GLOBALSAT GH-601

Saxat från norska texten

Det fanns svar på koordinater i texten och tyvärr är det bara grader, minuter och sekunder samt WGS84.

Men den kan ju användas även som GPS-puck med PC i bil.

Här ett klipp från den norska testen:

"Andre funksjoner
I tillegg til å ha funksjoner tilpasset trening har GH-601 også funksjoner som gjør den brukbar som en vanlig håndholdt GPS. Du kan lagre waypoints og sporlogg, navigere mot waypoints. Det er også mulig å avleses koordinatene til ens nåværende posisjon, men dessverre bare i lengde/breddegrad og kartdatumet WGS84.
Med den medfølgende USB-kabelen kan GH-601 også brukes som en GPS-mus. GPSen støtter NMEA standarden og ved å kople den til f.eks. en bærbar PC i bil eller båt har man en rimelig kartplotter. Programvare og kart til PC må naturligvis kjøpes separat.

Konklusjon
GH-601 er et interessant produkt primært fordi det forteller oss litt om hva vi kan forvente fra Globalsat i fremtiden. Allerede nå jobbes det med en etterfølger til GH-601 som skal ha et forbedret design og nye funksjoner som gjør den ennå mer velegnet til trening."

Thure

Ingen hastighet

Jag var på väg att köpa en sådan, men jag avbeställde bokningen (i tid). Jag laddade ned manualen, och där hittade jag inte någon möjlighet att visa aktuell hastighet.

Efter ett träningspass kan den visa medelhastighet. Men jag är (med mina dåliga hälsenor som går sönder om jag springer) intresserad av aktuell hastighet när jag går fort. Synd, tycker jag, för det verkar vara en bra grej annars.

AndersLj

Tack Thure för länken till den Norska testen som jag missat, trots att jag regelbundet besöker http://www.gps.no Men även om jag inte förstod all norska så tyckte dom nog att den var ”plastig”.

Det var det låga priset som attraherade mig när jag kollade hos Dustin Home på en Garmin åt en skridskokompis. Så ska jag skaffa en GPS för att ha på armen så blir det nog en Garmin. Men enligt den svenska broschyren från 2005 så saknar Garmin Forerunner 101, 201 och 301 rikets nät (X, Y). Forerunner 205 och 305 finns inte med i min broschyr.

Garmin Foretrex 101 och 201 har enligt min broschyr rikets nät.

Men man får nog läsa manualerna först, för alla Forerunner och Foretrex finns inte att kolla på hos den lokala Garmin återförsäljaren.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
benkeffs Globalsat TR-102 och GPRS Navigering 0
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
hulth Globalsat BT338 Navigering 3
knutte56 CF-GPS Globalsat BC-307 Navigering 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg