Allt prat om expeditioner till sommaren fick det ju att börja krypa i mig och en känsla av att man vill ut mycket snabbare än så infann sig så där lite spontant liksom. Jag var på Keb med en expedition i år vecka 7 och väder och vind gjorde att den gav mycket bra träning inför värre berg måste jag säga. När man är ute och åker skidor och mitt på berget blir påhoppad av 20 sekundmeter i -27 grader då gäller det att ta rätt beslut.
Jag bor i Göteborg och bara runt 10 timmars bilfärd (med stopp för lunch etc) så ligger det lilla samhället Veoli på cirka 1000 meters höjd. Därifrån går det cirka 25 km skoterspår till stugan Glitterheim på 1384 meters höjd. Sedan ytterligare cirka 6 km men med 1000 meters stigning ligger toppen Glittertind. Det låter väl en som en lagom liten spontanexpedition?
Dag 1: Göteborg - Veoli
Dag 2: Veoli-Glitterheim
Dag 3: Glitterheim-Glittertind-Glitterheim
Dag 4: Glitterheim-Veoli-Göteborg
Jag har 3-mannatält som dock är bekvämast för 2 om jag skall vara ärlig, liten pulka, bensinkök, GPS, termosar etc och en Volvo V50 för transport. DNT anser inte att man behöver någon klätterutrustning för Glittertind men vintern kommer högst troligt göra det till en krävande expedition ändå och bra träning.
Enligt Via Michelin kommer biltransporten kosta kring 1500 spänn. Blir vi 4 stycken i bilen så handlar det om en spottstyver alltså i rena pengakostnader. Någon som kommer sig lockad att hänga på?
Jag bor i Göteborg och bara runt 10 timmars bilfärd (med stopp för lunch etc) så ligger det lilla samhället Veoli på cirka 1000 meters höjd. Därifrån går det cirka 25 km skoterspår till stugan Glitterheim på 1384 meters höjd. Sedan ytterligare cirka 6 km men med 1000 meters stigning ligger toppen Glittertind. Det låter väl en som en lagom liten spontanexpedition?
Dag 1: Göteborg - Veoli
Dag 2: Veoli-Glitterheim
Dag 3: Glitterheim-Glittertind-Glitterheim
Dag 4: Glitterheim-Veoli-Göteborg
Jag har 3-mannatält som dock är bekvämast för 2 om jag skall vara ärlig, liten pulka, bensinkök, GPS, termosar etc och en Volvo V50 för transport. DNT anser inte att man behöver någon klätterutrustning för Glittertind men vintern kommer högst troligt göra det till en krävande expedition ändå och bra träning.
Enligt Via Michelin kommer biltransporten kosta kring 1500 spänn. Blir vi 4 stycken i bilen så handlar det om en spottstyver alltså i rena pengakostnader. Någon som kommer sig lockad att hänga på?