GPS för MC,cykling& vandring??

Jag har läst en hel del om Garmins 60CSx o den verkar vara en riktigt bra gps med senaste teknik m.m.
Jag har förstått att det ska gå hyffsat bra att använda den på en mc (www.advrider.com).
MEN jag vill veta om denna enhet ihop med Friluftskartan Pro fungerar bra när man vill använda den vid vandring i skog&mark samt vid cykling på små grusvägar alt. större stigar? Har jag förstått det hela rätt att man inte kan skapa nåt liknande routes mha av FriPro i m.ha av denna enhet?
Under vilka omständigheter har jag resp. har jag INTE så stor användning för denna kombination ute inaturen?
Hmm..Tack på förhand.
/K

Det är väl i den kombinationen som du har nytta av det. Vandra cykla gå i naturen, men du kommer att upptäcka att en orienteringskarta har småstigar som saknas i FriPro.
Jag har en Quest med City Select för att få routing på vägar med tal (både bil och mc), sedan kan jag växla till friluftskartan (gamla) när jag t.ex geocachar.
Du kan göra routes med FriPro, men det är raka streck mellan waypoints (rätta mej om det ändrat sej). CS håller reda på körbara sträckor, men inget (eller lite) om naturen. Du kan ladda vägnavigeringskartor (CityNavigator) i CSx också, men jag tror inte den pratar med dej om du skulle vilja det (bil/mc).

gunnar_g; sa:
...
Du kan göra routes med FriPro, men det är raka streck mellan waypoints (rätta mej om det ändrat sej).

OK, tackar.
Nån som kan bekräfta att det går att göra routes med FriPro?

gunnar_g; sa:
CS håller reda på körbara sträckor, men inget (eller lite) om naturen.
Jag kommer isåfall alltså kombinera FriPro med CityNav v8

gunnar_g; sa:
Du kan ladda vägnavigeringskartor (CityNavigator) i CSx också, men jag tror inte den pratar med dej om du skulle vilja det (bil/mc).
Nej, den ska tydligen bara avge svagt "pipljud" som indikerar kommande sväng..

Gunnar, jag ser att du är intresserad av en 60CSx. Ifall du skaffar en sån, har du även tänkt använda den till mc´n? Eller kommer du isåfall fortsätta med Quest?
Jag väntar på att min polares fru ska ta med en 60CSx från USA, men är nu rädd att hon åker på merkostnader i form av tull+moms.. hmm har läst en del om det här i forumet. Jag var naiv o oerfaren o trodde det var fritt fram att köpa typ "taxfree" overthere..?

/K

Kincop; sa:
Gunnar, jag ser att du är intresserad av en 60CSx. Ifall du skaffar en sån, har du även tänkt använda den till mc´n? Eller kommer du isåfall fortsätta med Quest?

/K
Jag skulle fortsätta att ha Quest i bil och MC tack vare talade instruktioner.
60CSx ser _jag_ mer som friluftsGPS, även om den kan laddas med bilkartor.

Kincop; sa:
Jag väntar på att min polares fru ska ta med en 60CSx från USA, men är nu rädd att hon åker på merkostnader i form av tull+moms.. hmm har läst en del om det här i forumet. Jag var naiv o oerfaren o trodde det var fritt fram att köpa typ "taxfree" overthere..?
Tull och skattefritt kan man bara föra saker inom EU. Vid inresa från länder utanför EU finns ett fribelopp på sammanlagt 1700 kr för allting man handlat (inkl. ev. taxfree-sprit, etc). Att komma under 1700 kronor för en 60CSx ens om tullen accepterar den som begagnad är helt orealistiskt.

Man skall alltså gå "på rött" i tullen och betala tull och moms om man följer reglerna.

Om man väljer att smuggla har jag ingen aning om vad som händer om man skulle råka fastna i en rutinkontroll, men jag förutsätter att kostnaden/straffet blir högre än bara tull och moms.

Säkert har "orienteringskartor" (1:10000 - 1:25000) vissa detaljer som saknas på en FK Pro-karta (1:50000). Men jag är positivt överraskad av detaljrikedomen i FK Pro. Det finns en tråd på HappyMTB (http://happymtb.org/forum/read.php/1/401226/user_id=810) där jag postat tre jämförande kartbilder över samma område.
Där finns oxo en länk till jm-teknik.se som säljer både FK Pro och Garmin GPSMAP 60 Cx billigt (där jag själv nyligen handlat nämnda produkter).
FK Pro klarar inte att räkna fram "routade vägbeskrivningar" på det sätt som t ex Garmin Quest gör. Den vet vara alla vägar finns, men inte gatunamn och nummer. Undantaget läns- riks- & Europavägar som den känner namnen på.
Är du ute efter att "hitta till adresser", så är det bara att skaffa CS eller CN till Garmin GPS:en.

--David

Det finns inga "orienteringskartor". Antingen är det orienteringskartor eller så är det inte det.

Dessa kartor skriver vi numera normalt sett ut i skalan 1:15000 för klasser med längre banor (HD17-34) och i skalan 1:10000 för yngre och äldre. Detta kan variera lite, beroende på terrängens och tävlingens art.

Orienteringkartor i skalorna 1:20000 och 1:25000 förekommer inte längre.

Den som jämför olika kartor ska ha klart för sig att det finns ingen form av terrängkarta som framställs med sådan detaljrikedom och noggrannhet som dagens orienteringskartor. Det finns förmodligen heller ingen karta som kostar lika mycket per km² att ta fram. Detta beror på att orienteringskartorna ritas över utvalda, ur tävlingssynpunkt intresanta, områden, där den slutgiltiga utformningen av kartan bestäms efter en heltäckande rekognoscering i fält, där kartritaren alltså går över hela området och bestämmer vad som ska återges på kartan.

Att jämföra den typen av kartor med de mer maskinframställda kartor som är realistiska att använda generellt i en GPS är orättvist mot GPS-kartan. Den är chanslös från början, helt enkelt. Å andra sidan finns det inte, och kommer aldrig att finnas, orienteringskartor över alla områden. Det är inte intressant, helt enkelt.

Anders
Sekr., Tockarps IK

Kincop; sa:

/K

Jag hoppas ni är medvetna om att olika baskartor finns i GPS:er.

Köper man en Garmin GPS i USA kommer den att ha amerikanska baskartan och köps den i Europa så har den europeiska baskartan. Dessa går inte att byta. Däremot kan man visa kartor från hela världen men det kommer att kräva mer minne om inte det finns en baskarta för den världsdelen.

Detta har alltså främst betydelse för enheter med lite minne, exempelvis en 60 CS. Ska man åka en lite längre resa, är det inte säkert att detaljerade kartor för hela färdvägen får plats. Enheten kan då räkna rutten på baskartan längs de sträckor, där man inte har detaljerad karta.

Men om baskartan är fel, finns det nästan inget alls att referera till. Det blir som att precisionsnavigera med en jordglob.

Anders

hmarkstrom; sa:
Jag hoppas ni är medvetna om att olika baskartor finns i GPS:er.
Köper man en Garmin GPS i USA kommer den att ha amerikanska baskartan och köps den i Europa så har den europeiska baskartan. Dessa går inte att byta. ...
Vill bara upplysa om att det GÅR byta basemap i bl.a 60CSx! :)
Kika in på gps.no så hittar ni länken
KRam, K

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg