Götakanal

Hej jag heter Niclas Larsson och bor i Borlänge.
Jag och en kompis ska ner och paddla en del av Götakanal den 12 till den 18 augusti.
Är det någon som har paddlat kanalen och har några bra tipps om en fin sträcka, eller har om ni har några saker som vill berätta om tex vad som var bäst eller sämst så skriv gärna.

Jag arbetade för några år sedan på passagerarfartyget Juno som går mellan Göteborg och Stockholm. Jag giller kanalen bäst där den är grävd. Hela vägen mellan Sjötorp och Karlsborg är vacker, speciellt mellan Vassbacken och Tåtorp. Kanalen går där i lummig skogsmiljö som är mycket varker. Är man ändå i trakterna kan man även gå mellan sjön Viken och Forsvik i den s.k. bergkanalen. På östra sidan om vättern tycker jag sträckan mellan Borebsverg och Berg är vackrast. Det är ett böljande jordbrukslandskap med en vacker alle som ger skugga på kanalen.

Göta Älv?

Är det någon som paddlat hela vattenvägen mellan Göteborg och Stockholm, dvs. även Göta Älv? Är älven jobbig att paddla med tanke på närheten till all tung fartygstrafik?

Joakim Ekendahl

Det är nog inte jobbigt p.g.a. trafiken, Kanalen är bred och man kan ju bara gå in till sidan om det skulle vara problem. Det är nog värre med strömmen som är (om jag inte misstar mig) omkring tre knop. Det beror ju dock på vilket håll man paddlar den....

Karta och vagn

En alldeles ny utgåva finns nu av Nautische Veröffentlichungens karta över hela vattenvägen Mem - Göteborg. Kartboken innehåller (förutom utmärkta kartor) massor med information som sjöfarande har nytta av. Även cykelvägarna är utsatta.

Boken är på svenska men även översatt till tyska, bägge språken visas parallellt. Den säljs av bl.a. Göta kanal-bolaget vid dess kontor i Mem, Motala och Sjötorp. Priset är lägre än om man köper Sjöfartsverkets publikationer för motsvarande sträcka.

Ett tips är att ta med en bra kajakvagn. Visserligen får kajaker numera slussa även uppåt, men ibland är det ganska långs köer vid slussarna. Kajakerna, som ju inte betalar något alls, får vänta till sist. Då kan det vara bra att ha möjligheten att rulla förbi.

mvh,
Jens

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg