du får med ett program till datorn som heter Mappsourse, det gör att du kan synka gpsen med dator, du ser kartan även på datorn, du kan planera vart du vill undersöka i förvägg, lägga in lite punkter osv.
När du sedan kommer hem har GPSen spårat din promenad, när du fört över spåret till dator kan du se vart du varit, kanske du har markerat de ställen du hittade svamp på (jag gör det), dessutom talar den om hur långt du har gått, vilken hastighet osv.
Du kan dessutom maila över spår/waypoints till någon om du vill.
Det är en oerhörd fördel att spara alla uppgifter på datorn, man kan göra många olika mappar, jag har en för svampplockning, en för semestern etc.
Alla dessa finesser blir du utan om du köper kartan på minneskort.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg