Göteborgsvarvet nr: 1

Tjena!
Jag har (av någon outgrundlig anledning) bestämt mig för att springa Göteborgsvarvet i år. Det är första gången som jag ger mig i kast med att ställa upp i nåt sånt här och eftersom jag absolut inte vill misslyckas så undrar jag nu hur jag förbereder mig på bästa sätt.

Grundfakta:
» Ålder: 27
» Längd: 171 cm
» Vikt: 60 k

Sedan ett par veckor tillbaka så ser min träning ut enligt följande:
» Måndag: Badminton (1 tim) & löpning (5 km)
» Onsdag: Innebandy (1,5 tim)
» Torsdag: Löpning (5 km)
» Lördag: Löpning (5 km)

Mitt mål är att ta mig runt GBG-varvet och helst utan att behöva gå - jag siktar egentligen inte efter någon speciell tid alltså.

Är det bättre att springa ofta och kort eller längre och mer sällan?
Vad ska jag äta?


/Tor
 
-Tor-; sa:
Tjena!
Jag har (av någon outgrundlig anledning) bestämt mig för att springa Göteborgsvarvet i år. Det är första gången som jag ger mig i kast med att ställa upp i nåt sånt här och eftersom jag absolut inte vill misslyckas så undrar jag nu hur jag förbereder mig på bästa sätt.

Grundfakta:
» Ålder: 27
» Längd: 171 cm
» Vikt: 60 k

Sedan ett par veckor tillbaka så ser min träning ut enligt följande:
» Måndag: Badminton (1 tim) & löpning (5 km)
» Onsdag: Innebandy (1,5 tim)
» Torsdag: Löpning (5 km)
» Lördag: Löpning (5 km)

Mitt mål är att ta mig runt GBG-varvet och helst utan att behöva gå - jag siktar egentligen inte efter någon speciell tid alltså.

Är det bättre att springa ofta och kort eller längre och mer sällan?
Vad ska jag äta?


/Tor

Skall du springa en långt så behöver du mil i benen, spring hellre långt och ofta än kort och sällan.. Eftersom du inte har några ambitioner att vinna eller placerade högt så räcker det att du håller en bra och sund kost utan någon extravagans, man behöver inte krångla till det, se bara till att du inte äter för lite!!
 
Tre pass i veckan

Oj! Det finns mycket att tänka på i detta ämne. Bara att bestämma hur mycket man vill engagera sig.

Utan att vara någon expert på ämnet vill jag ge dig följande råd.

Jag satsar på att springa tre gånger i veckan med ett snabb/intervallpass, ett mellanpass och ett långpass.

Snabbpasset varierar mellan 5-8 km och intervall kör jag i backigt spår, sk "naturligt intervall"!

Mellanpass 8-10 km. Lugnt tempo.

Långpass 14-18 km.

Detta fungerar för mig. Det viktiga är komma upp i långa pass så man vänjer kroppen vid ansträngningen under en lång tid.

Kolla http://www.marathon.se/ där finns olika träningsprogram.

http://www.uppladdningen.nu info om mat mm.


Mvh Martin
 
- Lägg in mer löpning (hoppa ev över nåt annat)
- Hellre längre pass
- Gå inte ut med alltför många och långa pass, öka successivt.
- Börja med att försöka förlänga ett av passen i veckan till 10 km, spring inte för snabbt! Det gäller att vänja knä, leder, senor et c vid distansen.
- Först måste du skaffa dig uthållighet sen snabbhet.
- Gör 10 km till en distans som du behärskar, pröva sen 15 km på samma sätt när du är mogen för det.
- Det vore bra om du kunde springa ett 20 km-pass ca 1 månad innan loppet, dels för träningen men framför allt för att visa för dig själv att du kan!
- Med en månad kvar kan du försöka köra lite korta (5 km?) träningsrundor där du ger järnet, så snabbt som möjligt, eller t o m intervaller (överkurs!).
- Slutligen det viktigaste: Kom ihåg att inställningen är det viktigaste! Den mentala inställningen att 21 km är långt, begränsar din förmåga att lyckas.

Lycka till!

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-02-19 kl 15:51]