GORP

Hej, lyckades se ett program på Discovery Channel som handlade om någon form av strapatsutbildning i England och där de talade om GORP. Jag har sökt på nätet och sett att det finns ett utbildningsföretag men i programmet var GORP benämning på någon forma v mat som levererades i plastpåsar och närmast såg ut som havregryn.

Finns det någon av alla er därute som vet vad gorp är för något (matvarianten då alltså)

Nicke

Det är väl det som vi på svenska kallar jägarsnus. (Gorp är inte riktigt samma sak, olika länder har ju olika matvanor så det blir olika ingredienser.)

Trail mix har jag sett användas också.

I Sverige använder vi ju ofta nötter, choklad och russin men gör man nån variant som är mer som müsli (havregryn, torkad frukt, solrosfrön etc) så kan man använda det för att göra gröt på också.

Gorp, Glop and Glue Stew...

heter en amerikansk bok om friluftsmatlagning som jag har hemma. Det fanns tyvärr iget recept på Gorp där inte heller Glop (vad är det??). Däremot Glue Stew som är ungefär det man kan gissa:)!

/Andreas

Har sett en artikel i Backpacker för många år sedan där folk visade sina favoritrecept på GORP. Det var russin, jordnötter, choklad, smågotta och väldigt mycket annat i olika blandningar.

Har vi i Sverige några varianter på choklad, russin och jordnötsvarianten? Är det någon som kör med något annat månne?

Mvh Tomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg