glasfiberkanadensare, underhåll

Hej,
Min kanadensare har blivit lite skrovlig och dålig i lacken, varför jag skall slipa den och lägga på ny 2-komponentsfärg. På vissa utsatta ställen har den naggats lite av upp/neddragning vid sjökanterna.
Är det slipning + glasfiberspackel som gäller på dessa ställen, eller finns det andra tips ?

Hälsn /Andreas

Gelcoat

Hej,
Har stor erfarenhet av gelcoat. Måla inte en gelcoatbåt 1. gelcoat är mycket mer beständig mot repor och misshandel. 2. färg har en benägenhet att lossna blåsor od.
Alltså gör enligt inlägget ovan.
MVH

Glasfiberreparationer

Point 65 i all ära, men några som har ännu
bättre koll på hur man reparerar glasfiberskrov
är båtbranschen. Ett bibliotek med självakning bör ha minst en bok om underhåll av fritidsbåtar.
Kan vara bättre att kolla där om du verkligen överväger att måla om hela skrovet.

Alldeles för jobbigt!

Det är stört omöjligt att få lagningarna "osynliga" genom att bara spackla själva skadorna. Jag har försökt att snygga upp en hel kanot med gelcoat. Att få tillbaka den ursprungliga glansen innebär **hemskt** mycket polerande. Jag skulle nog nöja mig med att laga skador där gelcoaten är borta så att laminatet ligger oskyddat, och sen låta kanoten behålla sina minnen från tidigare turer. De flesta skador brukar ju ändå finnas under vattenlinjen och de syns inte när kanoten är i sitt rätta element!

Per

I nödfall

Om kanoten är mycket skadad, med håligheter och avskavningar, tycker jag att du skall spackla alla skador och slipa hela skrovet till det är helt slätt.
Och därefter sprutlackera hela skrovet med topcoat blandat med aceton, till lämplig viscositet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anda Underhåll av träpulka. Gör det själv 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg