Glapp och läckage i Rock Shox xc judy

Hej
Jag har problem med min gaffel, en rock shox judy xc fran 1900-talets slut. Jag har köpt den begagnad, sa jag har inga bra serviceinstruktioner. Problemen är följande: Ena kolven läcker tydligen (den är svart och oljig). Det är ca 1 cm "död" fjädring, dvs om jag lyfter upp cykeln aker gaffeln ut ca 1 cm. Det är ett litet glapp i gaffeln, dvs om jag bromsar med frambromsen och juckar cykeln fram och tillbaka glappar det aningens i fjädringen (det är inte styrlagret som glappar).

Hur fixar man detta? Jag tror mig inte ha tummen mitt i handen, men jag har alltsa aldrig tittat innuti en gaffel.

Tacksam för tipps!

Arvid

p.s.
pa tyska tangentbord finns bara ä och ö, inte a med en ring...

webben

Man kan, eller kunde iaf, ladda ner bruks för rock shox produkter på deras sida. För det andra är det normalt att gaffeln släpper ut lite när man lyfter hojen eftersom cyklen väger en del och trycker ihop gaffeln. Sen är väl frågan om du kan fixa en gaffel själv. Jag har inte lekt med någon men om det inte bara är någon packning kan det nog bli svårt att fixa själv.
Thomas.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg