Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt)

Hej

Jag antar att det var flera med mig som fick chansen att prova sina Gore-Tex plagg under riktigt kalla förhållanden uner jul-nyårshelgen. Själv gjorde jag en hel del svettiga skidturer när termometern tidvis visade på mer mot 30 grader.

Det som jag också tidigare oknstaterat är att Gore-Tex inte alls andas i dessa temperaturer. Det hela beror på att all ånga fryser när det nuddar ytterdelen av plagget. Efter en timmes skidande har man riktigt mycket rimfrost på insidan av jackan.

Är det någon anna som har störr på detta? Och har ni några knep? Är gamla hederliga bomulsanoracker bättre?

Jag har en tierrajacka med endast ett lager, dvs inget skyddslager mellan goretexen och mig själv. Många jackor har ju någon form av foder som gör att man inte ser isbildnigen, som jag tror ändå finns där.

Alla tips och inlägg emottages tacksamt.

/Jakob
 
Ventilation

Som jag ser det så finns det två lösningar på ditt 'problem':
1: Ta det så lugnt att du inte svettas. Alt klä dig så tunt att du fryser så mycket att du inte svettas.

2: Använd inte GoreTex (eller annat tätt material).

Det behövs ventilation för att inte få kondens/frost/is på insidan av plagget. Inget regntätt och/eller vindtätt plagg kan samtidigt vara ventilerande. Sk 'andasmaterial' släpper inte igenom svett! De släpper igenom en aning svettångor.
Läs vad Klättermusen skriver om 'andning': http://www.klattermusen.se/swe/information/massflow_strategy.shtml
Jag har en gammmal fleece cykeljacka som fungerar pefekt även för skidåkning vid låga temperaurer, det blir frost på utsidan av den, men den är torr och skkön på insidan. Tyvärr så görs den inte längre.
Men det finns en del nya fleecekvaliteer som kan vara intressanta, såsom Polartec Wind Pro och Powe Shield, se:
http://www.maldenmills.com/02_polartec/02_02_fabrics

Undvik det helt täta Polartec Windbloc (och även Gores Windstopper)

Ett alternativ som kan fungera är Marmots DriClime. Se: http://www.marmot.com/products/clothing/cloth_sect_head_dc.html
Jackan tål dessutom förvånansvärt mycket regn, trots att den ventilerar så bra. Dessutom finns den att köpa för under 1000:- på: http://www.sportsnet.se/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MAR8&var_1=MAR8-K-S

Vill du ha dyrare fleecejacka så finns Klättermusens Fliisa: http://www.klattermusen.se/swe/produkter/fliisa.shtml
 
Upplevde exakt samma fenomen i min Gore-tex jacka nu vid nyår då det också kröp ner åt 30 grader på termometern. Det var som vit snö innan för hela jackan. Jag tror det inte finns någonting man direkt kan göra för att förhindra snöbildningen. Det är ju andningsförmågan i det yttersta lagret som inte fungerar fullt ut. Jag tror på att använda jackor i bomull under så kalla omständigheter, men då bara det yttersta plagget. Blöt bomull mot kroppen är fruktansvärd.
 
Inte GoreTex fel

Det är ganska enkelt, kommer fryspunkten för vatten innanför jackan fryser svetten, detta gäller även om du har bommull, vadmal osv.

Det är ju typ 25 grader vid understället och ungefär -30 en bit utanför jackan, så har du mycket kläder imellan jackan och kroppen kommer fryspunkten innanför jackan och då kan inget material andas! (Ja en nätbrynja så slinker ju snön igenom, men det räknas inte;-)

Jag har använt vadmal när det är riktigt kallt och då fryser det utanpå (bra då kan man borsta av det) eller innuti vadmalen (efter längre användning blir vadmalen mättad) och det är ju inte så mysigt.

Tekniken är ju att se till att inte ha för mycket kläder mellan jackan och kroppen. dvs när du rör på dig lite kläder och när du står stilla mycket kläder.

Om du svettas stora mängder så har du antagligen för mycket kläder på dig, jag använder aldrig en fleectröja under när jag går med skidor även om det är riktigt kallt (har aldrig gått hårt med skidor när det är kallare än -35, så blir det kallare så kanske det blir annorlunda)
 
Kan bara hålla med Peter. Har vid skidåkning i ca -25, -30 endast ullfrotteunderställ och ibland nätbrynja under. Har man mer så kommer man få problem med frost. Efter att ha haft på mig fleecetröja över underställ och nätbrynja en gång i -15 där det hela slutade med att jag fick stå och slita loss fleecetröjan från jackan för att den helt enkelt frusit fast så är det så lite kläder som möjligt under goretexen som gäller.
 
Var vill du ha frosten?

På plaggets insida eller utsida. Valet är G-tex eller ull ytterst. Mitt val föjler väderutsikterna. Här är det 0 och dimma. Tempot är måttligt och G-tex är perfekt...
För övrigt andas bara växter och djur, G-tex ventilerar innan det fryser ihop!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-01-15 kl 20:33]
 
Liten tanke bara...

Jag upplevde att min jacka (3-lagers Gore-Tex) inte andades något vidare. Detta visade sig bero på att jackan helt enkel var smutsig. Efter tvätt, nyimpregnering och torktumling så är jackan som ny. Kanske kan detta vara en del i problemet även om jag också misstänker att för mycket kläder under Gore-Texen bidrar till ökad rimfrost.

Mvh
Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24

Liknande trådar