GPS - e det nåe?

Som bakåtsträvare kan jag tycka att GPS verkar som något jag inte kommer skaffa, men som tekniksugen leksaksjägare kan jag tycka att det verkar smutt att ha och klämma på, när man e på fjället.

Men om jag skulle skaffa en, så vill jag minst kunna se kartan i den med tillräcklig upplösning och kvalitet.

Frågorna:

Vad kostar en GPS som täcker det behovet?
Hur lång är batteritiden?

1. Vad kostar en GPS som täcker det behovet?
2. Hur lång är batteritiden?

Som man frågar får man svar.

1. Vilket behov? Behovet att kunna klämma på något?
2. Tja - om du inte startar GPS:en så varar batteriet länge.

Lycka till!

Tips: Köp något billigt. Förslagsvis en Garmin. När du haft den en tid så så har du en bättre insikt om vad du behöver och kan köpa den modell som passar dig.

Lita inte på tillverkarnas reklam. Bara skitsnack. Gäller speciellt Magellan vilket är lite synd efter som även dom har några godbitar i sortimentet. Men tyvärr är hela deras sortiment sönderljuget av en inkompetent importör. T ex påstod dom att en modell skapade "den rätta navigeringsstämningen". Jag ringde och frågade vad dom menade med det men fick inget svar. Suck! Amatörvarning i kubik.

Batteritider

skall man ta med ett par nypor salt. T ex så minskar tiden avsevärt i kyla men de minsta färgGPSmodellerna drar idag mindre än tidigare svartvita modeller.

En kartGPS med färgskärm kostar från drygt 2000 Kr (Garmin Vista eller Legend HCx i USA). Topografkarta kostar ca 1600 till för t ex Norra Norrland.

GPS med karta är roligt och användbart i fjällen speciellt på vintern och utanför leder.

Thure

Batteritider

Kollat på GPS-funktionerna och lika fiffigt det är med waypoints och annat, lika förbryllande är batteritidens förhållande till det förstnämnda - roliga features, kort ork.

För vad gäller fjällvandring blir det komiskt om man ska nyttja funktionerna. Antingen tar med sig en kompis som bär batterierna, eller att man har den avslagen..........

Lite batterierfarenheter

Majtur med skidåkning i Lapplandsfjällen. Ca 8 timmars skidåkning per dag i 7 dagar. Hade GPSen Vista HCx på i stort sett hela den tid jag inte rastade och tre uppsättningar med dubbla R6 NiMH räckte.

Det var dyra och bra NiMH ackar från Panasonic.

Thure

Jag är samma osannolika typ - teknikgalen bakåtsträvare :)

Jag har GPS för att kunna slå på den och se var jag är om jag kommer vilse. Ibland har jag förberett svårare passager som t.ex. en passövergång som skulle bli svår i dimma. I stort sett är GPSen med men jag använder den nästan aldrig.

Alltså: Köp vad som helst billigt begagnat för ett test!

Skulle jag ha sagt för ett par år sedan men nu är jag inte så säker längre. Kartgpser fanns ju inte när jag jag köpte min första men nu börjar de ju bli riktigt bra. Men dyrt blir det med alla kartor. Jag använder OziExplorer och sitter hemma och förbereder waypoints, men med en kartgps behövs det ju inte på samma sätt. Bara att titta på kartan!

Ja, det är nåe!!

Jag har inte använt min Garmin 60 CSx till vandring, och kanske skulle jag tveka att ta med den om jag skulle gå i ledad terräng (väger typ 230 gr m batterier i). Den ersätter ju inte papperskartan när allt kommer omkring!

Men för navigering i mer urban miljö (cykel eller bil t.ex) är det ju helt oslagbart bra!! Hur långt är det kvar? När är jag framme? Var finns närmaste mack? Användningsområdena är mååånga! Man sparar massor av tid eftersom man inte behöver stanna och titta på kartan hela tiden om man t.ex cyklar eller kör bil (ensam).

Min erfarenhet är att 4 vanliga alkaliska AA-batterier räcker i 2 dagar med GPSen påslagen c:a 8-10h per dag. Mycket beror på vilka funktioner man har igång! Man kan få dom att räcka längre också, och definitivt kortare (om man t.ex har kompassen påslagen).

En 60 CSx kostar runt 2000:- nu... i Sverige! Riktigt myket för pengarna!

Som bakåtsträvare kan jag tycka att GPS verkar som något jag inte kommer skaffa, men som tekniksugen leksaksjägare kan jag tycka att det verkar smutt att ha och klämma på, när man e på fjället.

Men om jag skulle skaffa en, så vill jag minst kunna se kartan i den med tillräcklig upplösning och kvalitet.

Frågorna:

Vad kostar en GPS som täcker det behovet?
Hur lång är batteritiden?

Här finns fakta om batteritider för Garmin Colorado:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50789&page=2

/Janne

tänk bara på kvinnan...

....som råkade hamna på tågspåret med sin bil....hamnade i rätten...för man får inte köra bil på spåret...men...kvinnan skyllde på att hennes gps...hade sagt sväng vänster...och hon gjorde bara som den sa...och blev givetvis friad i rätten...så använd gps...gå vart du vill...och skyll ifrån dig :) det fungerar uppenbarligen :)
kram till alla som vill från anna

....som råkade hamna på tågspåret med sin bil....hamnade i rätten...för man får inte köra bil på spåret...men...kvinnan skyllde på att hennes gps...hade sagt sväng vänster...och hon gjorde bara som den sa...och blev givetvis friad i rätten...så använd gps...gå vart du vill...och skyll ifrån dig :) det fungerar uppenbarligen :)
kram till alla som vill från anna

Dagens Klintbergare? :)

Min erfarenhet är att 4 vanliga alkaliska AA-batterier räcker i 2 dagar med GPSen påslagen c:a 8-10h per dag. Mycket beror på vilka funktioner man har igång! Man kan få dom att räcka längre också, och definitivt kortare (om man t.ex har kompassen påslagen).

En 60 CSx kostar runt 2000:- nu... i Sverige! Riktigt myket för pengarna!
Jag skulle nog oxå rekommendera vanliga alkaliska batterier före laddbara. 8 st batterier kostar bara c:a 15 kr och räcker en hel vecka om man ställer in displayen att slockna relativt snabbt. De förbrukade slänger man efterhand.

Obs att i priset 2000 kr ingår ingen karta. Kartan kostar lika mycket till!

Som man frågar får man svar.

1. Vilket behov? Behovet att kunna klämma på något?
2. Tja - om du inte startar GPS:en så varar batteriet länge.

Lycka till!

Tips: Köp något billigt. Förslagsvis en Garmin. När du haft den en tid så så har du en bättre insikt om vad du behöver och kan köpa den modell som passar dig.

Lita inte på tillverkarnas reklam. Bara skitsnack. Gäller speciellt Magellan vilket är lite synd efter som även dom har några godbitar i sortimentet. Men tyvärr är hela deras sortiment sönderljuget av en inkompetent importör. T ex påstod dom att en modell skapade "den rätta navigeringsstämningen". Jag ringde och frågade vad dom menade med det men fick inget svar. Suck! Amatörvarning i kubik.

Hej HMR!

Jag heter Jessica och är marknadsansvarig för Magellan i Sverige.
Det låter som att du kan din sak inom GPS-fronten, får jag fråga vilken av Magellans modeller har du personligen har testat?

Om du har fler åsikter om våra produkter är du hjärtligt välkommen att ringa mig på 031-748 69 51 för klarhet.
(Nu går jag dock på semester - det antar jag hoppas att du också har?)

Vi finns i Göteborg om du har vägarna förbi för lite tjöt och gott kaffe!

Med vänliga hälsningar
Jessica Ulfsdotter aka "JU031"
jessica@gpsatwork.se

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg