Göra hål för lowrider?

Har några funderingar, inga planer på det just nu, men om man vill göra hål i framgaffeln, är det bara att dra fram borrmaskinen och gå lös på den? Fast sånna hål brukar väl vara gängade? Kan man göra det själv?
Eller sammanfattningsvis: Hur går man tillväga?
 
Gängorna sitter i en hylsa som är lödd eller svetsad i gafflen så kan du fixa det också så är det bara att borra, annars sätter man en klämma runt gaffelbenet och skruvar lowridern i den.
 
Tunnrörgods

som i cyklar beter sig inte riktigt som 0,75 järnplåt. Sätter du en gängad popnit i ett rör och belastar niten i längsled öppnar sig röret som en konservburk. Trist om det händer i nedförsbacke med dig ovanpå.....
Att slaglöda gängade rör genom rördelarna säkerställer att röret tar eventuella krafter. D v s att då brukar det hålla.
Att slaglöda tunnrörsgods som i cyklar kräver rätt värme så att du inte mjukar rören. Kan du det?
 
Om du inte vill byta framgaffel istället (förmodligen enklast) kan du ju även titta på pakethållar-alternativ som inte kräver gaffel med lowrider-hål; Tex Old Man Mountain och Jandd har sådana lösningar.
 
Hjulaxeln

tål stora belastningar men om framgaffeln gör det efter att du borrat i den är svårt att ha någon uppfattning om. Vad har du för gaffel? Dämpad?

Jag har en ståltouringframgaffel där det finns pålödda gängade fästen både nere vid hjulaxeln och halvvägs upp och då är det bara att skruva dit en lowriderhållare. Men att borra mitt på gaffelröret känns inte rätt det borde bli en ganska rejäl brottanvisning.

Thure
 
Tack för alla svar :) Jag är inte ens säker på vad jag ska använda för cykel än heller, så jag får se vad jag bestämmer mig för att göra.
 

Liknande trådar