Glänsa / Glassa

Hur många ser cykeln som ytterligare en chans att köpa fräcka prylar och kläder? det gör jag i alla fall men själva cyklingen är det som ger mest tack o lov.
Vore roligt att höra lite röster om detta, visst förhöjer det känslan med lite justa prylar eller är jag ute och cyklar....hehe

Något som är skoj när jag är ute och trampar, med min inte fullt så dyra cykel, är när jag kommer ikapp och cyklar ifrån personer som har mycket dyra cyklar. De har de senaste cyklarna i titan/carbon och är oftast fullkittade med cykelkläder från något proffstall.
Av utrustningen att döma ser dessa gubbar, ja det är oftast män i medelåldern, ut att verkligen kunna cykla fort.
Men som det gamla uttrycket lyder: "Det går inte att köpa sig snabb".

Ju bättre man är desto mindre bryr man sig om materialet. Läste om en proffscyklist för ett tag sedan i tidningen Cykla.
Han hade väldigt dålig koll på vilket material han cyklade på. Men trampa det kunde han...

Jag tror att utrustningen är det minsta problemet för normalcykelsvensson. Bättre vore, ifall de vill bli snabbare/uthålligare på cykeln, att de var ute och tränade istället för att sitta hemma och dräggla över cykelkataloger.

/Anders

Ja men för he...

Självklart är cykeln ett skäl till att köpa nya fräcka prylar! Och ja, jag har inte lika mycket tid till träning numera, så ni blåser nog om mig när jag kommer trampandes på min MTB (alla delar utom de nya XTR-växlarna är dock väl använda).

/Håkan - för övrigt vet jag en kille med en cykel vars sadelstolpe är i titan, jag är inte ens säker på att han kan cykla...

Just det

Ja du verkar ha samma inställning i denna frågan, jag tar det hela som en lek och ingen gravallvarlig prestige grejj.
Jag cyklar inte så fort som jag borde med tanke på grejjorna även fast det inte är några super prylar alls, men man kan ju byta ut en del ibland osv...

Att uppskatta kvalitet är inte fel

Kan någon förklara för mig varför man måste vara tävlingcyclist här i Sverige för att försvara sin intresse i en dyr cykel eller funktionella cykelkläder?

Det är OK att köpa en BMW eller Porsche utan att tävla med den. Det går att köpa fina skidkläder och utrustning utan att vara lika duktig som Anja, Pillan eller Ingemar. Dyra kläder, hemmabio eller datorutrustning är inte heller någon problem. Man kan även samla frimärken, böker eller vin för mycket pengar om året utan att någon höjer en ögonbryn, men att köpa en cykel som kostar mer än värstingmodellen på Biltema anses vara ett slöseri med pengar om man inte tänker tävla med den.

"27 växlar?!? Du behöver inte så många, du kommer aldrig att cykla så fort!"

"Det är inte så att du satsar på prispallen, varför behöver du en så fin cykel?"

"Åh så tajta byxor - jag visste inte att Tour de France var på väg hit!"

Många nöjer sig med glasskål från Ikea medans andra köper från hantverkarna i Småland. Många nöjer sig med kläder från lågprisbutiker medans andra handla i London, Paris eller Milan. Många nöjer sig med "varuhuscyklar" medans andra beställer skräddarsydda ramar. Att uppskatta kvalitet är inte fel, även när det gäller cyklar. Det må vara en självklarhet i många andra Europeiska länder, men budskapet verker inte ha kommit hit ännu.

Äähh, ta det inte så allvarligt. Du har rätt, det är inget fel i att vilja ha kvalitet. Jag kan inte utnyttja min mtb till fullo. Inte heller den imaginära cykel vi diskuterade för en tid sen. Jag är inte snabb och blir säkert omkörd av 14-åringar som kommer hojandes på farmors gamla cykel. Jag anser dessutom att nybörjare bör ha kvalitetsgrejor att träna på, oavsett sport. Och ändå har jag svårt att hålla mig för skratt när jag ser nån med teamkläder som spänner över lilla magen, cykeln är sprillans ny och vänta nu, "hur får jag fast foten i spd:n, såja, NÄJJ! Hur får jag loss den igen??? JÄVLAR!!"

/Håkan - som vet om folk som skryter om sina sadelstolpar i titan, men kan de verkligen cykla?

Ja just det

Det har du rätt i, man kan ju köpa nästan vad som helst utan att folk tror att man satsar på VM titel, men cykeln är tydligen så himla oviktig så att det är lite suspekt att plöja ner kapital i den...
Konstigt eftersom cykeln måste vara det nyttigaste motionsredskapet som finns och som dessutom är praktiskt...
Själv har jag inte nån hemmabio men däremot en del andra pryttlar men cykeln är ju så trevlig för den ser ju folk med och det är fortfarande billigare än en redig hemma bio så verkningsgraden på gläns & glass pengarna blir så mycket högre, dessutom får man försöka ta i lite extra så att man inte ser helt malplacerad ut.... hm man borde starta en slags gläns sida på nätet där folk kunde visa upp sina fina hojjar och även biltema hojjarna kunde få vara med....

hegold; sa:
Hur många ser cykeln som ytterligare en chans att köpa fräcka prylar och kläder? det gör jag i alla fall men själva cyklingen är det som ger mest tack o lov.
Vore roligt att höra lite röster om detta, visst förhöjer det känslan med lite justa prylar eller är jag ute och cyklar....hehe
Självklart är det så,själv glassar jag på min De Rosa nu med fräck tröja och byxa till det

Det är ju så vi förväxta pojkar fungerar.
Om det går att köpa dyra flashiga prylar, så gör vi det. Ibland önskar man att man bara hade ett enda billigt intresse, tex att virka dukar.
Men det skulle väl inte dröja länge förrän man satt och jobbade med en virknål i svindyr komposit, och direktimporterat garn från något obskyrt land långt långt bort.

Gjorde misstaget att köpa lite billigare cykel,bättre köpa lite dyrare på engång,för köpte ändå en dyrare för några veckor sedan,så nu kör jag på den billigare tills gruset och dammet är borta från vägarna.Självklart blir man inte bättre cyklist på en dyrare cykel, fast måste erkänna att det är roligare att åka på något dyrare och så kanske man cyklar mera än man skulle ha gjort på en billigt och då blir man ju en bättre cyklist ju.

dyrt e kul

jrk; sa:
.....måste erkänna att det är roligare att åka på något dyrare och så kanske man cyklar mera än man skulle ha gjort på en billigt och då blir man ju en bättre cyklist ju.

Jaaa!... fint - härlig logik, mera sådant!!

Och det måste ju vara samma regel då för typ skridskoåkning eller skidåkning eller vandring eller klättring eller....??

Rackarns vad bra - nu skall det shoppas prylar inför våren!!

HMFL

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg