Glöm inte osten!

Vet ej om det här är rätt tråd att skriva om detta, men jag har märkt att Petzl repkniv fungerar utmärkt till att skära både bröd och ost, en utmärkt ost-och-bröd-kniv alltså! Av egna erfarenheter hade jag rekommenderat personen på bilden att ha en sådan istället!

Bilagor

• Petzl_Spatha_Knife_Carabiner_Hole_Small_S92S_350.jpg
    Petzl_Spatha_Knife_Carabiner_Hole_Small_S92S_350.jpg
    31.4 KB · Visningar: 1,162
Livsfarligt att bli uttorkad! Så en kapsylöppnare är ett måste för mig på klätterkniven😉 Att glasflaskor inte är UL är en annan historia...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    35.5 KB · Visningar: 994
Den mest klassiska kniven bland alpinister, åtminstone vad gäller att skära mat, är väl Opinel. Den väger rätt lite och funkar att skära rep med också om den är någorlunda väl underhållen. Inte är den speciellt dyr heller.

N_9VRN_COUTEAU_CARBONE45.00_73998dc1-cf51-4162-b800-ba82f455700f.jpg

Min första tanke när jag såg den inledande bilden var att det handlade om en Opinel.
Det kanske inte går att se egentligen, men allt talar nog ändå för detta. :)

Själv har jag en liten rakbladskniv i en ficka på kritpåsen, och det går att kapa rep och slingor med den i extrema situationer. Troligen går det att skära ost med den, men det kräver då en verkligt extrem situation samt tillgång till ost.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
löfvenius Glöm Hjälm på Bistaberget 15/4 Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg