Göra långfärdsskridskor

Hej Jag är riktigt sugen på att skaffa mig långfärdsskridskor men är inte den bekväma typen jag är altså sugen på att bygga ett par för åkning med pilotbindning vad jag vill veta är vad för typ av stål man skall ha i skenan och hur man bör foga samman skena och plattform (plattform av kolfiber)
 
Material i skridskoskena

Skridskoskenan brukar vara gjord av rostfritt knivstål från Sandvik i svensktillverkade skridskor. Någon mer specifik beteckning på materialet än så har jag tyvärr inte, men det kanske går att uppbringa genom att ta kontakt med någon skridskotillverkare.

Inköp av osågad fyrkantsprofil med monterad skena har det talats om här på forumet förut. Det skulle tydligen vara möjligt genom någon skridskotillverkare vill jag minnas. Därmed är det ju inte helt omöjligt att det går att köpa lösa skenor också?
 
12C27

Skenor till långfärdsskridskor bör ju vara av något skapligt härdat stål. De som säljs har oftast ett rostfritt Sandvikstål, troligen 12C27. På Sandviks hemsida står det i alla fall att det är till för "Knives, scissors, skate blades".
Om man ska ta något mer lättillgängligt material så blir det nog stål, härdbart rostfritt är det inte många som jobbar med.
Jag har sett mycket snygga skenor av kallsågsblad. Kan tänka mig att man borde kunna göra fina skenor av Hardox eller annan slitplåt, men tyvärr brukar det inte finnas slitplåt under 3-4 mm tjocklek. Annars går det ju utmärkt att smida ut en gammal sparkmed eller bladfjäder till sådär 1,5mm tjocklek och härda upp den.
(Vore kul med ett par smidda skridskor... ids jag göra sådana kommer de på bild här nästa vinter...)

Profil då, innan skridskor med strängpressad profil kom så fanns det ju modeller med två L-profiler som platta, skruvade genom skenan. Det är ju enkelt att bygga, men inte så lätt och hållbart (i alla fall inte både lätt och hållbart).
 
Härdad skena / Kolfiberprofil

Hur blir det med slipbarhet/brynbarhet på en härdad skena? Valet av knivstål i de flesta skridskor är väl gjort för att uppnå ett bra förhållande mellan slipbarhet/brynbarhet samt förmågan att hålla skärpan? En härdad skena lär väl hålla skärpan bättre, men blir å andra sidan mer svårslipad? När jag arbetade i en järnaffär samarbetade vi mycket med olika sliperier här i Stockholm. De var inte direkt förtjusta i moderna köksknivar såsom Global mfl. med härdad egg på knivarna.

Att bygga en egen sluten kolfiberarmerad profil vore ett kul projekt. Frågan är hur pass effekt det blir ur viktsynpunkt.

Valet av kolfiberarmerad epoxy i skenan i några av dagens skridskomodeller har väl snarare skett för att uppnå hög vridstyvhet än låg vikt. Konstruktionen innebär ju trots allt en helt sluten profil med mycket material i. Lundhags Comp väger 400gr/skridsko (utan bindning).

Vid en egen konstruktion skulle man väl dock kunna avvara en del material i profilen för att spara vikt, med lägre vridstyvhet/hållbarhet som följd.
 
Hårdförkromad skena

Skenan kan med fördel vara hårdförkromad för att få bra och hållbar skärpa. Härdar man en rostfri skena för hårt riskerar man att skenan bryts av. Vill man ha en vridstyv och böjstyv konstruktion är en rörkonstruktion lämplig det insåg hastighetsåkare för mer än 100 år sedan.

Men vill du göra något bra med pilotbindningen bör du tänka på att du skall kunna ställa in skenan i sidled.

Kolfiber låter bra men det är npg knepigt att göra en sådan profil ställbar.

Thure
 
Varför kolfiber

Jag vill bygga med kolfiber för att det är lätt att göra själv och man kan göra vad man vill. Vikten borde oxå bli ok om man gör två triangelprofiler fyllda med devinycell. detta borde oxå bli mycket vridstyvt.
 
Kolfibersandwich

Intressant att du nämner devinycell som bindningsmaterial i kolfiberprofilen. Jag gjorde själv lumpen på ett fartyg helt konstruerat i kolfibersandwich (kolfiber-devinycell-kolfiber). Närmare bestämt HMS Visby.

Om man lyckas göra en bra trekantsprofil, gärna med ett extra plan i mitten horisontellt, borde konstruktionen kunna bli riktigt vridstyv. Det låter dock som ett ganska svårt projekt. Men du nämner ju nästa vinter som mål. ;)

Var köper man devinycell som privatperson? Finns det i vanliga båtbutiker som reparationsmaterial för skadade privatbåtar konstruerade i kolfibersandwich? Kockums har ju en hel del i sin lamineringshall vid karlskronavarvet annars. :)
 
Jag byggde medar till en isjakt i höstas så jag luskade runt lite i ämnet rostfritt stål.

De fyra vanligaste sorterna är:

Sandvik 12C27 har en hårdhet av 59hrc
SIS 2333 och 2343 ca 4 hrc
SIS 2377 har ca 28 hrc

Även ett mjukare stål som SIS 2333 är ganska svåra att bearbeta. Det går att slipa bort material m.h.a. en kraftig bandslip, men det tar tid.

Vattenskärning är en bearbetningsmetod som ofta används för rostfritt, men det är ganska dyrt att få material tillskuret.
Stålet skall därefter poleras för att uppnå en blank yta.
Ifall du inte har tillgång till riktiga maskiner måste du lämna ut arbetat till någon, vilket blir nästan lika dyrt som att köpa ett par färdiga skridskor.

Att köpa färdiga medämnen, som någon tidigare föreslog, är nog både billigare och enklare.

MVH/ Erik
 
Rostfria stål, härdning och sådant...

För er som inte kan med djupa materialdiskussioner långt från friluftsliv, sluta läsa här. Ni som vill veta lite om hårda stål för att kunna tillverka bra egen friluftsutrustning, läs gärna vidare.

Vad är hårdhet?
Hårdhetsprov enligt Rockwell C utförs genom att en diamantspets trycks in i materialet med en bestämd kraft. Därefter mäts storleken på det kvarvarande avtrycket.

Vad är hårt?
Bra eggverktyg för trä brukar härdas till just omkring 50-60 Hrc. Dessa är sedan mycket lätta att skärpa, behåller skärpan bra och är tillräckligt sega. Det finns alltså ingen anledning att tro att 12C27 skulle ge en svårskött skridsko. Däremot är det nog så svårt att tillverka en skridsko av det i härdat tillstånd.
En bra fil är aningen hårdare ändå. Den behöver ju inte kunna skärpas.

Härdning:
Vem som helst kan få ett härdbart stål hårt, för hårt. Det svåra är att anlöpa det så att man får rätt hårdhet på rätt plats i stålet. Ett välgjort, handsmitt verktyg anlöps så att hårdheten är högst i eggen och minskar in mot andra delar. Enkla produkter som långfärdsskridskor görs med fördel av förhärdad och anlöpt plåt. Problemet då blir i stället att bearbeta det härdade materialet. Bra metoder är gnistning, slipning, vattenskärning... inget man gör hemma direkt, mer än möjligen slipningen.

Rostfria stål.
Gör inte skridskor av 2333 respektive 2348!, dvs austenitiska rostfria stål.
Rostfria stål delar in i olika grupper. De som används till diskbänkar, kastruller, köksredskap (utom knivar) kallas Austenitiska. Många som är ovana ett bearbeta rostfritt tycker ofta att dessa är allmänt jävliga att jobba med och "hårda". I själva verket är austenitiska
stål just framtagna för att vara lättbearbetade. Man har då fått göra avkall på egenskaper som hårdhet. Prova gärna att slipa austenitiskt rostfritt och se hur man kan knuffa runt material på ytan av det. Det som ställer till problem för många vid bearbetning av austenitiskt rostfritt är i stället en egenskap som kallas kallhårdnande som gör att materialet blir extremt hårt när det utsätts för deformationer i kallt tillstånd, tillexempel om man låter ett borr slira i hålet utan att skära för en kort tid.
Isen påminner mer en mjuk slipskiva så skridskon kommer tappa skärpan snabbt.
Austenitsikt rostfritt har inget gemensamt med martensitiskt rostfritt som 12C27 eller tvåfas rostfritt som 2377 (mer än att det inte rostar då).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Jazzy Himla roligt med långfärdsskridskor. Långfärdskridsko 45
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Waxon Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre? Långfärdskridsko 12
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
joask202 Läderpjäxor - realistiska tåveck? Långfärdskridsko 1
Anders.. Långfärdsskridskor för barn Långfärdskridsko 5
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
tango vad händer om långfärdsskridskor slipas fel? Långfärdskridsko 6
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
PeterPilot Storskor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 5
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
tomaski Långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
Siernan Hyra långfärdsskridskor i Göteborg Långfärdskridsko 3
thureb Håller plastprofil på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Rendalen Höjd på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 11
ingmar molin Världens snabbaste långfärdsskridskor Långfärdskridsko 26
karian Långfärdsskridskor i Mongoliet? Långfärdskridsko 2
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
ollefisk Everest långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
0301 slipa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
lillekalle Bromsteknik på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
fjelltur hyra långfärdsskridskor i Gbg? Långfärdskridsko 0
ÄventyrsUffe Scarpa T4 på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 7
smalandsrolle Hållare/fixtur för slipning av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
DIALKING test av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 2
abjor Bore långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Hyra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg