Glaciäryxa

Hej!

Jag ska köpa en isyxa för vandring på glaciär, sommar och vinter. Har ni något tips när det gäller längd osv. Tacksam för tips!

Jonas

Tymplighet! :)

Jag tycker att bästa allroundlängden ligger mellan 55 och 65cm. De går att använda till det mesta. En som är längre blir lätt otymplig.

Rak

Nästan alla isyxor är funktionella för detta. Rakt skaft och skapligt lång (som skirvet innan) är bäst.

Du behöver inget speciellt, hitta en skapligt lätt yxa, men undvik de absolut lättaste för de håller inte om du skulle behöva använda den till något annat än vandringskäpp.

Kolla runt på nätet, alla producenter skriver vad deras yxor är mest lämpade för.

Mvh
/föhl

Längd

55 cm är på tok för kort om du skall vandra på glaciär. I alla fall om du är normallång. På glaciärvandring använder man yxan mycket till att sondera snötäcket för att försöka upptäcka eventuella sprickor. Att påta med en 55 cm yxa i marknivå blir tämligen jobbigt för ryggen.

En gammal regel för glaciäryxor säger att piken precis skall nå till marken när man står upprätt och håller om huvudet (på yxan). Det blir ofta kring 80 cm då. Skall man ha yxan även till annan användning blir det dock lätt klumpigt med en så lång.

För alpinklättring rekommenderas ofta 60-70 cm beroende på kroppslängd. Mina alpinyxor är 65 resp 70 cm. Jag är 182 cm och tycker att de är lagom långa för mig.

Peter

Re: Längd

Pask; sa:
55 cm är på tok för kort om du skall vandra på glaciär. I alla fall om du är normallång. På glaciärvandring använder man yxan mycket till att sondera snötäcket för att försöka upptäcka eventuella sprickor. Att påta med en 55 cm yxa i marknivå blir tämligen jobbigt för ryggen.
Jag tycker inte att man använder yxan till sondering tillräckligt ofta för att låta det påverka isyxlängdsvalet.
För alpinklättring rekommenderas ofta 60-70 cm beroende på kroppslängd. Mina alpinyxor är 65 resp 70 cm. Jag är 182 cm och tycker att de är lagom långa för mig.
Jag är 185cm lång och tycker att 60cm (eller möjligen 65cm) är lagom.

Läs frågan

Du skriver :
"Jag tycker inte att man använder yxan till sondering tillräckligt ofta för att låta det påverka isyxlängdsvalet.Jag är 185cm lång och tycker att 60cm (eller möjligen 65cm) är lagom"

Frågeställaren skall VANDRA på glaciär sommar och vinter.Han använder alltså yxan till stöd,sondering och för att klara lättare passager.75 cm torde vara lagom.

Re: Läs frågan

morten; sa:
Frågeställaren skall VANDRA på glaciär sommar och vinter.Han använder alltså yxan till stöd,sondering och för att klara lättare passager.75 cm torde vara lagom.
Jag har uteslutande använt min yxa till glaciärvandring. Jag håller benhårt fast vid min åsikt att 75cm är för långt om glaciären är "oplatt". :)
Jag vill definitivt inte ha en längre isyxa vid self-arrest! En längre yxa kan jag nog bara tänka mig att ha på en platåglaciär.
Frågeställaren får väl testa olika längder och utvärdera vad som känns bäst... ;)

Bonusinfo 1: När jag gick glaciärkursen i Keb hade alla 60-65cm långa isyxor. Jag tycker faktiskt att en längre yxa hade varit en rejäl nackdel på t.ex. Isfallsglaciären och övre delen av Storglaciären. I början av kursen frågade jag guiderna varför vi hade så korta isyxor och då förklarade de bl.a. att långa isyxor fort blev otympliga i brant terräng. Efter ett antal dagar när jag varit i flera situationer där 60-65cm kändes som ett "absolut max" så höll jag med dem.
Bonusinfo 2: När jag köpte min isyxa (Mountain Technology) från NorthStar Trading (tror jag) så delade de min uppfattning att 60-65cm var lämpligt.

Sondera med isyxa?

Kan man sondera snöbryggor/snölager med en
isyxa? (Jag har bara gjort det med snösond)
Känner man skilnad på skare/islinser och
glaciär?

Måste inte yxan vara väldigt lång? Jag menar,
om jag lyckas köra ner en 75cm yxa till huvudet
så vet jag att snötäcket är minst 75 cm, men i
varmt väder är väl inte 75 cm tillräkligt,
eller? Dessutom, är det inte obehagligt att
stå så nära en misstänkt spricka och stöta med
en isyxa?

/Undrande

längd

Något som det flesta inte tänker på är att en persons kroppslängd gnerellt inte påverkar valet av längd på en glaciäryxa. En person som är längre har längre armar, dvs. avståndet från marken till handen är detsamma för en kort och en lång person. Det finns dock en viss tendens att längre personer kan behöva något längre yxa (detsamma gäller för golfklubbor).

/CArl

Vandringsyxa

Skaffa en yxa som inte är alltför lång, blir som det sagts tidigare otymligt i brant terräng. 60 cm typ brukar vara lämplig (lite beroende på längd), jag kör på 60cm och är 196cm.
Behöver man stöd när man går rekomenderas stavar, betydligt effektivare än yxa.
Hör av dig om du vill köpa begagnat ska till och lägga ut mina på prylmarknaden (så fort jag har inventerat dem)
- anders

Telislinkan; sa:
Jag ska köpa en isyxa för vandring på glaciär, sommar och vinter. Har ni något tips när det gäller längd osv.

60 cm är ganska standard, räcker för att känna efter sprickor o lämpligt för alpina bestignngar. Kortare är avsedda för teknisk isklättring. Men du skulle även kunna ha en längre.

Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg