Glödstrumpa

Hittade denna texten om glödstumpor till gas och fotogenkök. Någon som vet mer ??

glödstrumpa, gasväv impregnerad med metalloxider, t.ex. torium- och ceriumnitrat, för alstring av gasglödljus

Tidigare användes ofta just denna typ av material i glödstrumpor. Numera används konstgjort silke av mer seriösa bolag, men toriumbehandlade glödstrumpor används tyvärr fortfarande av lågprismärken och i länder där priset är viktigare än miljön...

Det är verkligen inte lätt att hitta ersättare för thorium och cerium:s effektivitet då det är just dessa sällsynta oxiderna av jordartsmetallerna som ger som specifika egenskaperna med mycket synligt ljus och väldigt lite IR-strålning vid gaslågstemperatur (~1800 grader C) och är förmodligen en kvantmekanisk historia som inte lätt låter sig ersättas med något annat listigt kemiskt ämne (det är samma sak som med neodym i superstarka permanentmagneter - ingen neodym - inga superstarka magneter...)

Thorium är förvisso radioaktivt men ganska lågstrålande då dess halveringstid ligger runt 14 miljarder år och rädslan är i dag ganska överdriven i jämförelse med andra riskfyllda aktiviteter som bilkörning och rökning mm. som man utan att blinka accepterar.

Vad jag har förstått så är det yttrium och zirkonium (också sällsynta jordartsmetaller) i de moderna glödnäten i rädslan för thorium - men på bekostnad av lägre effektivitet (dvs. ljusutbytet är betydligt mindre) då detta redan hade provats och förkastat till förmån för thorium/cerium redan på 1800-talet.

man skall ha klart för sig även på 1800-talet var det energikris och då ville man få så mycket ljus som möjligt för gasen man mödosamt tillverkat av kol.

mao. vi går tillbaka till mindre effektiva lösningar just för att dom mer effektiva lösningarna har miljömässiga nackdelar som nu anses oacceptabla - trots att det ger mer CO2-utsläpp som resultat...

Så de "mera seriösa bolagen" som gör strumpor av konstgjort silke toriumbehandlar dem också? Vad är då skillnaden mellan seriösa och oseriösa produkter???

Otekniska ord som oseriös, miljövänlig, rättvis smyger alltmer in i det politiserade språket som har föga att göra med funktion och verkan. Trist är en svepande sammanfattning! Fram för funktion och god verkan!

För mig låter det som marknadsföringsbabbel, snarast.

Jag såg en gång en annons i en kupong-katalog, eller om det var en veckotidning;

Köp vårt schweiziska gökur, tillverkat i äkta antikbehandlad polyeten.

Jag har haft roligt åt den sedan dess! Finns det billigare plast än polyeten? Möjligen etenplast...

Allt var inte bättre för, men det finns en del prylar som hade betydligt bättre kvalitet. Det var innan ekonomerna började styra över teknikerna istället för tvärt om.

/Mikael

Trevligt med svar och tack

För mig låter det som marknadsföringsbabbel, snarast.

Jag såg en gång en annons i en kupong-katalog, eller om det var en veckotidning;

Köp vårt schweiziska gökur, tillverkat i äkta antikbehandlad polyeten.

Jag har haft roligt åt den sedan dess! Finns det billigare plast än polyeten? Möjligen etenplast...

Allt var inte bättre för, men det finns en del prylar som hade betydligt bättre kvalitet. Det var innan ekonomerna började styra över teknikerna istället för tvärt om.

/Mikael

Nej du har rätt med plasten.

Men jag har aldrig sett någon text på glödstumpor utan bara några kinesiska tecken möljigen. Vart finner jag en sån uppsjö av glödstrumpor att jag kan välja? Kvalite är inget jag har tänkt på när det gäller mina köp utan mer att det finns att få tag på.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg