Gortex är ...........
Som många andra försäljningsframgångar överreklamerat. Även mina G-tex och teach plagg blir våta på insidan vid svettdrivande aktivitet.
1:a budet är gör som Eskimån säger "Svettas aldrig".
D v s klä dig kallt och behåll värmen genom att gå, ta på dig tröjan och halsduken vid rast, ev överdragsbyxor med.
2:a budet behöver du inte regntät utifrån eggenskapen, bär inte det plagget, välj ett plagg som ventilerar bättre, t e x bomullspoplin, bomull-syntet.
3:e budet våga vara kritisk, är du missbelåten med plagget, eller prylar, reklamera, protestera, få din rätt och skriv av dig.
Jag gillar numera endast tunna G-tex plagg som har rikligt med blixtlåsar, läs gärna Klättermusens sida om värmeventilation. Men vet jag att vädret är torrt så blir det gamla vindjackan -utan G-tex- som åker med istället....
Härpå sidan har G-tex diskuterats förr och länge.... Det finns flera olika G-tex koncept och fabrikanter, namnen varierar, men rent allmänt så räcker inte ventilationen till med svettdrivande aktivitet, ännu.... Kan du öka ventilationen och sänka temperaturskillnaden mellan plaggets in och utsida så får du ett bättre vetilationsförhållande och kondenseringen på insidan minskar. Klättermusen har löst detta genom en nätrygg och med nät fram och bak har BMW löst det för ett kevlarställ för mc-åkning, där det är varmt.
Håller du på en svettdrivande verksamhet som att släpa dig och din packning uppför ett långt motlut, marsch och lyftning. Behöver du sannorlikt aldrig mera än en plastundertröja och en långärmad bomulls-syntet skjorta på överkroppen. Nu när min kondition är behagligt civil räcker det utmärkt för mig vintertid. Tröjan, halsduken och jackan, med mössa och vantar överst i ryggsäcken.
Glöm inte att ha vattenflaskan nära munnen ofta, camelbackpåse och slang rekommenderas varmt!
Du har börjat anmärka, observera och skrivit, nu återstår att protestera, klaga och göra det bekvämt för dig! Bra början!
Go tur!
Johan K