Gissa position

Chokladkakan

bör vara köpt vid STFs anläggning i Alesjaure eller vid samevistet. Dalen den andra bilden visar blir då övre delen av Vistasvagge och den första bilden kanske är tagen mot söder.

Thure

Sarek. Typisk profil av Kuoper (Guohper) från öster i bakgrunden. Troligen är det taget från Pielaslätten (Bielavallda). Eventuellt kan det vara taget närmare, från den lilla sjön vid Ruotesvagges sydspets.

Sarek. Typisk profil av Kuoper (Guohper) från öster i bakgrunden. Troligen är det taget från Pielaslätten (Bielavallda). Eventuellt kan det vara taget närmare, från den lilla sjön vid Ruotesvagges sydspets.

Antog att den skulle vara kanska lätt.
Fotot är taget lite längre bort, ungefär vid offerplatsen vid Bielajávrátja.

/Ulf

Tag vara på din broder

Jag förstår inte den tidigare gissningsbilden. Om brodern ”står nedanför en liten tvärdal” och ”själva dalen, vid vilkens västra öppning han står” visar sig ha ”en station 500 meter väster om där han står” så får jag inte ihop det med att det skulle vara ”Väster om Unna Vistasvággis utlöpare” och att ”chokladkakan inhandlades i Alesjaure-stugan”. Är bilden helt enkelt tagen från det gamla läget på Alesjaurestugorna, innan de flyttades 1984 (eller så) från en plats 3 km SV om den nuvarande? Då kan brorsan din få stå under Unna Vistasvaggis västra öppning, men inte annars.

Jag förstår inte den tidigare gissningsbilden. Om brodern ”står nedanför en liten tvärdal” och ”själva dalen, vid vilkens västra öppning han står” visar sig ha ”en station 500 meter väster om där han står” så får jag inte ihop det med att det skulle vara ”Väster om Unna Vistasvággis utlöpare” och att ”chokladkakan inhandlades i Alesjaure-stugan”. Är bilden helt enkelt tagen från det gamla läget på Alesjaurestugorna, innan de flyttades 1984 (eller så) från en plats 3 km SV om den nuvarande? Då kan brorsan din få stå under Unna Vistasvaggis västra öppning, men inte annars.

Helt rätt Lars, jag är slarvig med väderstrecken. Min bror står söder om Alesjaure-stugorna och inte öster därom. Dessutom står han mer än 500 meter söder om stugorna, 1,5 km närmare bestämt.

Jag utgick från min mentala kartbild då jag släppte ledtråden, och den vägledde mig helt fel. Ber om ursäkt för detta och tackar för rättelsen. Dessutom är det intressant att höra om stugornas äldre placering. Jag kände inte till att de tidigare var belägna 3 km SV om sitt nuvarande läge. Varför flyttades dem?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg