• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Göra längre klätterturer tillsammans

Hej,

Jag tänkte se om det finns någon här på Utsidan som går i samma tankar som mig vad gäller bergsbestigning och klättring.
Sedan en tid tillbaka (tre år tror jag) har jag klättrat ute och inne, bultat och kilsäkrat och har gått grundkurs, fortsättningskurs i klippklättring och kamraträddningskurs. Med mig har jag haft diverse jobbarkompisar och kamrater som också de tycker att klättring är en kul hobby.
På sistone har jag läst mycket litteratur och lyssnat på folk som gör... lite mera klättring än en 15 meters led i stockholmsområdet. En bestigning av ett högt berg... en 400 meters led eller kanske rent utav en bigwall.
Detta är något som jag onekligen går omkring och drömmer om men har lite och ingen erfarenhet av. Visst har jag gjort några multipichturer i Chamonix men då väldigt enkelt och kanske på borrbult.
Jag har upptäckt att det finns många i min bekantskapskrets som tycker det är kul att klättra... men ganska få (om någon) som är intresserade att pröva något större, något som kräver ett större engagemang än en tur till Kanalklippan eller klätterverket. I siktet ser jag en lång (läs 300 meter+) natursäkrad led av enklare slaget, en hög topp med yxor, stegjärn och tält.
När sommaren kommer ska jag och min flickvän gå en alpin-kurs hos UCPA i frankrike. Kanske skulle man i anslutning till detta kunna träffas och göra något tillsammans.... eller en resa till Norge ?!

Skulle vara jättekul om det finns någon annan som går omkring och funderar på något liknande.

Mvh
Peter

Dolomiterna

Åk till dolomiterna i italien, där finns enkel kilsäkrad 300+ meters turer på kalksten, precis vad du vill ha!

Har inte funderat på bigwall eller alpina turer, men turer på fler än 3 replängder har jag prövat på uppe i Norge. Nissedal närmare bestämt.

Det är något som jag gärna gör igen så behöver ni sällskap är jag gärna på. :)

Tycker det verkar för mycket bök med bigwall, när man måste börja hissa saker. För mig tror jag det förtar känslan med att klättra. Men så länge man tar sig upp för berget och ner igen på en hel dag är jag på. Nissedal tror jag ligger på ca 300-350m (6-8 replängder) vilket man hinner med lugnt på en dag.

Mvh Björn bpette@spray.se

Längre klättring

Kul och hitta några som snackar om att ge sig ut och klättra lite längre turer. Jag var i Nissedal i Somras och klättrade. Grymt fin klättring! Ska ni dit så säg till så är jag säkert på, bara tiden räcker. Håller just nu på och undersöker vad det finns mer i Norge på långturs fronten. / Ylva-Li

lofoten i augusti

Jag bor i luleå så lofoten ligger ju ganska bra till för min del, har lite planer på att åka dit någon vecka i sommar och klättra med lite folk från luleå och jag kan tänka mig att det kommer finnas plats för ytterligare någon/några rutinerade klättrare för att få jämna replag. Det är alltid roligt att träffa andra klättrare! Skicka ett mail om någon är intresserad så kan jag höra av mig senare i vår.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjle NÅn dag eller längre klätter tur Klätterkompis 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg