• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Göra någon slags bildvisning i HTML?

Hej!
Håller på att pula ihop en egen hemsida och skriver allt i HTML.
Jag vill ha något smidigt sätt att visa bilder i mitt galleri.
Typ ha olika mappar med album och när man klickar där kommer man fram till en ny sida där alla "Flora-bilder" är eller liknande.

Någon som har förslag på lämpliga sätt att göra detta? Någon som har en HTML-kod att låna ut? :)
 
Mitt råd. skaffa en programvara. Många använder tex jalbum för detta. Att sitta och handknacka html kan få vem som helst att få gråa hår.
 
Mitt råd. skaffa en programvara. Många använder tex jalbum för detta. Att sitta och handknacka html kan få vem som helst att få gråa hår.

Håller med! Det är inte värt besväret att fixa själv.

Lättast är kanske att ladda upp bilderna på flickr exempelvis och rama in deras bildspel.
 
Min egen lösning var att göra om min sida i joomla. man kan enkelt lägga till nya dokument, bilder och annat. Gratis och kraftfullt.
 
Tack för svar!

Jo en kompis nämnde något om att i Dreamweaver kan man göra ett galleri och sedan få allt omvandlat till html-kod (typ 1000 rader eller nåt!!! hehe).
Allt annat på min sida är gjort i html så det vore praktiskt om något liknande alternativ till deamweaver fanns. Jag vill inte göra hela sidan i ett program.
Har precis lärt mig html och lär mig mer och mer - hur kul som helst!
 
då är nog jalbum värt att titta på.

Även om jag för mitt liv inte kan fatta varför man vill knacka html-kod med allt det merarbete man får göra;);)
 
WebMagick har jag kört med förut, men det kräver perl och ImageMagick för att skapa albumet, men skapar i alla fall "rena" HTML-sidor. Det krävs alltså inget stöd för perl på webservern, det behövs på datorn där man skapar det hela. Men sen kan man alltså ladda upp de rena HTML-sidorna (och bilderna) på en "vanlig" webserver utan scriptstöd.
 
Latversionen

Om du har Photoshop så kan du använda deras "Web photo Gallery" funktion. (file / automate / web photo gallery...) Finns 15-20 olika varianter att välja bland.

Välj design, välj bilder, tryck igång så fixar den allt inkl html koden. Tråkigt men effektivt.
/ANDERS
 
Jag ska kika på andra alternativ också, jag får PS snart så det låter intressant.
Mitt enda "krav" är att det ska vara lätt och snyggt att integrera i min för övrigt stilrena hemsida.