GPS för båtnavigering

Jag skall köpa handhållen GPS och behöver köpråd.

GPS:en skall användas för två syften. Dels vill jag använda den inkopplad till min laptop för navigation till havs med programvara typ SeaClear, dKart, etc. Navigation sker från olika båtar i olika förhållanden så en fastmonterad GPS är inte att tänka på. För det andra vill jag använda GPS:en för att enkelt kunna minnas positioner jag varit på, d.v.s. när jag inte har den kopplad till en dator vill jag kunna spara intressanta positioner lite då och då.

Vidare har jag kommit fram till att (den handhållna) GPS:en bör uppfylla följande:
- möjlighet att ansluta extern ström,
- möjlighet att ansluta extern antenn,
- skall kunna hantera 12 satelliter,
- batterier som är lätta att byta och kan laddas,
- vattentät,
- någorlunda robust.

Som det känns är jag beredd att lägga lite extra pengar på att få en bra GPS, men jag ser inte nödvändigheten i att ha någon form av inbyggt kartstöd.

Frågor:

1.
Är mitt resonemang ovan knasigt? (Jag är GPS-novis.) Är det något jag glömt att tänka på med tanke på mitt användningsområde?

2.
Vad skall jag köpa? Jag har ingen koll alls. Om man begränsar sig till "marine" och sedan "handheld" på GPS Warehouse begränsas urvalet till viss del, men det känns fortfarande som en djungel...

3.
Var handlar jag min GPS till bästa pris? GPS Warehouse har jag sett några inlägg om här på listan?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Joel

Båt GPS

Dina önskemål uppfylls ju nästan av alla handhållna idag. Det som är begränsande är i så fall möjligheten till extern antenn. De modeller Garmin jag vet har är väl gamla 12:an och GPS II.

När det göller inköp däremot har det hänt en del på marknaden det senaste . Vet inte om det är Dollarn Garmin eller Sportmaship eller alltihop som gjort att priserna på Garmin GPS sjunkigt kraftigt i Sverige det senaste. Var och kollade mina lokala båthandlare i Göteborg (Byggplast och Båtprylar Björlanda kile och Hjertmans), och det är faktiskt så att det är samma pris eller billigare att köpa av dom än i England. Här får du dessutom 3 års garanti. Även Bluechart sjökort är billigare här.
Nu har jag dock inte kollat dom handhållna, men kolla med båthandlarna innan du importerar.

/Lod

GPS i båt mm

Hej!

Har själv sedan en fyra år en Garmin 12 XL som jag använder just på det sätt du beskriver + att jag också använder den i bilen med laptop + att jag har GPS'en ansluten till en Silva NAV Repeater i båten, som som visar fart över grund, kurs distans mm mm med stora tydliga siffror. För att kunna köra både laptop och NAV repeatern bör man ha:

"en Rabbit2 för att ansluta datorn.
Du kan belasta GPS NMEA utgång med två laster i detta fall Silva repeatern oc Rabbit2.
Rabbit2 har en RS232C utgång för anslutning till datorn.

Rabbit2 pris: 1530:- inkl moms"

enligt det svar jag fick från <info@marinelektronik.se>

Mer kan du läsa på http://www.marinelektronik.se/

Jag använder som en nödlösning en vanlig manuell dataswitch för att koppla om, men då kan jag förstås bara mata en mottagare åt gången. Min erfarenhet av Garmin 12XL är att det är en väldigt robust och bra GPS, som dessutom ska vara hyffsat vattensäker. Den har alla de anslutningsmöjligheter som du beskriver. Jag kör på båtbatteriet resp bilbatteriet och något behov av laddningsbara batterier har jag inte haft; dessutom sägs de inte funka så bra pga den lägre spänningen, se diskussioner om detta på annan plats i detta forum. Det var väl inte svar på alla dina frågor, men det var lite av mina erfarenheter.

Hälsningar

Ulf

GPS 76?

Tack Lars-Olof och Ulf för bra svar! Jag har några ytterligare funderingar enligt nedan.

Dina önskemål uppfylls ju nästan av alla handhållna idag. Det som är begränsande är i så fall möjligheten till extern antenn. De modeller Garmin jag vet har är väl gamla 12:an och GPS II.

Jag har surfat lite och hittat en modell som heter Garmin GPS 76 som jag tror på som ersättare till den, som det verkar, äldre GPS 12XL. Jag vill gärna höra era synpunkter gällande att satsa på GPS 76 istället för 12XL.

Jag gjorde en prisjämförelse på http://www.garmin.com och tog med alla modeller som har möjlighet till extern antenn och som fortfarande tillverkas. Resultatet finns på http://www.nada.kth.se/~joel/tmp/comparison.pdf och om man tittar på denna känns det som att GPS 76 är det man skall välja nuförtiden. Är ni av samma åsikt?

GPS Warehouse för inte längre någon GPS i 12-serien i sitt marinsortiment och betecknar den enklare GPS 72 som "a suitable replacement for the popular GPS12" vilket verkar förespråka GPS 76. De största skillnaderna verkar annars vara att GPS 76 är förberedd för WAAS, att den har minne för "points of interest"(?), har display med gråskalor istället för svartvitt och att den av någon outgrundlig anledning är billigast.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Joel

GPS 76

Det är väl så att 76:an är tänkt att ersätta dom äldre modellerna, och den är ju betydligt modernare med WAAS mm.

När det gäller inköp kan jag bara referera till mitt tidigare inlägg och säga att du köper faktiskt billigare i Sverige än i England. Hjertmans tar 3190:-och "Bryggan" i Stockholm tar 2990:- med 3 års garanti och Svensk manual.
GPS Warehouse tar ca 2900 + frakt

Clover har som vanligt Data/spänningsmatningskablar till bra pris.

Bra-å-ha-länkar:
http://www.hjertmans.se
http://www.bryggan.nu/
http://www.bryggan.nu/ovrigt/gpsalla/host2002.htm
http://www.clover.se/shop/index.php

/Lod (som köper en Garmin 168 Plotter/ekolod till båten i dag. 400:- billigare än England. Även Bluechart är ett par hundralappar billigare här)

GPS 76!

Jag har nu hämtat hem en GPS 76 från Bryggan och beställt kablage från Clover.

Tack för all hjälp!
/Joel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg