Gnäll på Nallo

Lyxbodde i ett Nallo 3 vid årets första fjällvandring för ett par veckor sedan. Tyckte att tältet var ok (men inte mer än så, allt ros det fått till trots). Ett par detaljer stör mig.

1.
Öppningen är inte så lyckad. Om det regnar är det lätt att det mesta som ligger i absiden blir blött när man öppnar, eftersom "tungan" lätt faller inåt och vattnet på rinner in; detta inte minst eftersom man gärna har denna sida av tältet mot vinden (se nedan). Dessutom gör det stora hålet att regnet faller på prylarna.

Nu kan man visserligen öppna åt sidan i stället, men tältet är ju klart gjort för att gå in i rakt framifrån, bl a så kan man inte använda åtdragningsanordningen vid markpinnen om man tar sidvägen. En klar fördel vore om man kunde flytta "åtdragaren" (den har säkert ett namn jag inte kan). Helst skulle jag se en variant med sidoöppning à la Kaitum, det ger mer skyddad yta för prylar.

2.
Fotänden: här ligger inner- och yttertält på tok för nära varandra. När yttertältet blir fuktigt måste man gå ut och sträcka om det om man vill undvika att inner- och yttertält går ihop. Det hela förvärras av om man slår upp tältet på sluttande mark (vilket ibland blir nödvändigt), då det är lätt att man kasar i sidled och trycker ihop dem.

Om det råkar regna och blåsa, och man har fotänden mot vinden, tror jag risken är stor att det läcker in, särskilt efter att duken börjar slacka. Det har inte hänt mig, jag sätter upp det med absiden mot vinden; men vindkantringar inträffar ju... Fråga: Är det nån som haft problem med detta, eller är det så att innertältet står emot även om det går emot yttertältet?

På mitt tält är det bara ett par cm mellan inner- och yttertält på sidorna i fotänden. Det vore ingen större förlust i yta om man gjorde innertältets bakre kant 5-10 cm smalare, det är ändå ingen yta man utnyttjar aktivt och det skulle ge en "beröringsmarginal" mellan inner- och ytterduk.

3.
Absidernas duk på framsidan går inte att spänna ut riktigt ordentligt, det känns som att nederkanten är lite kort, så att duken på framsidans sidor blir lite fladdriga. Irriterande när det blåser på, vet inte om det har någon reell betydelse för vindstabiliteten. (Kan ju vara en miss på mitt ex bara.)

Nån annan som reagerat på dessa problem? Eller som rent av har praktiska lösningar?

Ja, har råkat ut för att sovsäcken blir "fuktig om tårna". Men det får vara värt det jämfört med Nammatj med tanke på pris och vikt.

/Ulf

Ja, har råkat ut för att sovsäcken blir "fuktig om tårna". Men det får vara värt det jämfört med Nammatj med tanke på pris och vikt.

Fast konkurrenten i mina ögon är inte Nammatj utan Kaitum. Kaitum (2 får man väl tillägga nu) har i mina ögon ett lite större användningsbart innerutrymme än Nallo 3 (Nallo 2 tycker jag är lite för trångt för två, ska man nu bära med sig ett riktigt tält så ska det banne mig vara med komfort!) och skillnaden i vikt är 3 hg -- en chokladkaka och ett toalettbesök, som min bror brukar säga...

Helst vill jag ha reda på en praktisk lösning för att slippa problemet :)

både nammtja o nallo har samma problem med fotändan och det lönar sig att inte vara allt för lång.. slarvar man med uppsättningen så åker man på "fuktiga tår", det skiljer flera cm när man får till det eller misslyckas.. Jag har hört att man kan mixtra en del med linorna under oxå innan man får till det på ett tillfredställande sätt.. Men båda tälten känns som en kompromiss, nammtja e klart en kompromiss till keron, vill man ha ett mindre, lättare tält med samma tålighet som keron så får man köpa nammtja..

(inte för att jag skulle befatta mig med ett dyrtält som hilleberg, lite väl knapsu för min smak.. riktiga karlar kör biltema)

Extra tak över ingången är enda funktionella regnläkage lösningen. Fotändan är känslig, luftningspinne sträcker yttertältet i mitt fall men trångt är det.
//J

(inte för att jag skulle befatta mig med ett dyrtält som hilleberg, lite väl knapsu för min smak.. riktiga karlar kör biltema)

Ja bara Patric har den precisionen i sina utsagor ;) Välkommen tillbaka; vadan frånvaron, om man får fråga?

Men Nammatj håller väl formen bättre när det blir blött än vad Nallo gör? Jag tycker fotänden fungerar ok om man bara sträcker tältet ordentligt (längden är inget problem för mig personligen, jag är 180 cm), men när det blir blött och börjar töjas blir marginalerna lite väl små för mitt vidkommande. Nallos väv töjer sig ganska mycket i blött tillstånd.

Till Nammatj tycker jag det går att hitta alternativ, men som vi konstaterade i nån tidigare tråd, det är svårt m konkurrenter till Nallo 3... Helsport har nån modell, men det är ju inte direkt ett budgetalterativ det heller... Får kanske titta på Kaitum som komfortalternativ. Som sagt, ska det vara komfort så ska det, inga halvmesyrer...

Extra tak över ingången är enda funktionella regnläkage lösningen.

Extratak har jag inga som helst planer på att släpa på... Öppningen på Nallo är närmast en designmiss i mina ögon. Jättebra och stor i fint väder, men det är liksom inte just då man verkligen behöver funkis lösningar.

Jag tycker problemet med blöt sovsäck i tält typ Nallo gäller alla tält av den typen, alltså där man har fötterna i absiden. Tror att jag bott i ganska många olika märken och modeller men generellt har jag ledsnat på att de endast "fungerar" under optimala förhållanden. Om det regnar/blåser/inte är spänt etc så blir det trångt och blött.

Extratak har jag inga som helst planer på att släpa på... Öppningen på Nallo är närmast en designmiss i mina ögon. Jättebra och stor i fint väder, men det är liksom inte just då man verkligen behöver funkis lösningar.

Delar helt din inställning att det är en designmiss. Extratak följer bara med vid kanotning och motorburen verksamhet. Dörren jättebra regnsamlare.
//J

Lyxbodde i ett Nallo 3 vid årets första fjällvandring för ett par veckor sedan. Tyckte att tältet var ok (men inte mer än så, allt ros det fått till trots). Ett par detaljer stör mig.

Om det råkar regna och blåsa, och man har fotänden mot vinden, tror jag risken är stor att det läcker in, särskilt efter att duken börjar slacka. Det har inte hänt mig, jag sätter upp det med absiden mot vinden; men vindkantringar inträffar ju... Fråga: Är det nån som haft problem med detta, eller är det så att innertältet står emot även om det går emot yttertältet?

3.
Absidernas duk på framsidan går inte att spänna ut riktigt ordentligt, det känns som att nederkanten är lite kort, så att duken på framsidans sidor blir lite fladdriga. Irriterande när det blåser på, vet inte om det har någon reell betydelse för vindstabiliteten. (Kan ju vara en miss på mitt ex bara.)

Nån annan som reagerat på dessa problem? Eller som rent av har praktiska lösningar?

Att det skulle läcka in är inte troligt, yttertältsväven är heltät och släpper inte igenom någon väta.

Däremot kan det kanske bli kondens på insidan av yttertältet som blöter ner innertältet, det beror såklart på hur ventilationen är ordnad. Har själv erfarenhet av Nammatj som har samma konstruktion för fotändan, men har aldrig haft problem med kondens där på sommaren, däremot lite isning på vintern men då lägger jag jackan över fotänden på sovsäcken...

Att absidduken inte går att spänna ut kan möjligen vara ett fel på ditt tält, om tältet står plant ska absiden kunna spännas. Kolla med HB, de brukar inte vara omöjliga när man reklamerar sådana fel, yttertältet kanske hamnar på Outlet och du får ett nytt felfritt...

Häls,

//J

Att absidduken inte går att spänna ut kan möjligen vara ett fel på ditt tält, om tältet står plant ska absiden kunna spännas. Kolla med HB, de brukar inte vara omöjliga när man reklamerar sådana fel, yttertältet kanske hamnar på Outlet och du får ett nytt felfritt...

Häls,

//J

slarvig uppsättning är nog det största problemet, hade jag haft ett hilleberg så hade jag märkt hur detta påverkar och jag hade lärt mig att tänka vid uppsättning.. lyckligtvis har jag inte detta problemet med min OKQ8 presening..

*käkar ett armeringsjärn och fortsätter med nästa tråd*

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg