• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Glad Påsk !

Som utsidesmedlem är man ju ordentligt väl förberedd för allt, så jag har redan veckan innan som det är nu gjort en Påskteckning, håll till godo !

Mvh peter1959
 

Bilagor

  • utsid 2.jpg
    utsid 2.jpg
    104.6 KB · Visningar: 201
Förlåt, berättade för frugan om mitt inlägg, hon gapskrattade o sa att de inte är påsk än på ett tag.
Jag blev förvirrad av infon på dörren till simhallen i dag, det stog att det skulle vara stängt över påsken, fanken tänkte jag, jag simmar varje dag en timme i sträck, jag vill inte missa det, på den vägen är det.
Från en som är före sin tid....:(
 
Fira Norooz istället :)

Förlåt, berättade för frugan om mitt inlägg, hon gapskrattade o sa att de inte är påsk än på ett tag.
Jag blev förvirrad av infon på dörren till simhallen i dag, det stog att det skulle vara stängt över påsken, fanken tänkte jag, jag simmar varje dag en timme i sträck, jag vill inte missa det, på den vägen är det.
Från en som är före sin tid....:(

Skippa påsken... Varför inte fira Norooz istället i det mångkulturella Sverige?
 
Klart jag som svensk bosatt i Sverige firar påsk. Andra länders nyår är ju kul för dem, men några påskkäringar har de inte, i alla fall inte liknande våra;-) Nåja, nu är det inte långt kvar. Påskvandring, härligt. Det är den första riktiga vårstämningen. Så här hade jag det förra påsken:

29492095a36b1c3994cbd58a34132bdf.jpg


32fd4c4fba0e3165f09574d4f99cdc9f.jpg


och motsvarande blir det såklart i år.

Raskesven
 
Hur, och med vilka tillbehör firas det ?

Vet inte riktigt hur det ska firas... Har firat det på olika sätt i Uzbekistan, Iran och Kazakhstan. Det verkar vara viktigt att göra eldar som skrämmer bort vintern och lockar fram det nya året.

578.jpg

I Iran var det även viktigt att köpa några guldfiskar och lite säd som har grott och är grönt. Borde funka med kattgräs från ICA.

I Kazakhstan kommer jag att fira det med att gå ut i skogen, göra upp en eld och grilla grillspett.

/Stellan
 
Vet inte riktigt hur det ska firas... Har firat det på olika sätt i Uzbekistan, Iran och Kazakhstan. Det verkar vara viktigt att göra eldar som skrämmer bort vintern och lockar fram det nya året.

578.jpg

I Iran var det även viktigt att köpa några guldfiskar och lite säd som har grott och är grönt. Borde funka med kattgräs från ICA.

I Kazakhstan kommer jag att fira det med att gå ut i skogen, göra upp en eld och grilla grillspett.

/Stellan
Så här ???
 

Bilagor

  • persisk nyår.jpg
    persisk nyår.jpg
    106.4 KB · Visningar: 137
Dä där e ju din tolknig, Stellan bjuder nog på den anar jag....;)

Min tolkning ja, undras var jag får allt ifrån?? *kliar mig i huvudet* Men jag tar såklart fullt ansvar f alla mina idéer, utifall att ngn skulle ha synpunkter :)
- Underteckna gärna "Vän av ordning", det ger en extra tyngd..