Gömma/dölja spå i gps

Nu kommer en nybörjar fråga igen

Om jag tar en "tur", så spelas rutten in automatiskt och den kan sedan sparas, med tillhörande waypoints, som man själv lägger till
Men hur ”döljer” man det synliga spåret och wayoints inkl ledtext, som syns på skärmen?

Går man flera turer i området, blir det väldigt plottrigt på gps skärmen, med alla turer som sparas och syns då samtidigt i skärmen

I Basecamp kan man flytta över spåren till datorn och på så vis rensa skärmen, men då har man inte med sig spåren i gps:en, utan måste ladda över dessa när de önskas

Har sökt och även läst bruksanvisningen som medföljer noga, men den är väldigt sparsam med information

Min gps är en Garmin av 64:a modell, men det är troligtvis samma tillväga gångsätts på de flesta gps:er

Har ni ett trevligt tips att dela med er av?

Har inte gpsen framför mig nu men kolla i inställningarna. Kan ligga under rutt eller karta.

Får du inte till det så kan jag kolla ikväll

Har inte heller GPSen framför mig, men kolla inställningar och spår eller spårlogg och där ska man ju kunna välja att spela in spår eller ej.

Förklarade mig nog lite felaktigt, ser jag när jag läser min fråga igen - jag vet att man kan spela in spåret, med synlig eller osynlig ruttdragning (den inställningen har jag hittat)

Säg att jag har valt att det skall spelas in automatiskt och sedan sparas detta när turen är klar, därefter fylls eventuella waypoints i med hjälptext

När jag senare går en annan tur i "samma" området, som jag också vill spela in automatiskt och det här upprepar sig på efterföljande turer, i samma område
Så efter några turer i området så går turerna/waypointsen i varandra - det är då det blir plottrigt att se vad som är vad
Då hade det varit bra om man kunde gömma/släcka, för att vid tillfälle ta fram bara den turen man vill se

Eller menas det att man istället skall spela in automatiskt, men med "osynlig" visning?
Men syns inte waypointsen då?
Om det är så att man skall spela in automatiskt och med "osynlig" ruttdragning - hur gör man spåret/waypointsen synliga, när man så önskar följa gpsen på en "guidad" tur enligt tidigare tur?

Hoppas jag förklarade mig bättre denna gång

Så funkar det på 62 säkert samma på 64:an

När du spårat klart så sparar du aktuella spår och gärna döper det till något lämpligt namn annars får det bara datum och tid. Sen när detta är gjort går du in och raderar aktuellt spår i spårhanteraren! Dubbel kolla att du verkligen sparade ditt spår innan du raderar... (du kan även ge ditt spår en speciell färg etc.)

P.S.
Dom arkiverade spåren kan givetvis tas fram igen i GPSen :)

Mvh troswe

Senast ändrad:
troswe - tackar för detta

Tankade ner spåren från basecamp igen och nu lossnade det en hel del, följde din text exakt. Hade missat momentet att arkivera (fast jag trott att jag utfört detta)
Nu kan man som du säger ta fram aktuellt spår och bara visa detta och de andra döljs, precis så som jag önskade

Men det finns en liten detalj kvar - hur döljer man tillhörande waypoints, de är fortfarande synliga på kartan, de döljs inte?

tror jag förstår nu, när jag tänkt hela varvet runt

waypointsen går inte att dölja, det är det som är vitsen med waypoints, men däremot hjälptexten, kan man dölja i basecamp, att bara visa symbol (och inte hjälptexten)

vill man se texten klickar man bara på waypointsen (nytt för mig, men säkert naturligt för er som är vana vid gps)

Waypoints text - hur dölja på gps diplay/skärm?

Då kommer en följdfråga

När jag tar en tur,som spelas in inklusive markerade waypoints
Efter turen, då sparar jag aktuellt spår, som arkiveras på gps:en

Skriver in vad waypointsen betyder via basecamp och väljer – visa endast ”symbol”
(man kan välja att visa symbol och text)

Men varför visar kartan i gps:en ändå några waypoints med ”symbol och text
(inte i basecamp – där visar det bara waypoints med en symbol)?

Det gäller olika sparade spår och waypointsen kan vara placerade lite var som helst på kartan
(alltså inte så att gps-markören befinner sig precis där waypointsen är belägen och pekar så att informationen visas på skärmen)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrikdiver Gömma-letning (Geocaching) Navigering 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg