Glid förhållande?

Jag är tämligen novis på GPS men har under sommaren läst och lärt mig en hel del här på forumet.

När jag uppdaterade mjukvaran på min Garmin Vista nyligen fick jag funktionen Glid förhållande,om detta står ingenting i manualen och jag undrar om det finns någon som kan förklara vad det är.

Fredrik
 
Kanske för segelflygare?

Detta är mer en vild teori:).

Det kanske är ett mått på hur snabbt man sjunker (eller stiger), det som segelflygare kallar glidtal. Ett glidtal på 1:50 betyder att man kommer 50m framåt medans man sjunker 1m. Eftersom det är en Vista som har inbyggd höjdmätare så borde det inte vara en orimlig funktion att få fram.

Hypotesen kan kanske testas genom att springa nedför en backe?

Du kan kanske ändra språket till engelska så kan man kanske få en ledtråd till vad det borde vara.

/Andreas
 
Från installations beskrivningen 2.28

Håller med Andreas. Antar att du installerat 2.28

http://www.garmin.com/products/etrexVista/download.html

- Added Glide Ratio, Glide Ratio to Destination, and Vertical Speed to Destination configurable fields.
- Added a unit's selector for vertical speed.
- Improved responsiveness of vertical speed.
- Fixed the use of yards on the horizontal axis zoom scale, on the elevation plot.

Känns tryck för en kanotpaddlare som jag att
veta hur snabbt marken närmar sig ;-)
 
Glidtal i kanoten

Kan ju vara fräckt när du åker nerför (eller uppför) en älv/å/fors att se lutningen på vattnet.
/Lod
 
Bara nerför

Glidtalet fungerar bara neråt. Så fort man är på väg uppåt, visas ____:1, i stället för exempelvis 78:1.

Sätt dig i bilen och åk nerför en backe, som är tillräckligt brant för att vara skyltad med varning för nedförslut. Då kan du ju kolla om procenttalet verkar rätt, samtidigt.

Jag har läst på nätet att glidflygarna inte tycker om implementeringen. Funktionen är bra, men den fungerar inte stabilt i den turbulenta luft som de gärna fräser fram i.

Anders
 
Glidtal vad är det?!

Visst används glidfunktionen. Den används säkert av segelflygare precis som av oss skärmflygare. Att bedöma sin hastighet i luften är mkt svårt vid höga höjder, en blåsig dag kan man till och med backa (om man flyger skärm). Hastighetsmätaren i vistan är då suverän då man alltid vet sin hastighet över marken.

Vad beträffar glidtalet så är det inte så konstigt att det inte visas nåt om man åker i en uppförsbacke. Om man har noll i sjunkhastighet så får man ju ett oändligt glidtal! Glidtal kan definieras på nåra olika sätt bl.a antal flugna meter horisontellt / antal flugna meter vertikalt alternativt som framåt hastighet / sjunkhastighet. Glidtalet är dock inget statiskt, flyger man i medvind ökar glidtalet och flyger man i motvind minskar det för att gå mot noll då hastigheten framåt närmar sig noll (om man fortsätter sjunka som vanligt vill säga).
 
Re: Glidtal vad är det?!

v97_anf@v.kth.se; sa:
Visst används glidfunktionen. Den används säkert av segelflygare precis som av oss skärmflygare.
Hur har man GPS:en monterad så man ser den när man kör skärm?
Är vingar helt ute nu för tiden?
Finns det några bra webbplatser där man kan läsa mer?

Nicke Nyfiken
 
Låter som en funktion för att räkna ut var man skall påbörja finalglidning då man sträckflyger med segelflygplan. Om den har inbygd höjdmätare (räcker iofs med tre sateliter) kan den förmodligen räkna ut glidtalet som man för tillfället håller. Det är nämligen så att det glidtal som tillverkaren anger inte nödvändigtvis stämmer i alla situationer, en mygga på framkanten kan ställa till med en hel del för flygplanets prestanda. Det jag vill komma till är att det är en funtion att räkna ut flygplanets glidtal och på det kunna basera sina beräkningar för finalglidningen tillbaka till fältet.


En liten tanke bara...
Hoppas du för styr på funtionen och vad den egentligen är till för.
MVH/samme
 
Svar

Gps:en brukar man fästa antingen på benet bredvid variometern eller på selen. Vingar är på intet sätt ute och vi samsas om de flesta flygställena. För länkar kolla på http://www.paragliding.se och länkar eller klubblänkar.

Visst kan man använda gps:ens glidtalsfunktion vid finalglidningar, men även mellan termikblåsorna är det kul att veta hur effektivt man glider. Man behöver dock inte ha en gps för att få glidtalet, det räcker med en variometer som kan mäta höjdändring (det är det variometern är till för) och hastighet. Det gps:en tillför är att man får markhastigheten samt att den kan användas för att verifiera flygna banor och distanser. En kul bisak med loggningen är att man kan öppna flygturen i mapsource och se varenda litet varv man kurvat.

Kolla även på http://skarmflyg.conect.se/ för lite trevliga skärmflygsbilder.

Uffe
 
Har kollat funktionerna

Vertikal hastighet till destinationen:

Den hastighet vertikalt, som man måste hålla i genomsnitt, för att vara på rätt höjd när man kommer fram till destinationen. Kan vara uppåt eller neråt. Kräver naturligtvis att höjden är angiven för den waypoint man är på väg till. Det ligger i sakens natur att detta bara kan anges när man rör sig, eftersom hastigheten är i (exempelvis) meter/minut, och den tid man har på sig beror på den horisontella hastigheten.

Glidtal:

Det antal meter framåt man kommer för varje meter ner. I en backe skyltad med 9% nedförslutning ska det alltså vara ungefär 11:1.

Glidtal till destinationen:

Det glidtal som man måste ha, för att ha rätt höjd när man kommer till destinationen. Kan bara anges om det är nerför, annars blir det ____:1. Kräver naturligtvis också att höjden är angiven för den waypoint man är på väg till.

Glidtal:

Det glidtal man har just nu. Anges också bara så länge det går nerför.


Om de (Garmin, alltså) hade sträckt sig till att tillåta glidtal att anges både uppåt och neråt, exempelvis med en pil efter talet, ungefär som för vertikal hastighet, hade denna funktionen varit intressant för många fler. När man går eller cyklar, exempelvis, är det uppförsbackarna som är problemet, inte att hålla höjden. Det sistnämnda sköter ju moder jord om!

Anders
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg