GoLite Pinnacle vs ULA Catalyst vs... ?

Inför sommarens tur "behövs" en ny rygga. Ska upp med ett barn så det blir mer att bära än vanligt (sovsäck och kläder och mat för en till), min BD Shadow 55l räcker nog inte till...

Sneglar lite på en GoLite Pinnacle (710 g). Vad jag ser så verker Pinnacle vara rätt så komprimerbar, så den kan fungera även på mer normala turer...

Alternativt jagar jag rätt på en ULA Catalyst, lite i tyngsta laget med 1,2 kg, men det verkar vara en smart design...

Finns det fler alternativ att kika på? Ca 70 liter och helst under kilot i vikt.

Samt: Nån som kan rekommendera en bra webshop som för GoLite-/ULA-produkter?
 
Det är synd att Pinnacle har den där dragkedjan som är totalt värdelös. Den går sönder inom ett år...

Jag var tidigare intresserad av en Jam2 Pack, samma säck men mindre än Pinnaclen, men sen såg jag dragkedjan :(

Har nu gått över till Granite Gear Virga, iof bara 50 liter/567 gram. Kanske finns ngn storebror som passar dig? Inga dragkedjor, enkel design, dock lite halvrisigt avlastarbälte... men det går ju att fixa.

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Det är synd att Pinnacle har den där dragkedjan som är totalt värdelös. Den går sönder inom ett år...

Hmmm, är det för att den blir för hårt belastad eller har de valt en med för dassig kvalitet?
 
Joakim Ambrosson; sa:
Har nu gått över till Granite Gear Virga, iof bara 50 liter/567 gram. Kanske finns ngn storebror som passar dig? Inga dragkedjor, enkel design, dock lite halvrisigt avlastarbälte... men det går ju att fixa.

Deras Vapor Trail ser rätt intressant ut, lite liten men man kanske kan ha tältet på utsidan som omväxling... Bara namnet gör intressant (för dem som kan något om Västerås punkscen för sådär 17 år sedan....)..

Var köpte du din Virga (den ser fö mkt trevlig ut!)?
 
Jag har inte köpt någon Virga än, letar leverantör eller så får det bli USA. Kostar 700 kr i USA.. ;)

Japp, jag tror att liggerunderlag får hamna utanför säcken.

Ja som Johan K sa, så dragkedjor är en känslig punkt för ryggor. Visst kanske jag hade en av dassig kvalitet, men min polare som köpte samma säck fick samma problem några veckor efter ;)

// Jocke
 
johankse; sa:
Säckar som fylls håller inte med blixtlås, trist erfarenhet...

Fast om blixtlåset "bara" är till en ficka som man inte behöver fylla (där man kanske bara har regnställ o ngt mer) så belastas det inte så hårt. Men med Joakims erfarenheter verkar det ju se sämre ut när det gäller Pinnacle/Jam2. Synd, det verkar vara trevliga säckar annars...
 
alven; sa:
Hmm... Vapor Trail går bort, verkar som om de angivna volymen är inkl helt fylld "extension" plus meshfickor runt om, huvudsäcken tar bara ca 42 liter...

Det är samma sak med ULA-säckarna - Catalyst är egentligen på 40–45 liter snarare än 75.
Så om man behöver 70 liter men inte gillar att lasta nätfickorna fulla så ska man nog undvika den (även om den ofta får fin kritik).

Själv vet jag inte om jag skulle vilja lägga annat än regnkläderna i nätfickor, och det blir ju inte så många liter.
 
Liknande trådar

Liknande trådar