Götakanal gratis?

Ja

Du kan paddla gratis och under högsäsong kan du även ibland slussa gratis om slussning sker. (Om betalande fritidsbåtar slussas, och om det finns plats för dig i slussen)

Denna information finns att läsa på Kanalbolagets sida under priser och kanalbiljetter.

/Niklas

Trollhätte kanal dock ej gratis

Det är precis som Nicklas säger, att Göta kanal är gratis för kanoter/kajaker. Det är ett aktivt beslut av den nuvarande kanaldirektören - tidigare togs avgifter ut.

Tyvärr är Trollhätte kanal, som ju drivs av Sjöfartsverket, inte lika kanot/kajak-vänlig. Där tas slussavgifter ut, se http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1218.aspx .

Tyvärr är slussområdens struktur sådan, att det dessutom är svårt att bära förbi. Den som har tänkt sig hela vägen Mem - Göteborg lär alltså få betala avgift i Trollhätte kanal.

hälsningar
Jens

Var i Dals-Långed i helgen. I Dalslands kanal är det FÖRBJUDET att bära kanoten förbi slussarna. Bara att pynta och slussa alltså.

Va? Med stöd av vilken författning är det förbjudet att lyfta ut sin kajak innan slussområdet, bära den förbi slussen och sätta i den igen? Låter som ett förbud med begränsat rättsligt stöd.

Per Ö; sa:
ett förbud med begränsat rättsligt stöd.

Vet inte hur dom har löst det. Såg inte ut att vara kilometervis med privat tomtmark runt slussarna. Men antagligen är en så stor del av kanalfararna paddlande Tyskar att det blivit frestande att sätta upp förbudsskyltarna. Pengar pengar.

Inte alls. Slussområdena är arbetsplatser och på grund av att 1) stensättningar, gräsmattor och annat på anläggningen blir förstört när mängder av kanotister och kajakister ska ta sig förbi slussarna och 2) det finns säkerhetsrisker har man regler som säger att man inte får bära sina kajaker och kanoter runt slussarna på Kanalbolagets mark. Vill man får man förstås ta sig upp på marker runtomkring och bära däröver om markägaren inte misstycker.

Men helt ärligt, så farligt dyrt är det inte att slussa och när man tänker på hur mycket arbete som görs av Kanalbolaget i ömrådet (prickningar, renhållning av naturen, fasta campingpltser längs med hela sjösystemet osv osv) som du kan ta del av helt gratis blir det nästan pinsamt att höra en sådan här diskussion.

Dessutom, om du slussar där i sommar så kanske du får träffa mig. Bara det är värt en bra slant : )

Missförstånd

Jag menade inte att det var dyrt. (Själv skulle jag inte ha nåt emot att betala men möjligen irriteras över att behöva slussas.) Jag undrade bara hur förbudet vunnit laga kraft. Är det alltså ett hamnområde, typ som i Stockholm där man fram till nu inte fått bada?

På populära turistområden finns det många förbudsskyltar och det är lätt att förstå varför folk satt upp dom. Men inte alla dessa förbud är giltiga. Sätter jag upp att det är förbjudet att plocka bär på ett skogsområde jag äger i närheten av mitt hus så betyder inte det att det är förbjudet. Om jag däremot kan få länstyrelsen att tycka att en lav som växer där ska skyddas så kan jag få till ett giltigt förbud.

Jag är inte direkt en rutinerad kajakpaddlare men det låter lite lätt obehagligt att slussa med kajak men det kanske det inte är?

Nedåtslussning, lugnt, mycket lugnt, du kan sova under tiden - bildlikt talat, i princip ligger kajaken stilla, sitt och koppla av.
Uppåtslussning: betydligt mera imponerande men inget att vara orolig för. Se till att du har en lina till kajkanten alternativt till annan båt i kammaren. Slussvakt eller åskådare hjälper dig men öva litet innan att kasta lina uppåt från kajaken .... Sedan får du vara litet vaksam och bära av mot andra båtar och slusskammarväggarna. Inget överdrivet passande men litet nervigt kan det vara första gången. Det är mycket vatten som kommer in i kammaren.
Ha en härlig tur! Det ä r fint!!
[Ändrat av Vandrare 2007-05-22 kl 18:36]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg