Göra en Buff

Köpte ny Buff idag (med grafiskt rentryck) och som alltid så känns det som om det borde gå att tillverka _många_ själv för dom 150 kr man lägger på en Buff.

Någon som gjort det? Eller som har tips på vart man kan hitta mer information? Vad är det för vikt på mikrofibertyget dom använder till exempel?

/Mattias
 
Tillverka en egen buff!

Jag har gjort flera egna buffar. Visst, det blir en söm längs med "tuben" men den har aldrig stört mig. Jag vet inte exakt vad det är för vikt på tyget i orginalen men jag brukar använda ett tunt syntettyg i stretch, typ singeljersey eller baddräktslycra. Det blir som sagt en betydligt billigare variant. Jag brukar hålla utkik efter billiga stuvar då jag går in i tygaffärer. Mina buffar kostar kanske 10:- styck!

/Fru Andersson
 
För oss oinvigda... en buff är alltså ett rör av stretchtyg? Vad använder du för tråd för att få sömmen att "stretcha med", så att säga (eller sträcks den inte i den ledden)?
 
Här i stora stan i Östersund har vi en tygaffär som redan i skyltfönstret skyltar med sin sortering av "pannbandstyger". Så nog finns det säkert många som syr egna..... hur svårt kan det vara???

/A
 
alven; sa:
För oss oinvigda... en buff är alltså ett rör av stretchtyg? Vad använder du för tråd för att få sömmen att "stretcha med", så att säga (eller sträcks den inte i den ledden)?

På moderna symaskiner finns det speciella sömmar som medger visst flex.

/Andreas
 
instr.- så gör jag!

Fråga efter ett elastiskt bomullstyg i tygaffären.
Längd: typ 3 dm, drygt.
Bredd: Mät huvuddiametern +2 cm bonus +2 sömsmån.
Sy sedan ihop tuben med raksöm och zick-zacka de överblivna kanterna.

Buffen är fördig!

David
 
ala; sa:
alven; sa:
För oss oinvigda... en buff är alltså ett rör av stretchtyg? Vad använder du för tråd för att få sömmen att "stretcha med", så att säga (eller sträcks den inte i den ledden)?

På moderna symaskiner finns det speciella sömmar som medger visst flex.

/Andreas

I min symaskinsbruksanvisning står det "elastisk-overlock söm". Stretchsöm tror jag visst det finns något också. Har precis börjat med gör-det-själv-med-symaskin men det är vad som borde användas tror jag. Därmed inte så noga med vilken tråd (skulle jag anta i vart fall).

Ska nog testa sy en buff oxå! Kul att ha något att pilla med hemmavid. Sidoväskorna till lill-ryggan blev precis klara.

Peter
 
umevargen; sa:
kan nån upplysa en något oinvigd... Vad är en buff bra till? När bräcker den en mössa eller keps?

Vet inte säkert men jag tror nog bara det är när det gäller utseendet... Buff är väl lite trendigare än toppluva eller kepa. Funkar väl som pannband i allmänhet... Värmer/skyddar öronen men blir inte lika varmt som mössa. Håller undan besvärande hår.
 
Smart konstruktion i all sin enkelhet

umevargen; sa:
kan nån upplysa en något oinvigd... Vad är en buff bra till? När bräcker den en mössa eller keps?

Användbar till mycket. Under cykelhjälm vår och höst. Solskydd för dom med lite hår, till sjöss i segelbåt eller i kajak.

Och den är bara att knöla ner i fickan när man tycker att man inte vill ha den på sig.

Per Brune
 
umevargen; sa:
kan nån upplysa en något oinvigd... Vad är en buff bra till? När bräcker den en mössa eller keps?

När det inte är alltför kallt duger en buff bra att hålla värmen om öronen. Blir det kallare är det dags för en mössa. Men efter sisådär 15 år på sommar och höstvandring har jag slutat att slänga ner en mössa i säcken. Pannband kan vara bra men jag tycker det räcker med en buff. Dessutom har buffen fördelen att man kan dra andra ändan av den över huvudet när den ena har blivit lite svettig. Den torkar snabbt. Soliga dagar är den perfekt att skydda sig på huvudet så man inte bränner sig (för sådana som jag med dåligt naturligt solskydd på skallen). En mössa skulle bli alltför varm.

Ytterliggare en fördel med buffen är att de suger åt sig svetten riktigt bra (utan att bli särdeles blöta, de är ju så tunna att svetten försvinner rätt bra). Att slippa svetten droppandes på glasögonen är underbart.

En keps kan vara ett alternativ med fördelen att brättet tar bort solen ur ögonen. Men när de väl blivit insvettade så känns de lite så där fräscha. Dessutom är de blöta och svetten rinner i ansikte och på glasögon.

Funkar bra med buff under hjälmen på vintern när man åker skidor upptäckte jag i vintras.

Skönt att ha om halsen, eller som en balaklava. Oftast brukar jag ha buffen som en lång tub som får hänga ner i nacken.

Även om varken keps eller mössa tar mycket plats är en buff svårslagen!

Tja, några anledningar till buff. Men klart, jag har inte slängt några mössor sedan jag köpte en buff.

Jo, en anledning till: buff är jättebra att ge bort som julklapp eller present! Framförallt till barn.

Mvh
Peter P.