Göteborg - Helsingborg - "Danmark" på tantcyklar

Hej! Tänkte i goda vänners lag cykla från Göteborg ner till Helsingborg, varifrån vi sedan tar oss över till Danmark och stannar någonstans på Själlands nordkust. Inget stort eller nämnvärt här bland kazakhstancyklister och andra storheter, men alltid något som sommarutflykt och som inspiration inför framtida stordåd. Några av oss har schyssta långdistanscyklar, men då inte alla har det tänkte vi vara solidariska och alla köra på våra vardagscyklar; gamla tantcyklar utav sämre modell. Tror ni att det överhuvudtaget är genomförbart att cykla ~60 mil totalt tur och retur på sådana cyklar, och vad kan man i så fall räkna med för längd på dagsetapperna? Vi har ingen brådska, men längre än 3-4-5 veckor är svårt att få in i schemat och vi vill gärna ha möjlighet till lite rekreation i form av bad, sol (förhoppningsvis...) och öl innan vi vänder om.

Såga gärna idén totalt om det är nödvändigt! Vi inser också påfrestningen av att cykla i grupp, och då kanske i synnerhet med kass utrustning och med lite osis hällregn, men inbillar oss ändå att det borde gå. Vad säger ni med lite mer erfarenhet? Vi pratar tält och triangia.
 
Några av oss har schyssta långdistanscyklar, men då inte alla har det tänkte vi vara solidariska och alla köra på våra vardagscyklar; gamla tantcyklar utav sämre modell.
Fördelen med en "långdistanscykel" är ju ofta att den har bra pakethållare och kanske t o m lowrider vilket gör att den som har en sådan kan ha lite mer/tyngre utrustning på sin cykel och därmed avlasta de andra. Så kör på den cykel som passar bäst in men håll ett lägre tempo så alla hinner med.

Tror ni att det överhuvudtaget är genomförbart att cykla ~60 mil totalt tur och retur på sådana cyklar, och vad kan man i så fall räkna med för längd på dagsetapperna? Vi har ingen brådska, men längre än 3-4-5 veckor är svårt att få in i schemat och vi vill gärna ha möjlighet till lite rekreation i form av bad, sol (förhoppningsvis...) och öl innan vi vänder om.
Om ni cyklar 6 mil per dag har har ni tio cykeldagar och resten kan spenderas i solen, på puben eller varför inte en kombination :) 6 mil klarar ni definitivt per dag oavsett väder.
 
Men, så trevligt! Här trodde jag att våra storslagna (i våra ögon) och naiva (i andras ögon) planer skulle skjutas i sank utan pardon, men inte. Tio cykeldagar, det vill säga fem dit och fem hem låter förträffligt, och nu när jag hör det drar jag mig till minnes att jag som elvaåring åkte på en tolvmila tur med min skola på tre dagar, och det utan att det kändes övermäktigt. Jag vill hoppas att jag såhär tolv år senare har förbättrat min fysik en smula, vi är genomgående ett rätt aktivt gäng så det bör inte vara några problem. Angående att de av oss som har riktigare cyklar tar dem med mer packning så kan det nog vara ett alternativ, vi tänkte mest på att det skulle bli alltför mycket kli i pedalerna för de med de cyklarna att hålla ett tantcykeltempo. Vi får ta en testtur någon dag.

Tack för motivation, båda två, och om någon annan har något bra tips eller en förmaning är det mycket välkommet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Freespirit88 Cykelkompis Göteborg - Halmstad Långcykling 1
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
carlFH Göteborg-Geiranger Långcykling 0
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
tommiem Göteborg-Gävle-Haparanda på Fredag, häng med! Långcykling 0
SeekOut Göteborg - Norge Långcykling 12
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
hannulan Sthlm - Göteborg Långcykling 8
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
hannulan Helgcykling m packning kring Göteborg Långcykling 5
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
maren Kustväg till Göteborg Långcykling 7
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Hrdlr Bra cykelbutik i Göteborg? Långcykling 4
Lockby Göteborg - Värnamo Långcykling 10
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
onak Göteborg till Jutenheimen Långcykling 0
Prison Göteborg - Bryssel Långcykling 8
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
sverkerf Recumbent tandemtrike stulen i Göteborg Långcykling 0
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
Banankontakt Schwalbe marathon i Göteborg? Långcykling 3
a_gilljam Cykelaffärer i Göteborg? Långcykling 8
jh4e Cykelkarta Ume-Göteborg Långcykling 0
holmis_bigfoot.com Stockholm - Göteborg (FÄRJA) Fredrikshavn - Odense Långcykling 1
firro Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 11
Potatisen Cykling i Göteborg Långcykling 6
realout Cykelkompis i Göteborg? Långcykling 0
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
jd Seriös cykelaffär i Göteborg?? Långcykling 4
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Scorp. Kalmar-Helsingborg. Långcykling 1
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
nilsj Danmark Långcykling 6
Vinylbrus Danmark till Portugal Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Paris-Belgien-Holland-Danmark? Långcykling 12
DownUnder81 Sykkel fra Voss til Stockholm via Danmark Långcykling 0

Liknande trådar