Gore-tex i kängor - "fälttest"

Jag har alltid varit skeptisk till membran i vandringskängor av den enkla anledningen att ett par välvaxade kängor redan är tillräckligt vattentäta.

Jag vidhåller fortfarande att så är fallet I DE FLESTA FALL. Men i helgen drabbades vi av väder där skillnaden mellan våta eller torra fötter låg just i membranet.
Vi vandrade ett par mil i vandringslederna i Gagnef, Dalarna, och från försommarterräng ändrades underlaget plötsligt till några centimeter snö när himlen öppnade sig. Och att klafsa en dag i skogen med smältande snö både på och under skorna var ett bra prov för vattentåligheten.

Jag hade mina Hanwag Yukon, tyska kängor utan membran, och min flickvän hade sina Meindl Island. Båda skorna var nyvaxade.
Efter fem timmar i skogen var hennes strumpor torra, medan mina hade börjat bli kännbart fuktiga. Inte klafsiga, men mer fuktiga än behagligt.

Men om jag hade valt mina Lundhags istället hade jag också varit torrskodd.

Fast istället för att skaffa membrandojor kommer jag framöver att undvika snöoväder i maj.
Jag har skrivit om detta till SMHI :)

Klarar membranen slitaget?

Nordesjo; sa:
Jag har alltid varit skeptisk till membran i vandringskängor av den enkla anledningen att ett par välvaxade kängor redan är tillräckligt vattentäta.

Fast istället för att skaffa membrandojor kommer jag framöver att undvika snöoväder i maj.

Hejsan,

Jag har också varit skeptisk men av en annan anledning. Blir det inte ett väldigt slitage på membranet framme vid tårna där skon böjs? Nöts membranet helt enkelt bort?
Finns det någon kunnig som kan uttala sig i ärendet?

Snöoväder i maj!? det ska bli intressant att höra vad SMHI har för ursäkter!

Appropå våta fötter, jag var ute på en vandring på en golfbana i helgen, ullfroté värmer verkligen väl även i vått tillstånd.
(tänkte att det kunde vara bra att veta om SMHI inte lovar bättring ;0) )

Hälsningar

Bengt

Nordesjo; sa:

Jag vidhåller fortfarande att så är fallet I DE FLESTA FALL. Men i helgen drabbades vi av väder där skillnaden mellan våta eller torra fötter låg just i membranet.
Vi vandrade ett par mil i vandringslederna i Gagnef, Dalarna, och från försommarterräng ändrades underlaget plötsligt till några centimeter snö när himlen öppnade sig. Och att klafsa en dag i skogen med smältande snö både på och under skorna var ett bra prov för vattentåligheten.

Jag hade mina Hanwag Yukon, tyska kängor utan membran, och min flickvän hade sina Meindl Island. Båda skorna var nyvaxade.
Efter fem timmar i skogen var hennes strumpor torra, medan mina hade börjat bli kännbart fuktiga. Inte klafsiga, men mer fuktiga än behagligt.

Men om jag hade valt mina Lundhags istället hade jag också varit torrskodd.

Kanske skillnaden låg i att du bara vaxat kängorna och inte låtit lädret suga åt sig fett & tjära? Bara vax försvinner i ett nafs, som du märkte.
Mvh Raskesven

Raskesven! Strula inte till detta nu igen!

Skillnaden var att Martins flickvän hade membrankängor medan Martin körde membranlöst!
T.o.m. den tvivlande och ständigt ifrâgasáttande Martin pàpekar ju detta enkla faktum.

Mvh / kemiske membran-Malindo

malindo; sa:
Raskesven! Strula inte till detta nu igen!

Skillnaden var att Martins flickvän hade membrankängor medan Martin körde membranlöst!
T.o.m. den tvivlande och ständigt ifrâgasáttande Martin pàpekar ju detta enkla faktum.

Mvh / kemiske membran-Malindo
Malindo! Jag lovar att inte "strula till det" igen. Jag kommenterade endast det enkla faktum att ett par membranlösa kängor, i motsats till membrankängor, behöver mer än vax för att bibehålla någon vattenavvisande förmåga någon längre tid.

Mvh General Raskesven

Raskesven; sa:
Jag kommenterade endast det enkla faktum att ett par membranlösa kängor, i motsats till membrankängor, behöver mer än vax för att bibehålla någon vattenavvisande förmåga någon längre tid.

Så sant.
Men jag tror ändå vår "försommar"-vandring belyser en skillnad mellan membran och membranfritt när underlaget är jäkligast tänkbara.
Jag betvivlar faktiskt att jag hade kunnat komma hem med torra fossingar, oavsett hur jag behandlat lädret.
Sex timmars skogsvandring med fötterna i snöslask (som ju dessutom lägger sig på skon och inte rinner av som regn) är helt enkelt inte väder för "kontinentala" kängor om de saknar membran.
Med mina Lundhags hade jag ju inte ens behövt förstärka vaxningen före turen...

Om jag skall fortsätta vara "tvivlande och ständigt frågasättande" (till något annat än min egen skovård :) ) så kan man väl säga att problemet ligger i att kontinentala kängor helt enkelt inte är gjorda för den här typen av underlag, något man fixar till med nödlösningen diffusionsmembran. :)

Membrankängor är alltså lite som fettfria chips.

kängor

Ämnet som du berör Martin gäller väl alla produkter inom friluftslivet: Antingen är de anpassade för särskilda moment eller väderlekstyper eller så är de något mindre bekväma men klarar det mesta lika bra. Jag har ett par "kontinentala" men membranfria nubuck-kängor som jag fettat in å det grövsta, och de är mycket riktigt väldigt sköna till en viss punkt när det är ful-väder. Allting som händer därefter tarvar efter mina Lundhags. Lite som skillnaden mellan BMW och Volvo: det goa och snajdiga vs. "det-ska-funka". Är jag det minsta osäker på vädret, eller ska vara ute flera dygn, då blir det "det-ska-funka"! Med andra ord, vad gjorde dina Lundhags hemma..? :)

malindo; sa:
Det kanske inte är sâ dumt med chips utan fett ändâ? Eller vad ságer din fästmö? ;-)

:)
Det som är intressant är vad JAG säger: antingen äter man chips eller så äter man inte chips. Det är chipsätandet man skall se över, inte mängden fett i chips.
Vill man äta nyttigt är chips fel val.
(förtydligande av skometaforen: vill man ha skor som inte suger åt sig vatten är helläder inte rätt val)

Re: kängor

lowe; sa:
Lite som skillnaden mellan BMW och Volvo: det goa och snajdiga vs. "det-ska-funka". Är jag det minsta osäker på vädret, eller ska vara ute flera dygn, då blir det "det-ska-funka"!

Kallar du Volvo för "det-ska-funka"? De som enligt nån tysk statistik är de bilar som har mest problem? :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
robenzi Bra Gore-Tex kängor till polisen? Förslag. Kläder 18
pok gore-tex kängor Kläder 10
Per75 Hur fungerar Gore-Tex kängor? Kläder 2
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16