Glaciärkurs, någon som har koll?

Hej!

Efter några vinterfjällturer med skidåkning och tältning är jag kanonsugen på att lära mig mer om glaciärer, säkerhetsteknik, sprickräddning och att röra sig i replag med stegjärn och isyxa.

Jag har kollat upp några kurser, men har svårt att värdera deras kvalité. Är det någon som har något tips på kurser eller vet någonting om dessa kurser? Finns något i Norge?

UCPA: Högfjällskurs i Argentière
STF:s Glaciärkurs i Kebnekaise
Artic Guides Glaciärkurser i Lofoten. Guiden/instruktörern heter Anders Bergwall.

Tacksam för svar!

Ann-Catrine

Du kan i alla fall vända dig till Anders Bergwall, han är mkt duktig, engagerad och lugn. Dessutom så är han ödmjuk och lyhörd. Egenskaper som inte riktigt alla bergsguider har, oavsett nationalitet.

De andra förslagen du nämner har jag ingen erfarenhet av.

Mvh Tomas

livetarunderbart; sa:
Jag har kollat upp några kurser, men har svårt att värdera deras kvalité. Är det någon som har något tips på kurser eller vet någonting om dessa kurser? Finns något i Norge?
Det finns "massor" i Norge. Kolla t.ex. på http://www.bre.no/

STF:s Glaciärkurs i Kebnekaise
Det var en fin och bra kurs när jag gick den för ett antal år sedan, iallafall om man bortser från vädret ;)
Med STF:s senaste prishöjningar på sina kurser så känns det dock som om andra alternativ kan vara mer prisvärda.

Av vad jag sett (och erfarit) så verkar iallafall norska kurser vara mer inriktade på orientering och långa vandringar än STF:s medan STF:s kanske är något mer inriktade mot klättring. Det kan nog delvis förklaras med att våra svenska glaciärer är relativt små om man jämför med de norska.
Med tanke på att det är relativt vanligt att gå på bretur i Norge så håller nog de norska kurserna hög kvalitet. Jag funderar faktiskt själv på att gå en s.k. turkurs i Norge - mest för att träffa andra personer som man kan sticka ut på glaciärerna med. Det kan nämligen vara litet svårt att få ihop tillräckligt många intresserade kompisar till en glaciärtur när de har småbarn...

Re: STF och prishöjning

kanotisten; sa:
STF hade ju en dödsolycka, och såg över sin verksamhet efter olyckan. Antagligen var man kanske tvungen att höja priserna då oxå.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1159&a=132296

Ja, det var en läskig olycka i samband med utbildningen.

Jag har uppfattat att klättring och äventyrsbetonade aktiviter utövas av en större målgrupp nu än tidigare. I samband med det antar jag att kursutbudet och intresset och möjligheterna att tjäna pengar på dito också ökar. Det är därför det känns viktigt att göra en grundlig research för att veta att man hamnar i händerna på seriösa och kunniga arrangörer och guider.

Jag förutsätter att STF numera har grundliga rutiner för kursverksamheten och tillhör gänget av seriösa arrangörer.

/Ann-Catrine

SKF:s Keb-kurs

tyckte jag läste igenom inläggen noga men hittade inget om svenska klätterförbundets kurs, brukar vara runt 10 dgr i början av aug och kostar ca 6000 SEK, där det ska ingå en hel del glaciärkunskap o dyl. Hört bra om den, bl a av Paul Bonczs (Jönköping, fd Kropp & Äventyr) som jag gick isklätterkurs för förra året i Rjukan.(Suverän instruktör by the way!) Du kommer till deras hemsida genom att skriva "/skf" efter utsidans adress (utan citationstecknen alltså :) )

Ha så kul!
/Ninna

lite knepigt att hitta...

adressen till ansvarige för Keb-kursen är iaf; mikael.amlert@articalpin.com och den går i år 4-15 aug om det låter intressant. Du får väl ställa honom mot väggen ang innehåll och kvalitet..

/Ninna

Gå Kurs i Norge!

Den Norska Turistföreningen (DNT) har en speciell bregrupp som ordnar kurser i stort sett varje vecka på olika ställen i södra Norge. Rekomenderas varmt. Normännen har oerhört mycket större glaciärkunskap är vi svenskar, verkar konstigt att åka till Keb och gå på pytteglaciärer när det finns europas största i Norge. Inte speciellt dyrt för att ledarna jobbar mer eller mindere utan lön. Ändå väldigt proffisgt. Gick kursen i Krossbu i Jotenheimen. tror att hemsidan är: turistforeninga.no

Mårten

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg