Hejsan!
Jag planerar att tillsammans med sambo och kompis vandra i Norge vecka 26.
Vi planerar att gå:
Gjendesheimen - Glitterheim - Spiterstulen - Gjendebu - Gjendesheimen.
Vi planerar att anlända på måndag eftermiddag (23/6) och återvända hemåt på fredag förmiddag (27/6).
Jag sökte era erfarenheter och tankar gällande följande frågeställningar:
1. Är det en lagom tur sett till tiden utan att behöva stressa? Vi planerar att ta båten över Gjende sista dagen om det skulle bli lite knappt med tid.
2. Går Glittertind och/eller Galdhöpiggen att bestiga utan speciell erfarenhet eller utrustning? Jag är själv ganska så van klättrare och har bestigit b.la. Mont Blanc men hade inte tänkt att ta med mig glacierutrustning, samt att mina medvandrare inte besitter någon erfarenhet av klättring.
2,5. Finns det tid att bestiga båda topparna eller skall man fokusera på en, och i så fall vilken sett till tillgänglighet och teknik?
3. Någon som vet av erfarenhet hur det ser ut med tältplatser längs sträckan?
4. Andra saker som är bra att tänka på och planera efter?
Tack på förhand!
/ Markus
Jag planerar att tillsammans med sambo och kompis vandra i Norge vecka 26.
Vi planerar att gå:
Gjendesheimen - Glitterheim - Spiterstulen - Gjendebu - Gjendesheimen.
Vi planerar att anlända på måndag eftermiddag (23/6) och återvända hemåt på fredag förmiddag (27/6).
Jag sökte era erfarenheter och tankar gällande följande frågeställningar:
1. Är det en lagom tur sett till tiden utan att behöva stressa? Vi planerar att ta båten över Gjende sista dagen om det skulle bli lite knappt med tid.
2. Går Glittertind och/eller Galdhöpiggen att bestiga utan speciell erfarenhet eller utrustning? Jag är själv ganska så van klättrare och har bestigit b.la. Mont Blanc men hade inte tänkt att ta med mig glacierutrustning, samt att mina medvandrare inte besitter någon erfarenhet av klättring.
2,5. Finns det tid att bestiga båda topparna eller skall man fokusera på en, och i så fall vilken sett till tillgänglighet och teknik?
3. Någon som vet av erfarenhet hur det ser ut med tältplatser längs sträckan?
4. Andra saker som är bra att tänka på och planera efter?
Tack på förhand!
/ Markus