Gotlandsemester

Hej alla glada. Nu i sommar ska jag iväg med tre personer på en cykelsemester på Gotland. Tanken var den att vi ska ta färjan till Visby och sedan cykla runt hela Gotland, längs kusten. Vi ska alltså starta vår resa i Visby och sedan cykla norrut, och fortsätta medurs tills vi kommer till Visby igen. Vi ska endast tälta och göra egen mat i spritkök, dvs. leva mycket billigt.
Resan är cirka 33 mil, om man räknar med lite extraturer till raukar, lummelundagrottorna med mera.
Jaja, i vilket fall så är syftet med det här inlägget att fråga om allmänna tips om den här resan. Cyklingsemester runt Gotland är ju en ganska känd sak, så därför tror jag att många här säker har en del tips att ge mig. Detta kommer också bli min första lite "längre" cykelsemester med fler övernattningar än 3-4.
Ni kanske kan hjälpa mig med allmänna tips om utrustning, vad man bör ha med sig på en sån här resa etc. Lite tips angående cykeln kanske? (Jag har en crescent sportvariant med 24 växlar, inte allt för liten däckdiameter med 2 st väskor man hänger på pakethållaren. Har tänkt mig att det skulle räcka tillsammans med en behaglig ryggsäck.)

Skulle också vara kul med lite tips om saker man bör besöka, fina platser, bra badställen etc. Det enda jag tidigare gjort på Gotland är att ha vandrat omkring i Visby, besökt lummelundagrottorna och övernattat 3 nätter vid Gustavsvik.

Många lär väl ha gjort precis den här resan, kanske man också kan få lite tips om fina ställen att övernatta på etc.

Somsagt, det här kommer bli min första lite större cykelresa, därför uppskattar jag också allmäna tips om cykelresor i den här storleken. Vad ska man tänka på, etc.?

Tack på förhand, Tim.

Fårö

Det är svårt att ge allmänna tips. Fråga hellre om specifika saker. Då får du nog också bättre svar.
Jag har cyklat på Gotland några gånger och det är verkligen trevligt.
Några tips:
Fårö är fint.
Packa vattentätt.
Börja tänka på att fixa käk innan ni är hungriga.
Jag skulle inte cykla med ryggsäck. Styrväska, cykelkorg eller väskor på framhjulet (lowrider) tycker jag är bekvämare.

Gotlandstips

Varför släpa med cykeln på båten?
Det finns cyklar att hyra i hamnen där gotlandsfärjan lägger till, vad många använder är en vagn istället för väskor. Jag ser flera fördelar, du kan enkelt koppla loss den för turer runt där man tältar, är man flera räcker en vagn och man turas om att dra den, man får plats med mer än i väskor. Ska man "vildcampa" får man se till att bunkra upp med vatten, jag var över i sommras (-06) och gick runt norra delen av gotland inkl fårö, varmt och skönt, men en jäkla massa vatten att släpa på.

Kan rekomendera Lickershamn vill man inte använda campingen så går det att hitta fina platser om man följer stranden norrut. Gå inte på skylten om camping på gotlandssidan i fårösund, den är stängd sedan ett par år, jag traskade ut dit i onödan, och fick gå tillbaka och åka över till fårö och solhaga. I princip alla campingar på gotland kräver campingkortet. Jag tycker att prissättningen är lite åt helvete, jag med mitt lilla taurus I tält och en person är man tvungen att betala lika mycket som fyra pers med ett stort familjetält...

Rent allmänt gäller att de mindre vägarna är trevligare att cykla på än de större (läs: mindre trafik), samt att Gotland är platt och blåsigt. I övrigt, sök på forumet det har skrivits en del om cykling på Gotland tidigare.

När vi cyklade (det är över 10 år sen nu inser jag) så fanns det en bok att köpa med cykelvägar. Om den inte uppdaterats lär den dock vara värdelös (det har nog ändrats en del sen dess) men annars var den rätt bra (bortsett från att en väg slutade på en sandstrand, vi ville inte cykla tillbaka flera km utan släpade cyklarna i sanden bort till fortsättningen på vägen).

Boken innehöll en del tips om sevärdheter, men inget som inte valfri turistguide innehåller tror jag.

Vi delade upp Gotland på två år, första året södra halvan (motsols) och andra året den norra (tror vi tog den motsols också).

Campingarna närmast Visby är ofta proppfulla.

Ska man se Lummelundagrottorna kan det vara ide att hänga på låset där, vi kollade runt lite utanför först och sen var det över en timmes kö in till grottorna...

Platt och blåsigt stämmer, inte mycket backar (men några finns det). Motvind är det också hela tiden:)

Försök ta det lugnt, det finns mycket små sevärdheter och intressanta ställen att stanna på. Korta dagsetapper med många stopp. Och försök kolla upp tider i förväg (vi tänkte åka ångtåg men när vi kom dit höll de på att elda upp pannan och det skulle ta fem timmar till innan de kunde köra).

Gotland kryllar av kyrkor, kyrkor brukar ha kyrkogårdar. Där finns det vatten (avsett för blommor, men det fungerar även för människor).

Fel transportsätt

Ska man se den tråkiga delen av gotland ska man cyckla på vägarna längs den mindre tilltalande i överlag tallskogen.

Ska man se det som Gotland är känt för dvs storslagna raukar mm ska man definitivt vandra och då inte var som hels utan den nordvästra delen som är i en klass för sig. sträckan Visby och hela kusten norrut är mycket speciell och vacker, och kan varmt rekomenderas.

De berömda raukarna på fårö framstår som patetiska skämt jämfört de storslagna bergsformationer som finns på denna sträcka, Fårö tycker jag för övrigt är rätt trist, mest sten och grus.

Ställen jag kan rekommendera är bla:

Ireviken
och
Klintehamn

Tack så mycket för information och tips.

Angående det där med att hyra cyklar vid Visby, är det verkligen en bra ide om man ska cykla ca: 33 mil? Jag menar det kan vara ganska skönt med sin egen "incyklade" cykel. Men idén var ganska frestande, men då undrar jag vad det ungefärligt kan kosta, någon som vet?

Lite fler tips om långdistanscykling i allmänhet skulle inte vara helt fel.

tack på förhand. / cb

Vad du än gör, så missa INTE Fårö. Där kan du praktiskt taget cykla på stranden runt hela ön.

Håkanf

MAJJEN; sa:
Vad du än gör, så missa INTE Fårö. Där kan du praktiskt taget cykla på stranden runt hela ön.

Håkanf

Jo precis, hade tänkt att vi skulle åka till Fårö. Har själv aldrig varit där och det pratas bara gott om det.
Vill see stränderna. Det är väl känt som en av Sveriges finaste badstränder, eller ?

fårö

Vet inte vilken strand du syftar på, jag har varit på fårö flera gånger minns ingen storslagen strand. jag kanske missat den , nej mest sten och grus som sagt. Böda är väl Sveriges mest storslagna strand? Fast det stämmer att det finns cykelvägar längs kusten vilekt ju är en poäng.

Hyra cyklar är en risk som kan förstöra semestern de brukar inte vara någon högre kvalite.

Mikael
[Ändrat av vid 2007-05-27 kl 14:33]

Re: fårö

vid; sa:
Vet inte vilken strand du syftar på, jag har varit på fårö flera gånger minns ingen storslagen strand.
Hela Sudersand och Norst Auren var mycket cykelväniga för ett tiotal år sedan. Jag vill bestämt minnas att även vid Langhammars gick det att cykla - men minnet kanske sviker??

HåkanF

fårö

Det kan väl vara så att intrycket av vad som är trevligt varierar mellan olika människor.

Mikael

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg