gps- att äga eller ej

Jag anser mig klara av karta och kompass alldeles utmärkt så jag har en aning om att det är mitt undermedvetna som pockar på att köpa dyr leksak när jag åter igen hamnat framför gps-disken på den lokala sportaffären, eller är det så att jag verkligen har praktisk användning av dylik mojäng sommartid i fjällen? En del av mig vill naturligtvis ha den blinkande lilla digitalleksaken, resten av mig skriker: - köp nåt vettigt i utrustningsväg för sommarvandringarna istället ? Vem av de små filurerna på vardera axel ska jag lyssna på? Önskar vägledning då filurerna uppenbarligen är jämnstarka...

mvh, L
 
Går utan, men...

Jag klarade mig alldeles utmärkt utan GPS innan jag hade en, men det är förvisso en både intressant och nyttig pryl. Jag reser en del i jobbet ibland, vilket gör den ännu mer användbar när man ska leta upp okända adresser och sådant.

Senast körde jag 18 km i Cornwall, med deras slingervägar, enligt principen "följ efter den bilen".
Hittar du vägen själv nästa dag, frågade de? Ja, om inte jag gör det, så gör ju GPS:n, sa jag.

Anders
 
Om det endast gäller att orientera sig fram så tycker jag det går både lättare och snabbare med karta och kompass särskilt som den svenska fjällvärlden inte direkt är svår att orientera sig i. Jag brukar dock ha med gps´en ibland men det är mest som en kul grej då jag kan lägga in fina lägerplatser (eller bra fiskeställen) i minnet men det kan man ju göra på en karta också. En GPS underlättar ju även orienteringen om det skulle bli så dålig sikt att man inte kan se några riktmärken i landskapet, men det är en pryl som är långt ifrån nödvändig att ha med sig när man fjällvandrar. Största hjälpen jag haft av en GPS är till sjöss då det är enkelt att följa en på förväg inlagd rutt. Som "gadget-pryl" har den dock onekligen ett visst värde så om du är lite prylgalen så köp en men om du bara söker efter en bra-att-ha-grej för fjällvandringen så skulle jag hellre lägga pengarna på en ny sovsäck, jacka eller något annat som man har mer påtaglig nytta av.

Mvh
David
 
Kul men inte nödvändigt

Instämmer.....

Köp den om du vill ha en riktigt kul pryl, men köp den inte för att den är nödvändig (även om jag presenterade det så för frugan ;)
 
När jag köpte GPS i år funderade jag länge efter vad jag kunde ha för behov av den.
Jag kom fram till att en bra sak är "back track", dvs hitta ned från toppen till mitt tält när sikten är låg.
Efteråt har jag dessutom haft glädje av den som mätare av avstånd och medelhastigheter.
Vad jag däremot inte hade en aning om var hur roligt det skulle vara att använda den i kombination med kartor!
 
Är inne på samma linje som de flesta här, till fjällvandring fyller den inte direkt nån funktion förutom att det kan vara lattjo att kunna se var man har varit i efterhand.
Då kommer man in på nästa problem, nämligen att batterierna inte räcker särskilt länge. Det går nog åt en uppsättning per dag om man skall ha på den hela tiden. Då är det nog bättre att lägga pengar och vikt på någonting viktigare. Själv har jag aldrig med den i fjällen.
För mig gör den störst nytta i båten i höstdimman.
/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar