Gore-tex jackor

Tjosan!
Jag undrar vad man ska tänka på när man funderar på att investera i en GTX jacka? 2- eller 3-lagers? För och nackdelar? Gärna tips på modeller också.

Ludde

Jacka

Jag föredrar helt klart 3-lagers Gore-Tex framför 2-lagers. När man svetas mkt vid mer ansträngande aktiviteter blir det löshängande innerfodret blöt, därför tar det längre tid för en 2-lagers jacka att torka än en 3-lagers. Visst är en 3-lagers jacka mer "prasslig" men det tycker jag inte är direkt störande.

Jag har en Tierra Fitz roy jacka, den är jag helnöjd med. Den är väldigt allround. Jag använder den tillvardags när jag cyklar till oh från skolan, i skidbacken på vintern, vid fjällturer både sommar och vinter. En bonus är att man kan fästa en fleece som foder och på så sätt få en varm vardags jacka. Jag tycker dock att luvan kanske inte är helt idealisk, en styvare skärm skulle inte skada.

Mvh

Jimmy Andersson

Hei!

Føredrar också 3-lagers jæmført med 2-lagers.

Det du skall tænka på nær du køper modellen ær mest praktiska saker, som tex, kan jag øppna och stænga dragkjedorna med tumvantar, sitter huvan bra, kan jag reglera åtstramningar i midjan o liknande med tumvanar osv.

En jacka som jag i alla fall ær helnøjd med ær Norrøna trollveggen, finns mer info på http://www.norrona.no

3-lagers

När och om Du köper en Goretex jacka så välj en färg Du tror att Du står ut med om 10 -20 år. Så bra kan de nämligen vara.
Jag har en 3-lagers och en 2-lagers. Bägge är Berghaus och fyller faktiskt 10 år. Jag har ibland tänkt köpa ny och det skulle isåfall självklart bli en 3-lagers jacka. Nu får de förmodligen hänga med ett antal år till, framförallt 3-lagers jackan. Det finns nämligen inget ojektivt fel på den. Den slits ju knappt något.
En 3-lagers "andas" i teorin något sämre, men pga jackan är lite "styvare" så upplevs den som luftigare och svalare när det blir varmt. Fodret i 2 lagers jackan hamnar nämligen direkt mot kroppen. När jackorna är blöta torkar 3-lagers jackan jag har snabbare.
Jackorna blir blöta inifrån framförallt på ryggen när man bär ryggsäck. Likaså om man rör sig så att jackan inte hinner "andas". När luffuktigheten är lika stor utanför som innanför jackan andas den givetvis inte heller.
Jag har dock aldrig varit med om läckage utifrån.
Man ska inte heller överdriva den här effekten. Goretex plagg är bra men klarar naturligtvis inte varenda situation.
Detta får man kompensera med plagg under som inte är av bomull.

Mvh Björn

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg