gore-tex kängor

hej,
jag undrar om det e någon som har ett tips på en känga som uppfyller följande krav:
1. gore-tex (inga kopior typ sympa-tex o dyl, jag vill förbli torr om fötterna så länge som möjligt)
2. ingen isolering (typ thinsulate o dyl, det slutar ändå alltid med att jag står med vatten till knäna och då e det bra om kängan torkar fort, medans man bär den)
3. svart (för jobbet)
4. mellanhög (typ meindl performance)
5. låg vikt (alltså inte meindl army pro)

hittills har jag testat meindl (för tung) och haix (för mycket fodring, tar dagar innan de torkar).. om någon har en ide vore jag ordentligt tacksam..

mvh
joel

Hör med Military Shop (http://www.militaryshop.se) de har massor av svarta kängor, en hel del gore-tex känger bland dem.

///Björn

Visst gore-tex kängor håller tätt ett tag men membranet går sönder om det viks för många gånger och om man vandrar 5 mil på en dag så viks membranet på samma ställe ca 25 000 gånger

Re: gore tex

psg90; sa:
gore tex har bara ett års garanti på sitt tyg i kängor. mvh mats

Stämmer verkligen det (jag antar att du med "tyg" menar membranet)? Har de en sämre garanti för skor än för annat? Det låter konstigt.

Så här säger de själva:

"Vi garanterar att ditt GORE-TEX®-plagg håller vad det lovar - att det är vind- och vattentätt och samtidigt andas. Om du inte är helt nöjd med funktionen som utlovas i informationen om ditt GORE-TEX®-plagg eller din GORE-TEX®-sko lagar vi eller ersätter produkten. Vänd dig i första hand till butiken där du köpt den.

Garantin gäller alla produkter som har en GORE-TEX® Guaranteed To Keep You Dry® hängetikett (bilden till vänster). En individuell bedömning av bland annat produktens skick och ålder görs innan ersättning regleras."

Samma garanti som för kläder, således. Möjligen gör man en hårdare "individuell bedömning av skick och ålder" för skor.

Vad säger vår solbrände skoexpert Malindo?

Kängor i praktiken

När jag gick på trupp hade jag två par Lundhag (senare ett par utbytta mot Jörn), två par FN-hög och ett par gummistövlar som jag alternerade med.
Istället för G-texarmering hade jag med mig G-texsockor som jag tog på mig om jag hade gjort fel kängval på morgonen.
Det viktigaste var att kängorna hade tid att torka i kall torr luft.
Höjdarna i min lilla dagsturssäck, senare stridssäcken, var torra ylleinnersulor och torra strumpor. Fika och godispåsen inte att förglömma.
Om jag vore kvar med ynglingarna skulle jag satsa på tre par Jörn samt tbh enl ovan. För mig fungerar Bolas tentoes perfekt innerst. FMs grå och vita med Marinens stridssocker som ombyte och med G-texlinern.

Lycka till

Johan K

[Ändrat av johankse 2003-10-21 kl 07:46]

Re: gore tex

psg90; sa:
gore tex har bara ett års garanti på sitt tyg i kängor. mvh mats

I praktiken tror jag att det snarare är tillverkaren av kängan, ibland importör/agent, (och inte WL Gore) som handhar och bedömer eventuella reklamationer. Hur garantin fungerar och handhas är väl därför lite olika mellan olika tillverkare. Dessutom regleras ju i mànga lánder garanti-tider via olika länders lagtsiftningar.

Grundregeln internationellt sett brukar dock vara att man istállet för att räkna exakt hur mânga âr som förflutit sedan inköpstillfállet, snarare brukar göra en bedömning om problemet beror pà brister i material/tillverkning, eller om det beror pà normal förslitning eller oaktsamt användande. Dvs ungefär det som Gore skriver pà sin web. Ska vál ocksà tillägga att Gore har utvecklat särskilda maskiner, vilka áven stâr hos samtliga Gore-licencierade tillverkare, i vilka man lätt kan testa om en kánga verkligen lácker eller inte, samt var i kángan detta sker.

I regel innebár garantin att man i första hand ska laga kángan, exempelvis genom att byta ut Gore-Tex fodret, om det skulle bórjat läcka. Gâr inte det ska man fà en ny känga.

Mvh / Mats

Re: Re: gore tex

Robwah-9; sa:
Du kan alltid ALLTID hävda 2 års garanti när du köper av näringsidkare. (konsumentköplagen är tvingade i det hänsendet)

Gäller det även om produkten anvánts pà ett felaktigt och /eller oaktsamt sätt? Dvs om felet snarare beror pà anvándaren án pà fabrikanten?

Mvh / Mats

Re: Re: Re: gore tex

GustavOh; sa:
Jo, men bara mot fabrikationsfel. Inte mot "normalt slitage". Bedömningsfråga alltså.

Eller bevisningsfråga...
Det är säljaren som måste bevisa att skadan inte beror på produktfel utan på slitage eller slarv.
Konsumentköplagen är jäkligt bra för konsumenterna - om de bara kände till den.

En Gore-Texkänga som inom två år läcker vatten efter normal användning är utan några som helst tvivel felaktig, eftersom köpare och säljare ju kommit överens om att den är garanterat vattentät.

Läs på här:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=147

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
robenzi Bra Gore-Tex kängor till polisen? Förslag. Kläder 18
Martin Fjäderlätt Gore-tex i kängor - "fälttest" Kläder 16
Per75 Hur fungerar Gore-Tex kängor? Kläder 2
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg