Glaciärutr

Ge mig tips på vart man köper isyxa, stegjärn och rep för glaciärvandring.

Längden på en isyxa verkar skilja sig en hel del.
Något annat man skall tänka på ? Vikt givetvis.

Vad säger imot att köpa den längsta modellen ?
Tänker mig att en lång är skönast att känna sig fram med i snö och fungerar bäst som käpp osv.

Ge mig tips på vart man köper isyxa, stegjärn och rep för glaciärvandring.

Längden på en isyxa verkar skilja sig en hel del.
Något annat man skall tänka på ? Vikt givetvis.

Vad säger imot att köpa den längsta modellen ?
Tänker mig att en lång är skönast att känna sig fram med i snö och fungerar bäst som käpp osv.

Northstar har billiga saker, en annan butik är ju addnature.

För glaciärvandring på svenska glaciärer tycker jag en lång isyxa är bäst. Skall man gå i brantare
terräng kan det vara bekvämt med en kortare. Likaså blir ju långa yxor tyngre att bära på.

- Erik

En annan sak jag vill ha tips på är rep stum eller sviktande ?
Absolut inte stumt rep! Det finns sk rando-rep att köpa. Lite kortare (30 m) och tunnare (~8mm) än klätterrep, dom är billiga och lätta att bära. Ett sånt räcker bra om ni inte väger 120 kg och går med jättepackning.

Lång yxa är bra på platta glaciärer. Nackdelarna är att den väger mer och tar plats på/i ryggsäcken, dåligt val vid skidåkning eftersom man måste ha den utanpå ryggsäcken och därför lätt kan göra sig illa när man ramlar.

Fler butiker: www.telemark-pyrenees.com www.globetrotter.de www.cham3s.com

En sak till: Läs gärna en bok om hur man gör innan turen. Till exempel Andrew Selters bok Glacier Travel & Crevasse Rescue: Reading Glaciers, Team Travel, Crevasse Rescue Techniques, Routefinding, Expedition Skills 2nd Edition Den kostar ca 150:- och finns på bland annat Amazon. Där står vilken utrusning ni ska ha (slingor, prusiksnören, karbiner och annat), och hur man använder den.

Dessutom kan du läsa hur man väljer väg på glaciären. Att välja rätt väg är minst lika viktigt som att ha rätt utrustning och att veta hur man använder den.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg