Jag har vuxit upp med en glutenintolerant mamma och min erfarenhet är att den glutenfria pastan måste ätas med sås, då blir den god! Sempers är godkänd, speciellt de produkter som innehåller äppelfibrer. De har en förpackning med penne och en med linguine. De går dock inte att spara så försök inte att göra typ en pastasallad som du serverar flera timmar senare. Lägg bara i pastan när vattnet stormkokar, skölj av och lägg i fett direkt när det är färdigkokt.
Både risnudlar och äggnudlar, som presenteras med det namnet, innehåller väldigt ofta vetemjöl. Glasnudlar brukar dock vara 100% rismjöl, det smakar ju ingenting men kan vara en speciell upplevelse att äta till olika såser.
Försök gå på Mat och hälsa-mässan som arrangeras varje år i Kistamässan i Stockholm! Den råkar vara nästa fredag-lördag och jag har för mig att det kommer folk i busslaster från hela landet som åker dit för att prova nya produkter och köpa på sig lager. Mycket som säljs och presenteras där går liksom inte att hitta någon annan stans. Mycket provsmakning.
Förutom quinoa, ris och potatis (och pasta) kan man göra polenta som är gjort på majsgryn.
Sen vet jag inte om du vill ha fler generella tips. Köttbullar och biffar kan man göra på havregryn (som blöts upp i bunken i ägget några minuter) istället för ströbröd. Såser reder man med maizena. Vi köper nästan aldrig bröd, vi bakar själva istället. Nyckeln i glutenfri bakning heter Fiber Husk vilket gör bröd saftigt. Det är dock svårt att själv omvandla gluten-recept själv så leta efter glutenfria kokböcker.
Lycka till!