HMR; sa:
Jag har skrivklådat ner lite observationer kring GPS på motorcykel.
http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf
Mycket bra, men ändå ett par synpunkter;
För det första. Måste starkt reagera mot din inledning!
Vad skall man ha en MC-navigator till?
"Att använda en GPS på MC är inte samma sak som att ha den i bilen eller
på en skogspromenad. MC'n är i första hand ett lekredskap som används
för nöjes skull. Syften med navigator på MC är: "
Vaddå lek? Har haft hoj som fordon i tjänsten under många år och kan inte vara utan GPS! Minst lika viktig som i bilen! Även nu då jag slutat jobba är min 276C det vitktigaste tillbehöret på hojen!
För det andra;
Du säger att gpsen inte klarar att välja roliga vägar?!
Har du sett inställningarna "UNDVIK xxx"? Man kan ställa in om man vill köra huvudsakligen grusvägar eller undvika grusvägar, huvudvägar, betalvägar med mera. Har haft mycket skoj med denna funktion när jag ställer in undvik huvudvägar och blir ledd på parallellvägar längs med de större vägarna!
Du nämner inget i jämförelsen om de mycket större inställningsmöjligheterna i 27X-serien. Zumo har inte alls så stora möjlighere att ställa in VAD som skall visas i de olika fönstren...
Du säger inte heller något om hur skärmen ser ut efter ett tag i regn och rusk. 27X sköts med knapparna och skärmen är ren och fin, men hur ser Zumons ut efter ett tag??? Har själv inte kört med den, men kan tänka mig hur det blir då jag blir irriterad av några regnstänk på skärmen!
Ser vid genomläsningen att jag verkar kritisk, men det är inte min mening. Vill bara dela med mig av min erfarenhet och försöka ge några ytterligare saker att ta hänsyn till och testa, helst innan köp. Som du säger man kan inte läsa sig till erfarenhet i broschyrer