Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka?

Är Goretex paclite plus ett visst tyg, eller handlar det bara om membranet?

Bakgrunden till min fråga är att jag har klämt på mängder av jackor under ett par års tid i jakt på en ersättare till den jag haft i 12 år (Arc'teryx Alpha SL från 2012, en 2,5-lagersjacka som avvecklats), men hittar inte rätt. Ofta känns lättare skaljackor (som jag söker, max cirka 300 g) allt för mjuka och tygiga för att bete sig bra blöta. Men så idag, en Burton-jacka, det kan ha varit denna i goretex paclite plus. Väldigt lätt men ändå lagom "stel", precis som ett skal, det där vill jag ha! Nu går det bort att köpa just denna eftersom den har en konstig bröstficka med bara dragkedja utan ficka (typ ventilationshål bara eller för åtkomst till ficka på hoodie?), plus att den har ventilation under armhålorna och det behöver jag inte. Jag vill spara vikt på rätt ställe och för mig är det onödigt med alla dessa dragkedjor.

Allra mest nöjd skulle jag vara med en jacka:
  • i exakt sådant lätt men styvt och rejält "pansarskal",
  • en fullt justerbar riktigt bra stormhuva,
  • justerbara ärmslut,
  • en eller två bröstfickor och inget mer, i andra hand lägre placerade fickor.

Så fråga 1 är om Goretex paclite plus är ett och samma tyg oavsett klädmärke så jag kan gå på det, eller om det handlar om membranet.

Och fråga 2 är om någon lyckats hitta min drömjacka. :)
 
Har också befunnit mig i en långdragen utredning och fastnat lite på just Paclite Plus, som är lättare och påstås "andas" bättre än den äldre paclite-versionen. Tror att det yttre tyglagret kan variera, men membranet och den inte skyddande "printen" ska vara samma, och helheten licensierad av Goretex. Rab och Montane gör vettiga jackor med detta membran.

Jag fastnade till slut för en Montane Spirit Lite, men den har tyvärr blivit hängande hemma p g a skada och därmed nästan ett års inställda turer. Så jag kan inte rapportera något mer än att den, som vanligt från Montane, är välskuren och väldesignad (undantag: lite väl låg fickplacering, som kan krocka med höftbältet om man som jag väljer oversized). Själva tyget känns skönt, helt oprassligt och lagom mjukt. Betydligt stadigare och förhoppningsvis slitstarkare än mina gamla Montane Minimus av Pertex Shield, men vill du ha något riktigt stelt pansar, så är det inte den sorten.
 
Tror att det yttre tyglagret kan variera, men membranet och den inte skyddande "printen" ska vara samma
Det är just det där yttre som måste kännas rätt.
Precis, är Montane mjuka och tysta så är det inte samma. Denna kändes lite som en Haglöfs LIM gtx II som fanns i samma butik, men snäppet rejälare utan att för den delen vara så värst mycket tyngre. Mer att den var styvare, kändes mycket tåligare, och prassligare - vilket jag inte har något emot.

Läser nu att Haglöfsjackan också är paclite plus men att Burtonjackans tyg är 30 denier och Haglöfs är 20. Förmodligen är det också nån liten mer viss skillnad i yttertyget som gör att Burtonjackan kändes så mycket rejälare.

Så då är första frågan besvarad: jag kommer inte kunna näthandla min drömjacka utifrån att det är ett visst material. 😡

Långdragen historia är bara förnamnet.
 
Jag har en sån här och kan varmt rekommendera den:


Den är mkt tunn och lätt och tar knappt någon plats trots ventilationsblixtlås i armhålorna, enda nackdelen är brist på fickor. Dessutom är den en ren regnjacka, den är så pass tunn att den inte har mkt värmande effekt så den funkar bäst på sommaren och med mellanlager om det är kallt ute.
 
Jag har en sån här och kan varmt rekommendera den:


Den är mkt tunn och lätt och tar knappt någon plats trots ventilationsblixtlås i armhålorna, enda nackdelen är brist på fickor. Dessutom är den en ren regnjacka, den är så pass tunn att den inte har mkt värmande effekt så den funkar bäst på sommaren och med mellanlager om det är kallt ute.
Det blir lite väl ultralätt i mitt tycke, tyg som klistrar sig mot kroppen, som sagt ett kriterie är känsla av rejält skal där jag tycker kraftigare paclite kan uppfylla det.

Alternativen har funnits bland Arcteryx alpha på 330 gram (men väger något för mycket och är onödigt o-avskalad), Arcteryx beta SL 300 gram (men ogillar lågt placerade fickor), arcteryx alpha anorak 180 gram (ogillar anorak plus möjligen för lätt på utsatta ytor), Salomon Outline 2,5 (intressant! men oprövat märke..?), Norrönas lättaste samt någon Rab-jacka - ingen helt perfekt utifrån mina kriterier.

Men nu har jag med 10 dagar kvar till avfärd mot långvandring och den 12-åriga jackan som börjar läcka in fukt på underärmarna släppt ambitionen att inte gå upp i vikt jämfört med min förra jacka och lagt en beställning på Arcteryx Alpha på 330 gram... (Obs, fyndar på rea, jag är inte heeelt galen!)

Den hade varit perfekt med några färre gram i form av färre dragkedjor (ventilationshålen såväl som ena fickan är överflödiga), men till syvende och sist är det den minst operfekta jackan jag lyckats koka ner det till.
 
Vad kostar Arcteryx Alpha på rea? Och var finns den?

Thure
Jag hittade ett ex i kanske rätt storlek på Friluftsboden.se för knappt 6000. (Och därmed förväntar jag mig MINST 15 år, om nu 2,5-lagersjackan av samma märke men som kostade 2000 klarade 12 år).

Jag har också sett något ex i skrikig färg på Arcteryx outlet.

Jag har även sett den förekomma i nån mer okänd butik i udda färg/storlek men minns inte var. Det är sällan i butiker som lyckas ranka in på Google man fyndar sånt här utan man får surfa runt tålmodigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 14
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1

Liknande trådar