Gissa position

Det här tycker jag är ett helt fascinerande vattenfall som liksom 'bryter igenom' vallen som håller sjön ovanför på plats. Står man precis uppe vid genombrottet så ser man verkligen skillnaden i berggrund med sedimentärt skifferberg ovanför och solid granit nedanför vallen.

Går man lite längre nedströms så står riksröse Rr240Aa precis på andra sidan jokken på en stabil granitplatta. Men sluttningen ovanför är av mjukare skiffer som eroderar ner i en rasbrant mot jokken.

Vi är alltså i västra Padjelanta strax ovanför Leirvatnet och tittar på jokken som kommer uppifrån Skagmadalen.

Det här tycker jag är ett helt fascinerande vattenfall som liksom 'bryter igenom' vallen som håller sjön ovanför på plats. Står man precis uppe vid genombrottet så ser man verkligen skillnaden i berggrund med sedimentärt skifferberg ovanför och solid granit nedanför vallen.

Går man lite längre nedströms så står riksröse Rr240Aa precis på andra sidan jokken på en stabil granitplatta. Men sluttningen ovanför är av mjukare skiffer som eroderar ner i en rasbrant mot jokken.

Vi är alltså i västra Padjelanta strax ovanför Leirvatnet och tittar på jokken som kommer uppifrån Skagmadalen.

Jag anade att du skulle plocka denna gåta lätt som en plätt, Pär! :)

Och det stämmer precis som Pär säger om vattenfallets beskaffenhet - det bryter verkligen ut ur sjön! Och nedanför ser man Rr240Aa (se bilder).

Precis nedströms riksröset hittar man det fina vadstället i sista bilden.Ett bra sätt att komma vidare till Leirvatnet och Blåmansisen.

Pär kanske kan svara på om det också funkar bra att vada vid utflödesdeltat i Leirvatnet?

Bilagor

• c.jpg
    c.jpg
    76.3 KB · Visningar: 432
  • d1.jpg
    d1.jpg
    125.6 KB · Visningar: 431
  • g.jpg
    g.jpg
    30.9 KB · Visningar: 425
Jag anade att du skulle plocka denna gåta lätt som en plätt, Pär! :)

Och det stämmer precis som Pär säger om vattenfallets beskaffenhet - det bryter verkligen ut ur sjön! Och nedanför ser man Rr240Aa (se bilder).

Precis nedströms riksröset hittar man det fina vadstället i sista bilden.Ett bra sätt att komma vidare till Leirvatnet och Blåmansisen.

Pär kanske kan svara på om det också funkar bra att vada vid utflödesdeltat i Leirvatnet?

Det går nog bra att vada nere i svämkäglan också under normala omständigheter. Själv har jag bara passerat utflödet från Blåmannisvatnet längre upp mellan sjöarna vid rejält högvatten med vatten upp till midjan. Det stora problemet är om man vill fortsätta längre västerut härifrån, eftersom glaciärälven som rinner ut ur Leirvatnet är mycket svårvadad eller ibland helt omöjlig att ta sig över.

Jag fortsätter tråden med ett vattenfall till:

Bilagor

• kjhgjfjhhgflhkfg.jpg
    kjhgjfjhhgflhkfg.jpg
    104.5 KB · Visningar: 431
Var är vi nu då?

Bilden är ett beskuret panorama så möjligen är perspektivet något vridet.

Bilagor

• a1.jpg
    a1.jpg
    33.1 KB · Visningar: 350
Hmm, jag får en aning av en djup ravin, ett vattenfall där nere kanske. Trots perpektivet gissar jag att ni är på östra änden av Singivaggi?

Singivaggi är en bra gissning. Men fel.

Dock är du rätt ute i dina aningar, här finns inte bara ett utan flera vattenfall. Och definitivt en djup ravin, eller ska vi säga gårsså...

Är det inte "baksidan" på Måsskásgájsse vi ser? Så vi är alltså en bit upp i Bádurgårsså. Lite av en chansning...

En helt korrekt chansning! Ganska impad att du tog den!

Vi tältade i norra änden av Vállespikkammen och gick upp över Tjiláktjåhkkå och Bierrnagájsse och sen ner i Tarradalen via östra sidan av Bádurgårsså.

En riktigt kul (men lite ansträngande) tur med fina utsikter. Här är hela panoramat där man ser lite av Tarradalen och med Stájggá bakom Gurátjåhkkå uppe i vänstra kanten.

Nästa bild!

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    30.1 KB · Visningar: 222
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg